Megszűnhet négy egyetemi kar?

2010. december 15. szerda 19:00

Megszűnhet négy egyetemi kar?
Nem csillapodnak a kedélyek a felsőoktatás tervezett átalakításáról készített anyag körül. Miközben a hallgatók egy csoportja tüntetést szervez, a szocialista párt is ráállt az ügyre. Hiller István, aki tavasszal még az oktatási minisztériumot vezette, a napokban egy sajtótájékoztatón arról beszélt: ha a koncepció a mostani formájában lép életbe, az ország összes állami egyetemén megszűnik például a jogi képzés. Történne mindez azért, mert ezek az intézmények nem képesek teljesíteni azt az elvárást, hogy az oktatók és kutatók kétharmada tudományos fokozattal rendelkezzen. A szocik szerint Pécsett négy kar szűnne meg.

Az ellenzéki párt politikusai úgy számolnak, hogy a jelenlegi elgondolás alapján Pécsett a jogi, az orvosi, a felnőttképzési és a műszaki kar esne áldozatul a törvényjavaslatnak.

Dr. Balogh Zsolt György, a PTE Jogtudományi Karának dékán-helyettese "legalábbis furcsának" tartja a kormány elképzeléseit.

- Kari vezetői tanácskozáson is foglalkoztunk már ezzel a kérdéssel. Úgy vélem, hogy bár minden elképzelést meg lehet valósítani, ez a terv végső soron minőségromlást eredményezne, hiszen a felsőoktatási intézményeket belehajszolná abba, hogy kétes értékű teljesítményeket is honoráljanak, azaz hogy a jövőben könnyebben lehessen esetleg tudományos fokozathoz jutni, pusztán azért, hogy az elvárásoknak eleget tegyenek - mondta.

A jelenlegi szabályozás szerint is létezik kritérium az oktatók minősítésével kapcsolatban, hiszen doktori iskola létesítéséhez a tanári gárda tekintetében teljesíteni kell egy bizonyos szintet. Mivel a karok működésének alapvető feltétele, hogy azokon doktori képzés működjön, így közvetetten írják elő a tudományos fokozatot szerzett oktatók arányát.

A dékán-helyettes szerint a hazai oktatáspolitika túlságosan gyakran változik, az intézmények autonómiája évek óta csökken, ez pedig nem tesz jót a rendszer működésének.

- Egy példával élve: a mindenkori magyarországi kormányzatok azt hiszik, hogy az oktatásügy olyan, mint egy kajak, amellyel gyorsan lehet forgolódni. Ehhez képest ezt a rendszert inkább egy tankhajóként írnám le, mellyel csak körülményesen lehet irányt váltani - érzékeltette Dr. Balogh Zsolt György, aki szerint érdemes lenne hagyni a mostani szisztémát magától kiforrani.


Palotás P. – Fotó: Dittrich Éva