Meddig van értelme költeni Pogányra?
2008. április 14. hétfő 23:04
Mint azt Varga Péter, a Pécsi Városüzemelési és Vagyonkezelő Zrt. (PVV), s a leendő törzsház első embere lapunknak elmondta, már megtartották a bevonás folyamatával kapcsolatos első taggyűlést a társaságnál. Ezt követően indulhat meg a tulajdonrész PVV Zrt.-be történő apportálása, majd pedig a jogokat, és hatásköröket tisztázandó új alapító okiratot készítenek.
A vezérigazgató elmondta: mind a repteret működtető társaság, mind a fejlesztési kft. városi tulajdonrészét a holding részévé teszik. Arról azonban, hogy például a munkáltatói jogok felett ki rendelkezhet, még nem állapodtak meg. Nyilvánvaló, véli, hogy a város közgyűlésének is marad hatásköre, de a holding vezérigazgatósága jelentősebb súlyt kap majd a társaságokkal kapcsolatos döntésekben.
Utasok: nincs tülekedés
A számítások szerint a pécsi reptér jelenlegi formájában akkor lehetne jövedelmező vállalkozás, ha évente százezer utas szállna le és fel - ennek azonban ma még csak néhány százaléka teljesül. Zömében magángépek szállnak le reptéren, s csak a nyári szezonban van jelentősebb - mintegy másfél ezer ember, s az is kiutazó - forgalom Pogányban. A beutaztató irodák - vagy mert nincs kicsi gépük, vagy egyszerűen gazdaságossági szempontok miatt - egyelőre alig élnek a lehetőséggel.
„A működést illetően megvizsgáljuk majd, mit lehet tenni a hatékonyság növelése érdekében, s ebben több minden is benne lehet" - felelte Varga azt firtató kérdésünkre, hogy várható-e gyökeres változás a reptér életében a holdingba szervezés után.
A vélemények mindenesetre megoszlanak abban a tekintetben, hogy jelenleg mire is alkalmas a helyi airport. Ellenzéki hangok szerint megépítése nem volt egyéb mint felesleges presztízsberuházás, a városvezetés szerint ugyanakkor ígéretes jövő elé nézhet a létesítmény. Már amennyiben fejlesztik a későbbiekben. Abban mindenesetre egyetértés van, hogy - működését és lehetőségeit tekintve - jelenlegi formájában nem tudja beváltani az átadásakor hozzáfűzött reményeket.
A kérdést pedig jó lenne mielőbb tisztázni, hiszen a pogányi repülőtér fenntartása és működtetése évente mintegy százötvenmillió forintot emészt fel. A huszonnégy órás nyitva tartás miatt negyven dolgozót kell foglalkoztatni, így a személyi jellegű ráfordítások kapásból százmilliós tételt jelentenek. Bár saját bevételét a tavalyi üzleti terv évi 36 millió forintra tette, így is százhúsz milliós külső, azaz önkormányzati segítségre szorult a társaság.
Hogy meddig kell eltartani a repteret? Ács Gyula a működtető cég igazgatója már megválasztásakor óva intett mindenkit: a kezdeti időszakban, főként mert a beruházások is ekkor zajlanak, semmiképpen sem lehet profitot remélni a vállalkozástól. Optimista becslések szerint is legalább 2014-ig kell várni arra, hogy külső támogatás nélkül működhessen az airport, s ebben a kalkulációban még a mai rövid kifutóval számoltak.
Egy hosszabb kifutó - amely a már meglévő szerkezet megerősítésével és az összes ezzel járó egyéb beruházással együtt hárommilliárdba kerül - a fenntartási és működési költségeket is látványosan megdobhatja. Ebben az esetben pedig könnyen lehet, hogy nem a tervezett nyolc évig, hanem még sokkal tovább mankóra lesz szüksége a létesítménynek.
Tóth Bertalan alpolgármester lapunk kérdésére elmondta, a százmillió forintból jelenleg készülő megvalósíthatósági tanulmány sok kérdésre választ adhat.
"Az az érdekünk, hogy idővel önfenntartóvá váljon a reptér. Ha azonban látványos fejlődésnek indul, a helyi gazdaságban mögöttes hasznot hoz, Pécsre jóval több turista érkezik általa, akkor a hosszan tartó támogatást sem tartom kizártnak". Példaként elmondta, a regionális repterek szerte Európában kapnak támogatást, ugyanakkor a gazdaságban kitapintható hasznot is hoznak az érintett térségeknek. Ha ez így lesz Pécsett is, ha Tóthon múlik, segíteni fog az önkormányzat.
K. Z. - Fotó: Dittrich Éva
Facebook box
Megosztás
Mások most ezeket a cikkeket olvassák
- Mikulás napján indul a szavazás -...
- Hétfőtől ismét látogatható a...
- Fagyos reggelre ébredtünk, óvatosan...
- Kecske, tyúk vagy sertés tartása a...
- Állatorvosi ügyelet a hétvégén...
- Elindult az ország legnagyobb iskolai...
- Ismét menetrend szerint járnak a...
- Ezúttal Pusztaszabolcs a pécsi IC-k...
- Késnek a vonatok a Pécs-Villány...
- Ma már hihetetlen, milyen is volt a...