Felesleges a reptér meghosszabbítása?

2008. augusztus 13. szerda 21:20

Felesleges a reptér meghosszabbítása?
Mint ismert, az önkormányzat egy megvalósíthatósági tanulmánytól reméli, hogy a pogányi repülőtér fejlesztéséről kimondja: a pályameghosszabbítás gazdaságos befektetés. Mindenesetre a város vezetői régóta azt kommunikálják, hogy túl rövid a kifutópálya - a reptér vezetője szerint azonban nem ez a gond.

A beruházás közel három és fél milliárdba kerülne, s ha a közel hatszázméteres pályahosszabbítást is megvalósítják, több mint hétmilliárdot költenek egy, a megnyitása óta csekély forgalmat lebonyolító repülőtérre.

Ács Gyula, a repteret működtető társaság vezetője szerint azonban Pécs-Pogány jelenleg is tökéletesen alkalmas a regionális szerepkör betöltésére, illetve egy, a nagyobb nemzetközi repülőtereket kiszolgáló airport működtetésére. Ismeretei szerint a légitársaságok többsége inkább a kisebb gépeket részesíti előnyben, s a kilencven fős járatokat Pogány ma is képes fogadni.

Szerinte a reptér paraméterei ma is megfelelőek - a régió, a város nem elég vonzó ahhoz, hogy a működtetés gazdaságos legyen.

- Amikor a repülőtér megépítéséről döntés született, a szakemberek egészen más gazdasági mutatókkal számoltak, ezek viszont nem teljesültek - mondja.

Úgy véli, el lehet indulni a fapados légitársaságok megnyerésének irányába, ám attól, hogy újabb 3,5 milliárdot ráköltenek Pécs-Pogányra, még nem történik semmi. A pálya most is alkalmas arra, hogy például a müncheni reptérre - melynek 107 légikikötővel van kapcsolata - a pécsiről „ráhordjanak" a gépek és onnan Pécsett is elérjék. 

Hozzáteszi, abban az esetben, ha a pályahosszabbítás pontos marketing célok alapján történik, akár rentábilis is lehet, ám látni kell, hogy csupán a nagyobb repülőtér nem megoldás, e miatt nem érkeznek majd befektetők. Ehhez elsősorban a gazdaságot, a turizmust kellene fejleszteni.

B. M. - Fotó: Archív