Dubaiban köröz a leggyorsabb pécsi

2008. január 01. kedd 19:04

Dubaiban köröz a leggyorsabb pécsi
Az év eleje nem szűkölködik világhírű autós eseményekben: Dakar nélkül már nem is kezdődhetne az esztendő, egyre nagyobb népszerűségnek örvend a Budapest - Bamako túraőrület, pár éve pedig a Dubai Autodromban köröz egy álló napot a pályaversenyzők elitje. A legendás Le Mans-i 24 órás gyökereiből táplálkozó emirátusi futam százas mezőnyében ezúttal (váltóban ötödmagával) a leggyorsabb pécsi pilóta, ifj. Nyitray Béla is elrajtol.

Az autósportok szerelmesei számára a „leggyorsabb pécsi" jelző valószínűleg Dubaitól függetlenül is megér egy kis visszatekintést. Részben, mert akármilyen számot írnánk is ifj. Nyitray Béla neve mellé, szinte biztosan akadna valaki, aki eskü - na, nem rendőrségi - alatt vallaná, hogy ő már ment ennél is gyorsabban... Elismerjük, akadhat pár pécsi garázsban olyan autó, amellyel valóban túl lehet szárnyalni az idei gyorsasági autós bajnokságban az N-2000-es géposztály- és az N-kategória ezüstérmével az idén is legjobb pécsiként végző pilóta 240 kilométer/órás rekordtempóját - ám aligha szabályos körülmények között. Ha pedig azt is hozzátesszük, hogy a mindössze 440 kilós F3-as Dallara 2,8 (!) másodperc alatt gyorsul százra, ugye, rekordügyben már nincs is miről tovább beszélni?

És hogy rögtön el is oszlassuk az előző két mondatba bújtatott, és a vájt fülűek által már biztosan meg is kérdőjelezett „ellentmondást": Nyitray Béla Forma-3-as korszaka 2006-tal véget ért, 2007-ben már egy Honda Integrával (képünkön) jeleskedett és nyert két futamot, majd összetett ezüstöt az N-csoportban (rajta kívül Pécsről mindössze Németh Péter és Dunavölgyi János szerzett egy-egy bronzot a gyorsasági kategóriában).

Még régebbre, sőt, egész a kezdetekig visszakanyarodva, bár csemetéjét a „szokásoknak" megfelelően esetünkben is id. Nyitray Béla vitte ki még pici gyermekkorában első autóversenyére, ám az már kuriózum, hogy a csak később ralizni kezdő apuka és fia ma is jókat tud „vitázni" azon, ki is csábította a másikat a Pécsi Volán híres-neves autós szakosztályához...

Az idén 40 esztendős ifj. Nyitray Béla mindenesetre tízévesen már gokartozott, újabb évtized múltán pedig Dunavölgyi Jánosnak navigálva egy Trabant kombival (!) már amatőrralik kategóriagyőztesének mondhatta magát. Aztán még egy darabig Turán Tamás, Keszler Mátyás, Király Gábor mellett nézegette, hogyan is kell gyorsan forgatni a kormányt, végül '99-ben úgy döntött, most már ő is megpróbálná. Itt még gyorsabban ívelt felfelé szerencsével kikövezett útja, hiszen egy suzukis év után már Ferjáncz egykori legendás R5-ösében találta magát, majd rövidebb szünet után máris egy Forma Easter, és az említett Dallara állította újabb és újabb kihívások elé.

Ám minddel férfiasan megbirkózott, így mondhatjuk, kalandkereső útja egyenesen vezetett a január 11-én 14 órakor rajtoló Dubai 24 óráshoz. Itt aztán megmutathatja, hogy nemcsak vezetni, hanem koncentrálni is nagyon tud, a feltételek ugyanis kemények: száz (!) autó rajtol egyszerre az 5,39 kilométeres, különben világszínvonalú (Dubaiban ez nem nagy csoda...) Audodromban; külső világítás éjszaka sincs, azaz mindenki csak a saját lámpái fényére támaszkodhat. Ahogy Nyitray Béla fogalmaz, ez lesz az egyik legkeményebb kihívás, ők is egy sorozat különleges, kanyar-bevilágító lámpát gyártottak. Ám ami előre tökéletes, hátulról maga a pokol lesz a tükörbe pillantó pilótáknak, hiszen az autók kötelezően reflektorral köröznek majd...

A pálya önmagában is elég tempós, Nyitrayék különleges karbon-kevlar építésű, itt az A1 kategóriába sorolt Ford Fiesta ST-je az előzetesek szerint 130-as átlagra lesz képes (ez az egyenesekben 200 fölötti sebességet jelent). De nehezíti a dolgot, hogy mivel a teljes mezőny együtt indul, a csúcsgépek közül körönként legalább tízen húznak majd el mellettük a lekörözések során. Mindezzel együtt Nyitray Béla úgy véli, a viadal nem az aszfalton, hanem a boxban dől majd el - ami, tudva, hogy csak gumiból 70 darabot visznek magukkal, legalább két fékbetét-cserére is készülhet a mellesleg közönséges „kútról" tankoló négyfős szerelőcsapat, ez nem is tűnik túlzásnak.

A teljes napot egy autóval minimum 3, maximum öt pilótának kell teljesítenie: a Dél-Dunántúli Motorsport Egyesület által nevezett, Endurance Race Hungary nevű ötös Fiestájában Nyitray Béla, Bánkuti Gábor ralikrossz-bajnok, Gáspár István gyorsasági-szakágvezető, Herter Gusztáv gyorsasági bajnok, és az újonc Laczó Tibor váltja majd egymást nagyjából két óránként - ez az ő tempójukkal fejenként nagyjából hatszáz kilométer vezetést jelent majd.

Érdekeség, hogy a résztvevő 30 ország pilótái között további magyarok is lesznek: Bódis Kálmán ráadásul ismét saját építésű Silver Stingjével nevezett - és újra a 24 órára plusz két kereket bevállaló Talmácsi Gáborral, akivel tavaly kategóriájuk 3. helyét szerezték meg.

Sz. Zs.