"Kint maradnak" a pécsi buszok?

2009. október 04. vasárnap 19:10

Könnyen előfordulhat, hogy a pécsi buszok megvásárlására létrehozott Busrent Kft. tulajdonában marad az a másfél száz jármű, amely korábban a többségi városi tulajdonú PK Zrt. tulajdonát képezte. Az új városvezetés, mint Nagy Csaba alpolgármestertől megtudtuk, a jogi szituáció miatt már azzal is megelégedne, ha a Busrent közvetve többségi városi tulajdonba kerülne, vagy más módon szavatolnák, hogy pécsi tulajdonban maradjanak a járművek.

A botrányos pécsi buszeladás napvilágra kerülése óta, azaz lassan négy hónapja a legnagyobb titoktartás mellett zajlanak a tárgyalások a város és a PK Zrt. kisebbségi tulajdonosa, a Mecsekbusz Kft. között. Bár mindkét fél makacsul ragaszkodik azon álláspontjához, hogy a végső megállapodásig egy szót sem mond a sajtónak, az ügy elhúzódása mindenesetre beszédes.

A város - információink szerint - a jogi helyzet miatt nem látja reálisnak, hogy a Busrenttől újra közvetett vagy közvetlen városi tulajdonba kerüljenek a buszok, azaz ismét a PK Zrt. vagyontárgyaivá váljanak. Így megelégednének azzal is, ha a PK Busrent Kft.-ben többségi tulajdonosként jelenhetne meg Pécs, úgy hogy a PK Zrt. jelenleg negyven százalékos arányú jelenlétét tornáznák ötven fölé a kft.-ben.

Megoldást jelenthet, ha a PK Zrt. és a Busrent Kft. között fennálló szerződésben garanciákat kötnek ki arra vonatkozólag, hogy a járműveket ne lehessen eladni, vagy csőd esetén azok ne kerüljenek veszélybe.

Nagy Csaba alpolgármester szerint több forgatókönyv esetén is helyreállhat a Mecsekbusz és az önkormányzat között négy hónappal ezelőtt felbomlott bizalmi kapcsolat.

Munkatársunknak azt mondta, mind a Busrent és a PK Zrt. között fennálló bérleti szerződés módosítása, mind annak felmondása benne van a pakliban, a lényeg, hogy a Mecsekbusz a befektetéskor megfogalmazott célokat biztosítsa, a közszolgáltatást a vállalt formában fenntartsa. Fontos szempont az is, hogy a járművek valamilyen formában - például az azokat birtokló cég átalakításával - továbbra is városi tulajdonban maradjanak.

Jáhn Péter, a Mecsekbusz vezetője azt mondta lapunknak, mindaddig nem kíván beszélni a részletekről, amíg folyamatban vannak a tárgyalások. Hozzátette: közel a megyegyezés, s reményét fejezte ki, hogy megoldják a fennálló problémákat. A két tárgyalópartner szavaiból ugyanakkor kiderül, hogy a járművekkel kapcsolatos ügylettel kapcsolatban az eredeti állapotot aligha fogják visszaállítani.

Mint ismert, a Pécsi Közlekedési Zrt. (PK Zrt.) 49,98 százalékos részvénycsomagját vette meg a Mecsekbusz Kft. másfél milliárd forintért; ezzel megkapta a menedzsmentjogokat, míg a többségi tulajdon a 100 százalékos városi tulajdonú Pécs Holdingba került. Júniusban derült ki, hogy a zrt. az év elején 2,2 milliárd forintért eladta valamennyi buszát egy vagyonkezelő cégnek, az érdekeltségébe tartozó LL Bus Kft.-vel (60 százalékos tulajdoni hányad) és a PK Zrt.-vel (40 százalékos tulajdoni hányad) alapított PK Busrent Kft.-nek, hogy aztán visszabérelje őket a cégtől. Ez a vitatott, s a városi közgyűlés megkerülésével létrejött akció váltott ki botrányt, s vezetett egy - a felelősség kérdésének megállapítását célzó, hűtlen kezelés gyanúja után indult, egyelőre folyamatban lévő rendőrségi eljáráshoz, majd a mai napig folyó tárgyalásokhoz.


Képünkön:
Jáhn Péter a Mecsekbusz Kft. ügyvezetője és Schmidt József a felügyelő-bizottság elnöke egy, röviddel a botrány kirobbanása után rendezett sajtótájékoztatón.

Kép és szöveg: Korb Zoltán