3D nyomtatóval készült a PTE szupergazdaságos járműve

2014. május 09. péntek 08:11

3D nyomtatóval készült a PTE szupergazdaságos járműve

Idén a pécsi csapat negyedik alkalommal vesz részt saját tervezésű és építésű, speciális energiahatékony járművével a Shell Eco-marathon Europe versenyén, hogy újabb és újabb, üzemanyag-hatékonysági technológiákkal kísérletezzen. Az idén 30. alkalommal megrendezett versenyen a Pécsi Tudományegyetem diákjai ismét a„Prototípus" kategóriában mérik össze tudásukat innovatív problémamegoldás, kreativitás és együttműködési képesség terén.

A Shell Eco-marathon minden évben egyedülálló kihívás elé állítja a diákokat világszerte: olyan járművet kell építeniük, amely a lehető leghosszabb távot tudja megtenni egy liter üzemanyag, vagy 1 kilowattórának megfelelő energia segítségével. A verseny célja, hogy inspirálja a diákokat, hogy a jövő mérnökeivé, tudósaivá váljanak és felbecsülhetetlen tudással és képességekkel lássa el őket.

A Shell Eco-marathon megmutatja, hogy a közös munka - ebben az esetben a többi diákkal és a különböző partnerekkel - hogyan tudja támogatni a tudományos eszmecserét és elősegíteni az innovációs munkát. A kimagasló energiahatékonyság érdekében a résztvevőknek innovatív technológiáikat kreativitással kell ötvözniük.

A 30. Shell Eco-marathon versenyen 26 ország több mint 200 csapata vesz részt. A megmérettetést először 1985-ben a franciaországi Le Castellesben, a Paul Ricard versenypályán rendezték meg, később a szintén francia Nogaroban, majd a németországi Lausitzban, 2012-től pedig Rotterdamban zajlik a megmérettetés. Az utóbbi helyszín utcai pályája új kihívást jelentett a résztvevő csapatoknak. A Rotterdam utcáin való versenyzés jó lehetőséget biztosít, hogy megmutatkozzon, az új technológiák hogyan működnek a valódi városközpontokban, és arra is kiváló lehetőséget ad, hogy a Shell Eco-marathon Europe közelebb kerüljön a közönséghez.

A Shell Eco-marathon Europe 30 éve során számos radikális változást láthattunk az autók tervezésében. Ide tartozik például az olyan rendkívül könnyű anyagok bevezetése, mint a szénszövet, vagy a számítógépes szoftverek alkalmazása a járművek tervezésében és elemzésében. Ezek a fejlesztések jelentős előrelépést hoztak az üzemanyag-hatékonyságban az évek során. Hasonló módon a pécsi csapat is kivette részét a fejlesztésekből, és évről évre folyamatosan fejlesztette járművét az egyre jobb teljesítményért.

A csapat 2010-ben alakult, azzal a céllal, hogy egy autó-koncepciót építsen a 2011-es lausitz-i Shell Eco-marathon Europe versenyre. Az autó karosszériája üvegszálas technológiával készült, a hajtásról pedig egy 25 cm3-es négyütemű Otto-motor gondoskodott. Sajnos, amikor a megmérettetésre került a sor, a motor meghibásodott, tartalékmotor híján pedig a csapat nem tudott a német versenypályán mérhető eredményt teljesíteni. 2011 második félévében a csapat elkezdte tervezni az autó formáját a 2012-es rotterdami Shell Eco-marathon Europe futamra, amely 2012-ben 86 km/kWh eredményt ért el. A 2013-as Shell Eco-marathon versenyre már saját műhelyben új autót épített a csapat és 123 km/kWh teljesítménnyel a 11. helyen végeztek.

A Pollack Eco Team a 2014-es Shell Eco Marathon Europe-ra újratervezte a Hi-ORCA hajtásrendszerét, elektronikáját és energiaellátását. A hidrogéncellás üzemeltetésben szerzett 4 éves tapasztalat eredménye egy teljesen új rendszer, amely a mérések alapján 30%-al jobb hatásfokú mint a korábbi egység. A sorozatos laboratóriumi tesztek eredményeként nem csak a jobb hidrogén-gazdálkodás vezetett a sikerhez, hanem olyan szabályozó algoritmusok kifejlesztése, amelyek optimalizálják a hidrogéncella és a hozzá kapcsolódó egységek önfogyasztását.

A csapat másik nagy fejlesztése az új ARM alapú elektronika, amely elosztott rendszerben dolgozik az egységek közt CAN busz alapú kommunikációval. Az ARM architektúra gyorsasága, bővíthetősége lehetővé tette, hogy a korábbinál jóval több érzékelő által küldött jelet feldolgozzanak, így optimálisabb működést érve el a motorvezérlés terén és ezzel is csökkentve a fogyasztást. A hajtásrendszeren finomítások történtek, új kerékagyakat terveztek, új és jobb csapágyazással.

A csapat tovább csökkentette az autó tömegét, így pilótával együtt 78 kg lesz a versenysúly. Egyre több 3D nyomtatott alkatrészt használtak a fejlesztések során, mivel a csapat beszerzett egy 3D nyomtatót. Így az új versenykormány is 3D nyomtatással készült, amelyben a gombok és a kijelző kezelését is külön kontroller végzi, amely szintén CAN buszon küldi az adatokat a központi vezérlőnek. A rendszerrel így lehetségessé vált a távirányíthatóság és a folyamatos verseny közbeni adatkapcsolat.

„Reményeink szerint az idei fejlesztések eredményeként Európa élmezőnyébe kerülhetünk, így már nagyon várjuk a rotterdami versenyt" - nyilatkozta Rigó Attila, az elektronikai fejlesztés egyik vezetője.

„A Shell Eco-marathon az innovációról szól és arról, hogy hogyan alkalmazkodunk az energetikai és technológiai kihívásokhoz. Mind nagyon büszkék vagyunk a magyar csapatokra, akik több ezer órát töltenek új technológiák fejlesztésével, és különleges járműveikkel újabb és újabb üzemanyag-hatékonysági technológiákkal kísérleteznek. Nagyra értékeljük a diákok kemény munkáját és az új technológiák, valamint az innováció iránti elkötelezettségét. Remélem a sok befektetett munkájukat hamarosan siker koronázza, és sok szerencsét kívánok nekik a jövő héten Rotterdamban" - mondta Juhász Péter, a Shell kiskereskedelmi üzemeltetési igazgatója