A jegyek és bérletek árának emelésével fedezhetik a béremelés költségeit a Tüke Busznál

2018. június 14. csütörtök 19:16

A jegyek és bérletek árának emelésével fedezhetik a béremelés költségeit a Tüke Busznál

Lapunk információi szerint a pécsi közgyűlés jövő csütörtökön esedékes ülésén a buszjegyek és -bérletek árának emeléséről is dönthetnek a képviselők. A lépésre azért van szükség, hogy a befolyó plusz bevételekből fedezzék a sofőrök által kért béremelést. 

 

Jelentős keresetnövekedést szeretnének elérni a Tüke Busz Zrt.-nél dolgozó buszsofőrök: értesüléseink szerint azt kérik - dacára annak, hogy az elmúlt évek során mintegy harminc százalékkal nőtt az alap- és átlagbérük -, hogy tíz százalékkal vihessenek haza több pénzt a jelenleginél. 


Ám amíg eddig az önkormányzat úgy fedezte az autóbuszvezetők béremelésével járó kiadásokat, hogy közben érdemben nem drágultak a jegyek és a bérletek, információink szerint erre most nincs lehetőség.

Éppen ezért arra kényszerül a városvezetés, hogy hozzányúljon a tarifákhoz, amire már a jövő csütörtökön esedékes közgyűlésen sor kerülhet. Lapunk értesülései szerint a jelenlegi kedvezmények megmaradnak, így a Tüke-kártya birtokosai továbbra is olcsóbban buszozhatnak, csakúgy, mint a kismamák és a polgárőrök.

Az emelés mértéke eltérő lehet, azaz nem egyenlő mértékben nőnek az árak, például a havi összvonalas bérlet három százalékkal drágul, a jegyeknél viszont ennél jelentősebb lehet az árnövekedés (de végeredményben nem kerülnek többe majd a jegyek és bérletek mint más nagyvárosokban), amennyiben a képviselők elfogadják a javaslatot.

Mi történne, ha az áremelésre nem kerülne sor, s így a sofőrök bére sem emelkedne?

A Tüke Busznál jelenleg mintegy 350 buszvezető dolgozik, akik azt szeretnék, hogy a jelenlegi 949,5 forintos alap-órabérük 1038 forintra emelkedjen.

A helyzet meglehetősen feszült, a cégnél működő két szakszervezet közül az egyik a sztrájkot is bevállalná, ha nem teljesül a követelésük. Ráadásul a sofőrök közül sokan éppen azért váltanak munkahelyet, mert másutt többet kereshetnek, mint a Tükénél, minden bizonnyal ez a folyamat felgyorsulna, ha nem kapnák meg a kért béremelést. Az esetleges további felmondások viszont a közösségi közlekedés normális napi menetét veszélyeztetnék.

Vagyis az önkormányzat előtt két lehetőség kínálkozik: vagy bevállalják a sztrájk, a buszvezetők elvándorlásának kockázatát, vagy pedig a jegy- és bérletárak emelésével gazdálkodják ki a béremelés fedezetét.

Az autóbuszvezetők egyébként átlagosan 2012-ben bruttó 224 ezer forintot vihettek haza, a most általuk kért emeléssel ez 293 ezerre nőne, ami nettó 194 ezer forintot jelentene. Ez azt is jelenti, hogy öt és fél év alatt 38,8 százalékkal lehet magasabb az átlagbérük, ezzel közelítenének az ágazatban meglévő keresetekhez.

Máté Balázs