Nem indít vonatpótló buszokat a MÁV a pécsi szakaszon, marad az átszállási hercehurca

2017. július 07. péntek 07:43

Nem indít vonatpótló buszokat a MÁV a pécsi szakaszon, marad az átszállási hercehurca

Nem biztosítható az autópályára való eljutás és jelentős többletköltséggel járna a vasúttársaság számára, ha a Pécs és Budapest közötti vonal bizonyos szakaszain nemrég életbe léptetett nyári vágányzár miatt vonatpótló buszokat közlekedtetne. Így marad az idegőrlő átszállás.

A nyári szünet végéig, augusztus 31-ig tart a vágányzár a Pécs-Budapest vonal bizonyos szakaszain, amelyeken ezért az utasok kénytelenek átszállni buszokra. A nagy kánikula közepette nem mindegy, hogy másfél órával megnő a menetidő a két város között.

Az biztos, hogy a Budapest-Pécs vonal Szabadegyháza és Keszőhidegkút-Gyönk közötti szakaszain pályakarbantartási munkálatokat végeznek, ezért az IC-vonatok utasainak június 17. és július 9. között Dombóvár és Pusztaszabolcs, július 10. és augusztus 31. között Dombóvár és Sárbogárd között vonatpótló autóbuszokra kell átszállniuk.

Arra a kérdésünkre - amit egyébként a pécsi tömegközlekedés jelenlegi szisztémáját kidolgozó Pécs és Térsége Közösségi Közlekedésért Egyesület is felvetett -, hogy miért nem indít a teljes vonalon vonatpótló buszokat a társaság, azt a választ kaptuk, hogy az érintett szakaszokon az IC-vonatok megállóihoz (Sárbogárd, Pincehely, Dombóvár) nem biztosítható közvetlen autópályás eljutás, mert távol fekszenek az autópályától, ráadásul a „külön Pécs-Budapest viszonylatú autóbuszok közlekedtetése jelentős többletköltséggel járna a vasúttársaságnak".

A sokakat bosszantó átszállási hercehurcára pedig azért nyáron kerül sor, mert „ilyenkor kevesebb az ingázó és az egyetemista, valamint a dél-balatoni vonalon a nyári menetrend életbe lépéséig a felújítás miatt vágányzár volt, ezért a pécsi vonalon biztosítani kellett a kerülőutat".

A társaság azonban büszke arra, hogy a karbantartásoknak köszönhetően folyamatosan nő a pécsi IC-vonatok pontossága, tavaly közel 94 százalékos volt a menetrendszerűség. Ahogy fogalmaztak, „ennek eredményeként, és bizonyára a baranyai megyeszékhely szépen felújított vasútállomásának köszönhetően, egyre többen veszik igénybe a pécsi IC-ket: 2016-ban Budapest és Pécs között mindkét irányban közel öt százalékkal nőtt az utasszám".

Ez mind szép és elismerésre méltó, bár nem biztos, hogy ha valaki egyszer negyven fokban kipróbálta a le- és átszállásokat vonatról buszra és vissza, az arra vágyna, hogy minél többször kipróbálja azt. Arról nem beszélve, hogy amíg eddig az IC-k két óra ötven perc alatt tették meg az utat a két város között, addig az átszállások miatt már 4 óra tíz percet vesz igénybe az utazás.

Ha belegondolunk, hogy két évtizede alig két és fél óra alatt felértünk a fővárosba, egész jól haladunk.

H. L. B. - Fotó: MTI