Reptér: csak a kampányolásra volt jó?

2007. október 24. szerda 22:38

Reptér: csak a kampányolásra volt jó?
Idestova másfél éve nyitotta meg kapuit a pogányi nemzetközi légikikötő, a reptér azonban még mindig nem tudta beváltani a hozzá fűzött reményeket. A nagy dérrel-dúrral, még Toller László idején beindított Pécs-Bécs járat alig néhány hónapig járt, s hosszabb kifutó hiányában azóta is csak vegetál a jobb sorsra érdemes komplexum - amelyet a város egyébiránt évi százötvenmillió forintból tart fenn.

Sok oka van annak, hogy másfél évvel a megnyitását követően sem működik az elvárt módon a pogányi reptér, de mind közül talán a rövid kifutópálya okolható leginkább a sikertelenségért. A csak kisebb gépek fogadására alkalmas repteret a fapados légitársaságok nem tudják használni, hiszen Pécs határában nem képesek leszállni a sármelléki vagy debreceni légikikötőt napi rendszerességgel látogató gépmadarak.

Az ünnepélyes megnyitó óta több ígéret is elhangzott az aszfaltszőnyeg meghosszabbításával kapcsolatban. A választási kampányban már konkrét ígéretekkel tért haza Budapestről a korábbi polgármester és a megyei közgyűlés elnöke, ám végül semmi sem lett az ügyből. Ráadásul Tasnádi Péter az elpárolgó ígéretek után immár a többmilliárdos beruházással megvalósult reptér eladásának vagy bérbe adásának lehetőségét is megpendítette.

Az ügylet - amelyről információink szerint jelenleg is tárgyalások folynak - célja pedig nem lenne más, mint hogy - legalább 2010-re - Pécsett is landolhassanak 150-200 főt befogadni képes gépek is, s ezzel valóban beágyazódjon az airport az európai vérkeringésbe.

Annyi már most bizonyos, hogy helyben is lenne kereslet a fapados járatokra. Mi sem mutatja ezt jobban, mint hogy a nyáron egy harminc fős géppel elindított Pécs-Korfu viszonylatú, hetente háromszor induló járatra az összes jegy elkelt, s mintegy ezerötszáz utas indult szabadságra a Pogányból. Bár az utazásszervezők keze meg van kötve, hiszen igen kevés légitársaság közlekedik „Pogány-kompatibilis" kisgépekkel, mégis folyamatosan tárgyalnak további nyári üdülőprogramok beindítása érdekében.

Ugyan a kifutópálya meghosszabbítása a következő idényben még biztosan nem valósul meg, Ács Gyula, a repteret működtető kft. ügyvezető igazgatója a Pécsi Újság.hu-nak azt mondta, több olyan légitársasággal felvették a kapcsolatot, melyek kisebb, 50-100 fős chartergépekkel szállítanák az utasokat Pécsről Olaszországba, Törökországba és Korfura. A fejlesztésekkel kapcsolatban is bizakodó: úgy véli, 2008 vége felé már engedélyes építési tervekkel rendelkezhetnek, s 2009-ben elkezdődhetnek a három hónaposra tervezett pályahosszabbítási munkálatok is.

Korb Zoltán