Hallgatói fórum a PTE-n a felsőoktatási törvényről

2010. november 29. hétfő 17:19

Hallgatói fórum keretében folytatódik a Pécsi Tudományegyetem rektora által kezdeményezett interaktív vita a felsőoktatási törvénytervezetről december 1-jén, 17 órakor a Tudásközpont nagytermében. A rendezvényen az egyetem és az érdekképviseletek vezetői lesznek jelen.

Az EHÖK-kel közös szervezésű fórumon a rektori konzultáció során már felmerült legfontosabb oktatói és hallgatói kérdések megtárgyalása mellett új álláspontok megvitatására is lehetőség nyílik majd. A rendezők számítanak minden hallgató részvételére, mivel most nyílik lehetőség arra, hogy a minisztériumnak elküldésre kerülő összegyetemi állásfoglalás végül az egyetemisták személyes igényeit is tükrözze.

Az események kiindulópontját jelentő, országosan egyedülálló interaktív vitafórumot dr. Bódis József november 12-én indította el azzal a szándékkal, hogy a Pécsi Tudományegyetem oktatói, polgárai első kézből értesülhessenek a törvénytervezet aktuális történéseiről, és egyben maguk is részt vehessenek az egyetem életéről, jövőjéről szóló diskurzusban. A fórum létrejöttét nyilatkozatban üdvözölte az EHÖK, mivel az érdekképviselet álláspontja szerint minden új lehetőséget meg kell ragadni, amely a szakmai vita és állásfoglalás kidolgozását segíti a kérdésben.

Az egyetemi érdekképviselet szakmai álláspontjának kidolgozásával párhuzamosan a Rektori Konzultáció első időszakában az internetes fórumra sok érdemi hozzászólás érkezetett mind oktatói, mind hallgatói oldalról. Általános véleményként merül fel mindkét fél részéről, hogy a tervezet sok esetben ködösen fogalmaz, önellentmondásoktól sem mentes, illetve sok esetben úgy javasol meghatározó változtatásokat, hogy ahhoz a kellő szakmai egyeztetésekre és háttérvizsgálatokra nem került sor.

A legtöbbet kifogásolt pontok között szerepel a vizsgalehetőségek szabályozása, amely az eddigi kilenc alkalmat négyre csökkentené, a négy alkalom elbukását követően pedig a hallgató az adott diszciplínát semelyik felsőoktatási intézményben nem vehetné fel újra. A megszólalók szerint a tervezet indokolatlanul egyoldalú és életszerűtlen, hiszen kötelezettségeket szinte csak a hallgatói oldalnak ír elő, azt pedig egyáltalán nem veszi figyelembe, hogy a folyamatos bukásnak más oka is lehet, jelesül az oktató elfogultsága.

A hallgatói bírálatokon túl a fórumon oktatói oldalról is kritika érte a hallgatói önkormányzatok jogkörének szűkítését. Az EHÖK szerint ez konkrétan a hatékony érdekképviselet megszűnésével járhat. Oktatói oldalról felmerült, hogy az intézmények teljesítményének javítását bármilyen aspektusból leginkább az önállóság további növelése segítené.

A Rektori Konzultáció és a hallgatói fórum életre hívói remélik, hogy a hallgatói igények, érdekképviseleti állásfoglalások, illetve az egyetemi oktatók, vezetőség közös álláspontjának kialakításában fontos állomást jelent majd a tervezett egyeztetés. Ezáltal egy olyan szakmai állásfoglalás születhet, amely már kellő súllyal rendelkezik a minisztériummal folytatott tárgyalások során.

Forrás: PTE