Pécsi egyetemisták az alternatív autók tervezésének élvonalában: az európai Eco Marathonra mennek

2013. április 05. péntek 20:48

Pécsi egyetemisták az alternatív autók tervezésének élvonalában: az európai Eco Marathonra mennek

Sikeresen szerepelt a PTE csapata Rotterdamban is, ahol Európa legnagyobb fogyasztási versenyét (ami arról szól, hogy ki tud a legmesszebbre eljutni a lehető legkevesebb üzemanyaggal) rendezik meg évről évre. A pécsi egyetemisták által alkotott, e-Orca névre keresztelt jármű egy későbbi, Spanyolországban lezajlott vetélkedésen meg is nyerte kategóriáját. Háber István csapatvezető a Pécsi Újság.hu érdeklődésére  azt mondta, az idén májusi hollandiai megmérettetésen szeretnék megdönteni korábbi rekordjukat. Mindehhez majdnem minden feltétel adott.

A PTE Pollack Mihály Műszaki és Informatikai Karának hallgatói által fejlesztett járgány első helyet szerzett Cartagenában a hidrogén-meghajtású autók versenyén. Az idén májusban Rotterdamban újból megrendezésre kerülő fogyasztási versenyre javában készülő fiatalok maradnak a hidrogéncellás hajtásnál, bár jó néhány változtatást szükségesnek tartanak az új, a keresztségben Hi-Orca nevet kapó járművön.

- Nem változtattunk a jól bevált formán. Teszteltük szélcsatornában, a merevsége megfelelő. A karosszéria tehát teljes mértékben bevált, azon nem módosítottunk, viszont változtattunk az elkészítésének módján, azaz teljesen új külső héjat készítettünk. Ez nem volt nagy munka, hiszen a sablonok megvannak. Amiben talán jobb az új gép, hogy tudtuk növelni a merevségét, és még könnyebb lett a jármű, a külső héj nincs is talán tíz kilogramm. A hajtáson sokat fejlesztettünk, gyakorlatilag az összes fő alkatrészt kicseréltük az üzemanyagcellán át a motoron és a vezérlésen keresztül. Részben azért, hogy csökkentsük a tömeget, másrészt szeretnénk javítani a hatásfokon. Ha minden jól alakul, akkor nagyon jó eredményekkel számolhatunk az idei versenyeken - mondta Háber István.

A tavalyi rekordot tehát mindenképpen túl szeretnék szárnyalni a fiatalok. 2012-ben 2250 km-t értek el akkumulátoros hajtással, a hivatalos, üzemanyagcellás kategóriában - amiben versenyeztek - 950 km-t teljesítettek.

NÉZZE MEG VIDEÓNKAT:



- Ez azért van, mert a hidrogéncellának csak ötvenszázalékos a hatásfoka, ami a futásteljesítményen is látszik. Tehát igazából a 950 km-hez kell majd mérnünk magunkat, de ezt szeretnénk jócskán túlszárnyalni.

A rekord megdöntéséhez elengedhetetlen a megfelelő anyagi háttér, ám idén a szükséges források előteremtése nehezebb feladat lesz a csapat számára, mint a korábbi években.

- Az egyetem sokat segített eddig, de idéntől sajnos megcsappantak a forrásaink. A pénzeket szponzori megkeresésekből és felkérésekből próbáljuk pótolni, több-kevesebb sikerrel. Lassan haladunk, mert csak hosszas utánjárás után tudjuk összeszedni a szükséges összeget.

A projekt összköltsége több millió forintra rúg, de konkrét összegről nehéz beszélni, hiszen rengeteg úgynevezett dologi felajánlás érkezik a támogatóktól.

- A jármű önmagában való értékét nem is lehet figyelembe venni. Igazából a hozzátett munka képvisel jelentős értéket, hiszen sokan töltöttek rengeteg munkaórát mind tervezéssel, mind kivitelezéssel - mondta Háber.

Amennyiben sikerül előrébb lépni a finanszírozás területén, akkor egy utcai autó megépítése is megvalósulhat.

- Vannak már terveink egy ilyen járgány elkészítésére, de ahhoz sokkal nagyobb büdzsére lenne szükség. Nem biztos sajnos, hogy azt itt Pécsett elő lehet teremteni.

Képünkön Lukácsi András ügyködik a PTE új - még készülőben lévő - csodajárgányán.

H. L. B. - Videó: Havasi Dániel - Hamerli Endre