Reptérfejlesztés: harmadszor utasítják el a népszavazást

2008. július 29. kedd 21:35

Reptérfejlesztés: harmadszor utasítják el a népszavazást
Harmadszor adja be dr. Süvecz György pogányi lakos azt a népszavazási kezdeményezést, amellyel a településen élőket kérdezné meg a község melletti repülőtér kifutópályájának meghosszabbításáról. Mint ismert, a négymilliárd forintból megépített le- és felszállópálya működtetéséhez Pécs egy ideje már keresi a befektetőket.

A pécsi önkormányzat megvalósíthatósági tanulmányt készíttet a nyár végéig annak érdekében, hogy kiderüljön, a jelenleg csak évi közel százötvenmillió forintos támogatással fenntartható Pécs-Pogányi Repülőtér kifutópályájának meghosszabbítása gazdaságos befektetés lenne-e, hiszen a számítások szerint közel 3,5 milliárdot kellene áldozni a munkára.

Mindenesetre a Pécs-Pogányi Repülőteret Működtető Kft. már rendelkezik egy fejlesztési tervvel, e szerint a pályát 2140 méterre egészítenék ki, aszfaltját megerősítenék, így a légikikötő akár 150 férőhelyes gépek fogadására is alkalmas lenne.

A tervet azonban a helyiek megvétózhatják.

A referendumot kezdeményező mérnök (és egykor jogi tanulmányokat is folytató) dr. Süvecz György úgy véli, a pályahosszabbítás utáni forgalom miatt - még akkor is, ha az egészségügyi határértéken belül marad - a zajterhelés elviselhetetlenné teheti a faluban az életet.

Számításai szerint - a repülőtér gazdaságos működtetéséhez szükséges évi százezres utaslétszámot alapul véve - a turistaszezonban akár óránként is felszállhat egy-egy nagyobb gép. Hozzátette: eddig egyetlen egyszer sem tájékoztatták a lakosságot arról, hogy a település házaitól két-háromszáz méterre fekvő airporton milyen fejlesztéseket terveznek.

A Pécs-Pogányi Repülőteret Működtető Kft. ügyvezető igazgatója, Ács Gyula maga is pogányi lakos, helyi képviselő. Mint mondja, pályahosszabbítás és megerősítés után a jelenlegi 46 tonnás gépmadarak helyett 74 tonnás repülők is felszállhatnának a pályáról. Ugyanakkor megérti az aggodalmat, ám úgy vélekedik, hogyha a repülőterekre vonatkozó szigorú környezetvédelmi szabályozás alapján a szakhatóságok sem adják meg a hozzájárulást a munkához, akkor nem történhet meg beruházás.

Mint mondta, a repülőtér jelenleg is fogadhat a Boeing 737-es sorozatból kisebb, maximum kilencven férőhelyes gépeket, amelyeket jelenleg is használnak fapados légitársaságok. Arra kérdésünkre, hogy mi szükség van a pályahosszabbításra, ha a reptér jelenleg is alkalmas ezen gépek leszállására, Ács úgy válaszolt: kész tervvel, megvalósíthatósági tanulmánnyal, és a fejlesztéshez szükséges engedélyek birtokában sikeresebben kínálhatják eladásra a légkikötőt.

A helyiek kezdeményezésével kapcsolatban a település jegyzője, Görcsös Judit azt mondta, a Süvecz György által eddig beadott kérdések egyike sem volt közérthető - azaz egyszerűen megfogalmazott -, így a népszavazási kezdeményezéshez szükséges aláírásgyűjtő ívek kiadását már kétszer elutasította.

A férfi ugyan bírósághoz fordult, de a jegyző döntését a bírósági határozatok is alátámasztották. Hozzátette, a legutóbbi kérelmet sem fogadja el, szintén azért, mert az újabb megfogalmazást sem találja kellően közérthetőnek.

B. M. - Fotó: Dittrich Éva