A PTE Pollack műszaki kara is képviselteti magát a Shell Eco-maratonján

2011. május 19. csütörtök 15:10

Öt magyar diákcsapat, köztük a Pécsi Tudományegyetem Pollack Mihály Műszaki Kara méretteti meg saját tervezésű járművét a Shell Eco-marathon idei európai versenyén, melyen az autóknak a lehető leghosszabb távot kell megtenniük egy liter üzemanyag felhasználásával.

Az idei mezőnyben a három "veterán" magyar csapat - Óbudai Egyetem, Széchenyi István Egyetem, Kecskeméti Főiskola - mellett két új hazai induló is lesz, köztük egy középiskola: a Pécsi Tudományegyetem Pollack Mihály Műszaki Kara és a kecskeméti Kandó Kálmán Szakközépiskola és Szakiskola - hangzott el a hagyományos és alternatív - napenergia, villanymotor - meghajtású járművek csütörtöki sajtóbemutatóján a Margit-szigeten.

Mint Erényi Balázs, a Shell Hungary Zrt. igazgatóságának elnöke elmondta, cége 27. éve rendezi meg a ma már három kontinensre kiterjedő versenyt, melynek európai döntőjére idén a németországi Lausitzban, Berlin közelében gyűlnek össze május 26. és 28. között."

Az Eco-marathon amellett, hogy élményt, ismerkedési lehetőséget és nemzetközi tapasztalatot nyújt a résztvevőknek, oktatási platform, valamint az üzletembereknek, szakpolitikusoknak szóló vitafórum is egyben" - fejtette ki a vállalatvezető.

A versenyen egy liter üzemanyaggal - illetve ezzel egyenértékű energiával - minél nagyobb távot kell megtenni. Mint elhangzott, a rekordot egy francia csapat állította fel tavaly 4896 kilométerrel.

A kecskeméti középiskola a "nagy testvérnek" a város főiskolájának tavalyi versenyautójával indul, melyhez új elektronikai rendszert fejlesztettek. A főiskola a tavalyihoz igen hasonló, hosszúkás, a végein elkeskenyedő henger alakú, áramvonalas kocsit épített, mely elsősorban nagyon kis, 20 kilós súlyával tűnt ki a mezőnyből már tavaly; ezzel a legkönnyebb járműnek számított az egész versenyen. A karbonszálas karosszéria továbbfejlesztésével idén a 17 kilót tervezik elérni.

Az Óbudai Egyetem új fejlesztésű, a kecskemétiekéhez hasonló kinézetű, hátsókerék-kormányzású kocsival áll majd rajthoz; a SAP Racing Team célja a 2000 kilométeres teljesítmény elérése.

A győri Széchenyi Egyetem járműve hasonlít leginkább egy mai autóhoz, ami nem csoda, hiszen ez egyetlen magyar csapat, mely urbanconcept-kategóriában indul. Napelemes autójukkal már tavaly is sikerült pozitív energiamérleggel zárni a futamot, ami senki másnak nem sikerült. Mint képviselőjük elmondta, a négy évvel ezelőtt hat gépészhallgatóból alakult SZEnergy Team mára huszonöt fősre bővült, villamosmérnökökkel, informatikusokkal erősödött.

A pécsi csapat - a Team Orca - csütörtök korán reggel lemondta a Margit-szigeti bemutatkozást, mert még nem készültek el teljesen versenyautójukkal.

A csapatok elmondása szerint a versenyt számos internetes helyen lehet követni, így például Facebookon, Twitteren, vagy az ecomarathon.de honlapon. Utóbbi élő közvetítést ígér az eseményről.
A Shell Eco-marathon Europe 2011 fővédnöke az Európai Unió energiaügyi biztosa, Günther Oettinger. A versenyt az uniós elnök Magyarország képviseletében Kovács Pál, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium energetikáért felelős helyettes államtitkára nyitja majd meg.

Az idei futamon 26 ország 222 csapata vesz részt; 168 jármű prototípus, 54 pedig urbanconcept-kategóriában indul.

(mti)