Eszék idejekorán kicsinálja Pogányt

2008. április 03. csütörtök 21:50

Eszék idejekorán kicsinálja Pogányt
Mielőtt megszerezné, elveszítheti hőn áhított régiós szerepét a Pécs-pogányi repülőtér, miután a közeli - és rivális - horvátországi Eszékre beköltözik az Aeroflot Cargo és a Germanwings - mutat rá a HVG című gazdasági hetilap nemrégiben megjelent száma.

A cikk szerint a harminc éve megépített eszéki reptér akkor esett át igen komoly fejlesztéseken, amikor II. János Pál pápa látogatott a térségbe a kilencvenes évek elején. Ám a nagy gépeket is fogadni képes légikikötő most pörög fel csak igazán: a közelmúltban ugyanis az orosz Aeroflot Cargo szerezte meg az airportot, amely most a fapadosok felé is nyitni készül.

Azért ment az AA, mert nem fizettek

A Pécs és Bécs között néhány hónapig menetrendszerű járatot üzemeltető Austrian Airlines a cikk szerint azért távozott Pécsről, mert Toller László polgármester 100 millió forintos támogatást ígért a légitársaságnak. E szerint az Austrian Airlines és a pécsi önkormányzat öt évre szóló egyezséget kötött volna, amelynek értelmében a légitársaság évente 20 millió forintot várt azért, hogy Pécset is felvette célállomásai közé. Az ügyletet reklámszerződésnek álcázták - a légitársaságnak szóróanyagain és hirdetéseiben Pécset kellett volna reklámoznia -, ezzel legalizálva a szubvenciót - írja a lap. Toller balesete után azonban hiába várták az osztrákok a pénzt.
Így repültek is tovább.

A német Germanwings már be is jelentkezett olcsó járataival Eszékre, ráadásul úgy, hogy a Ryanairrel és az Easyjettel versengett a felszállási lehetőségért. Úgy tudni, a harkányi szállodák, panziók és utazási irodák kapva kaptak az alkalmon, hogy a járattal még több gyógyfürdőzni vágyó német vendéget oda lehet csábítani.

Ács Gyula, a Pécs-pogányi Repteret Működtető Kft. ügyvezetőjének a hetilapban megjelent kijelentése, miszerint nincs értelme a kifutópálya meghosszabbításának, így talán érthető is.

Ács arra utalt, hogy a fejlesztés „lehetővé tenné ugyan fapados légitársaságok nagyobb gépeinek a leszállását, de egy kategóriával megemelné a repülőtér besorolását is. Jelentős többletköltségeket jelentene egyebek mellett az állandó rendőri jelenlét és a tűzoltó-kapacitás bővítése is".

Az önkormányzat részéről is csak terv szintjén beszélnek az 1500 méteres kifutó 600 méteres növeléséről, az elképzelések megvalósításának anyagi oldala meglehetősen bizonytalan: a fejlesztések árát befektetőktől várja a város. Jó ideje mindhiába.

Az eszéki repülőtér valószínűsíthető felfutása miatt kétséges, egyáltalán van-e létjogosultsága az eddig ötmilliárd forintot felemésztő pécs-pogányi fejlesztésének.

(Képünk az Austrian Airlines gépének első landolása után készült.)

HVG/EQM - Fotó: Dittrich Éva