Jáhn: 12,8 millió a buszonkénti ár

2009. június 09. kedd 10:48

A Mecsekbusz képviselője, Jáhn Péter a Pécsi Újság.hu-nak azt mondta, hogy az ügyletről (lásd alábbi, ma reggel megjelent cikkünket - a szerk.) a közgyűlés és a holding is tudott, hiszen már a tavaly elfogadott szindikátusi szerződésben is szerepel utalás rá: a menedzsmentjogokat bíró kisebbségi tulajdonos külső céget von be a társaság vagyontárgyainak kezelésére.

Közölte: az sem titok, hogy a járművek szervizelését sem saját keretek között végzik a jövőben.

Jáhn cáfolta azt az értesülést, hogy a buszokat darabonként öt forintért adták volna el, mint mondta, összesen 2,2 milliárd forintért kerültek a járművek az egyébként a PK Zrt. által 40 százalékban tulajdonolt vagyonkezelő cégbe.

Mivel 171 darab járműről van szó, ez darabonként nem egy illetve nem öt forintos, hanem 12 millió 800 ezres vételárat jelent.

A lépést azzal indokolta, hogy a PK Zrt. költséghatékonyabb, gazdaságosabb működése érdekében ez volt az egyetlen járható út. "Európa-szerte bevett gyakorlat a buszos cégek üzletágainak leválasztása és kiszervezése, az új buszok beszerzése és javítása így válhat többek között olcsóbbá" - tette hozzá.


FRISSÍTVE
(13:20)

Varga Péter, a PK Zrt. 51 százalékát tulajdonló Pécs Holding vezérigazgatója az ügy kapcsán azt mondja, a Mecsekbusz valószínűleg rosszul értelmezte a menedzsmentjogokat, hiszen a PK Zrt. kisebbségi, de a menedzsmentjogokat gyakorló tulajdonosa - tudomása szerint - nem értesítette a lépésről a Pécs Holdingot és az önkormányzatot.

Varga Péter szerint egyébként az eljárás ellentétes a PK Zrt. alapító okiratával és a szindikátusi szerződéssel is. Azt mondja, egy ilyen döntés előtt a közgyűlés jóváhagyását kellett volna kikérni.


FRISSÍTVE:
(14:16)

Vizsgálatot rendel el az önkormányzat a buszeladások miatt - Sajtóközlemény:

"Számunkra felháborító és érthetetlen a PK Zrt. ügykezelése. A buszeladások kapcsán írásbeli jelentést kértünk a Pécs Holdingtól és a PK Zrt-től, mert az önkormányzat haladéktalanul vizsgálatot indít az ügyben.

Tisztázni kell, hogyan történhetett bármiféle eladás a Közgyűlés jóváhagyása nélkül.

Tisztázni kell, a cég vezetői miért nem tájékoztatták sem a többségi tulajdonos önkormányzatot, sem a vagyonkezelő Pécs Holdingot a buszok eladásáról.

Megvizsgáljuk, hogy az eladások valóban Pécs és a pécsiek érdekeit szolgálták-e, ha nem, akkor azonnal megtesszük a szükséges jogi lépéseket.

Tisztázni kell, kit terhel a jogi és személyi felelősség a buszok eladása miatt.


Nagy Csaba
Pécs alpolgármestere
Pécs, 2009-06-09
"


KORÁBBAN ÍRTUK:

Nincs aki megerősítse, de a hírek szerint eladták a város autóbuszait

Vagy egy, vagy öt forint volt darabja. Most bérlik őket.

Egyelőre ugyan hivatalosan senki nem erősítette meg, de múlt heti cikkünket követően (lásd kapcsolódó írásaink között jobbra - a szerk.) furcsa hírek kezdtek terjengeni a Pécsi Közlekedési Zrt.-vel kapcsolatban. Először kommentelő olvasóink vetették fel, hogy úgy tudják, a nemrég - részben - privatizált társaság olcsó pénzen eladta volna saját cégének járműparkját, hogy aztán visszabérelhesse a buszokat, mai számában pedig a megyei napilap írja nagyjából ugyanezt. Igaz, hivatalosan megerősíteni az ügyletet egyelőre senki nem hajlandó.

Kommentelőink úgy tudják (idézet, lásd keretes írásunkat):

"A buszok már nem a pkrt tulajdonában vannak. Darabját egy forintért átjátszották a Buszrent kft-nek, amit a Mecsekbusz alapított. A Buszrenttől bérli a pkrt őket. Mármint a saját buszait., buszonként egy forintért(...)" - míg az ÚDN mai száma meg nem erősített információként azt közli, hogy "(...) darabonként öt forintért adta el autóbuszait a Pécsi Közlekedési Zrt. (PK Zrt.) egy egymillió forint jegyzett tőkéjű cégnek. Az adásvétel összegét senki sem erősítette meg (...)".

Kommentek: 1 forintért off-shore cégnek?

"megmondtam - 2009. június 3. szerda 21:29 16.
Lehet a buszokat is átjátszották már egy off-shore fantom nevére aztán ha a város kilépne a szerződésből még a mostani buszokat is elvesztenék?
Háén - 2009. június 4. csütörtök 07:08 25.
Jó a sejtésed 16-os. A buszok már nem a pkrt tulajdonában vannak. Darabját egy forintért átjátszották a Buszrent kft-nek, amit a Mecsekbusz alapított. A Buszrenttől bérli a pkrt őket. Mármint a saját buszait. Jó nem? Szerinted miért kellett ekkora jegyáremelés. És most megint emelni fogják, mert emelkedik az ÁFA. Csúnya dolgok zajlanak a pkrt-nél. (...)"

A város vezetői közül dr. Papp Judit címzetes főjegyzőt sikerült elérnünk, aki ugyan maga is hallotta a hírt, de, mint mondta, a találgatásoknál több hozzá sem jutott el egyelőre.

- Hiába próbálunk pontos információkhoz jutni, egyelőre itt, a Városházán is csak a pletykákra vagyunk utalva. Munkatársaimmal együtt magam is hallottam a fentieket, de annyira hihetetlennek tűnik mindez, hogy annál többet nem tudok most mondani, mint hogy ha igaz, hogy a PK Zrt. vezetése eladta a buszokat, akkor az ügyletet meg fogjuk támadni, hiszen a döntés előtt a közgyűlés, azaz az önkormányzat hozzájárulását kellett volna kérniük. Erre pedig nem került sor.

Az ÚDN-nek Varga Péter, a Pécs Holding vezérigazgatója "úgy nyilatkozott, tegnap értesült az ügyletről, és azonnali lépéseket tett a részletek kiderítése, és az ügy felgöngyölítése érdekében. Érdeklődésünkre közölte, őket előzetesen sem, és az óta sem tájékoztatták tegnapig az adásvételről(...)"

Az ügyben tehát teljes a bizonytalanság. Mivel a Pécsi Újság.hu-t még a múlt héten arról tájékoztatták, hogy Keczer László vezérigazgatót kórházban kezelik, rajta kívül pedig senki nem nyilatkozhat a cég ügyeiről, egyelőre csak a fentiekre hagyatkozhatunk.

Amint újabb információhoz jutunk, tájékoztatjuk olvasóinkat.
  

EQM