Hídverés a Dunán: idén megkezdődnek, 2025 és 2028 között járnak csúcsra a munkálatok
2024. szeptember 11. szerda 11:39
Lapunk értesülései szerint októberben, az ünnepélyes alapkő-letételt követően szinte azonnal elkezdődnek a mohácsi Duna-híd és a csatlakozó úthálózat építésének konkrét előkészületei. A munkálatok első, látványos szakaszai jövő tavasztól várhatók, elsőként az 57-es főút kétsávosításával a szajki autópálya-csomóponttól Mohácsig, ami 2026-ban készülhet el. A teljes beruházás befejezése 2028 végére várható.
Amint az ismert, a kormány 389 milliárd 300 millió forintot biztosít 2024-2031 között a mohácsi Duna-híd és a kapcsolódó úthálózat megépítésére.
Ebben az esztendőben kétmilliárd, jövőre ötven, 2026-ban száz-, 2027-ben nyolcvan-, míg 2028-ban száztízmilliárd forint áll majd rendelkezésre, a további milliárdok pedig 2029-ben. Az utómunkálatokra, engedélyeztetésekre és egyéb kiadásokra a beruházás befejezését követő két esztendőben száz- százmillió forint érkezik a központi költségvetésből.
A gigantikus beruházás október végén kezdődik, méghozzá az ünnepélyes alapkő-letételt követően szinte azonnal.
Lapunk értesülései szerint az évből akkor még hátralévő két hónapban a felvonulási területek, logisztikai központok kialakítását kezdik el, ahol az építkezéshez szükséges gépeket, anyagokat tárolják majd.
Ugyancsak gondoskodni kell a munkások elhelyezéséről, szállításukról, a megfelelő munkakörülményeik kialakításáról. Ez korántsem egyszerű feladat, ugyanis több száz, az építkezés egyes szakaszaiban pedig akár több mint ezer emberről van szó.
Szintén az előkészítés része a szerviz- és terelőútvonalak kialakítása, hiszen a forgalomnak a kivitelezés során is haladnia kell - ebből a szempontból az 57-es főút érintett része számít a leginkább kritikus pontnak.
A kivitelezőnek, a Duna Aszfaltnak összesen ötven hónapja van a beruházás megvalósítására.
Az építkezést három szakaszra határolták: a csatlakozó úthálózat kialakítása a szigeti oldalon, illetve a városi oldalon, valamint maga a híd megépítése. A szakaszok nem időbeli periódust jelölnek, az építkezések mindenütt lényegében egyszerre kezdődnek meg.
Az első, látványos munkálatok az 57-es főút M6-os autópályától Mohácsig, az újvárosi körforgalomig vezető részén várhatók az időjárás alakulásának függvényében jövő év elején. Kétszer kétsávos, osztott pályás főúttá építik, arra le- illetve felhajtani kétsávos turbó körforgalomban lehet majd.
Erre mindössze 21 hónapja lesz a kivitelezőnek, azért, hogy a mohácsi csata ötszázadik évfordulójára, 2026-ra már befejeződjön az építkezés a csatatér északi peremén, s munkagépek, forgalmi korlátozások ne zavarják a közlekedést, a méltó emlékezését.
A teljes beruházás illetően a munka dandárja 2026 és 2028 között érkezik el, ebben a három esztendőben a városi, a szigeti oldalon is dolgoznak majd, s közben persze maga a híd is épül.
Mohács határától a hídig az építkezés befejezéséig szintén kétszer kétsávos út készül 2,7 kilométer hosszan a meglevő önkormányzati út nyomvonalán, annak elbontása után.
A szakaszon egy közút és iparvágányok felett futó két híd is épül, valamint egy kerékpáros aluljáró is a tervek része.
A Duna felett két ártéri és egy mederhíd készül, összesen 756 méter hosszúságban, szintén kétszer kétsávos, osztott pályás útként, kerékpárúttal.
A szigeti oldalon, Csátalja közelében az 51-es főúttól induló új, csaknem 20 kilométeres, kétszer egysávos utat építenek (amely a későbbiekben 2x2 sávos autóúttá fejleszthető) Újmohácsig. Ehhez az 51-es út kiinduló pontjában és Sárhát közelében körforgalmat is kialakítanak, míg Újmohácsnál csomópont készül, osztott pályás kialakítással.
M. B.
Facebook box
Megosztás
Mások most ezeket a cikkeket olvassák
- Novemberben is nálunk volt a...
- Kijavították a hibát, ismét...
- Felmérés: a Fidesz biztosan őrzi az...
- Nem hagyják ki az adventi vásárokat a...
- Hálapénzt kérő szülésznők ellen...
- Sikeres nők árnyékában, 32 éve...
- Mutatjuk, hogyan alakulnak a...
- Több mint hetven határsértőt...
- A pécsi vasútállomásra is begördül a...
- Fotós túrán járhatjuk be az...