Megvan a kormánydöntés: 389 milliárd forint áll rendelkezésre a mohácsi híd megépítésére
2024. augusztus 30. péntek 07:28
Stílusosan a mohácsi csata évfordulóján jelent meg a Magyar Közlönyben az Orbán Viktor által aláírt kormányrendelet, amely révén rendelkezésre áll a mohácsi Duna-híd megépítéséhez szükséges forrás.
Kezdjük a lényeggel: a kormány 389 milliárd 300 millió forintot biztosít 2024-2031 között a mohácsi Duna-híd és a kapcsolódó úthálózat megépítésére, olvasható a legfrissebb Magyar Közlönyben.
Az összeg hatalmas, mondhatni csillagászati. Összehasonlításképpen: Mohács éves költségvetése nagyjából 17 milliárd forint, Szoboszlai Dominikért pedig - példának okáért - 26 milliárd forintot fizetett tavaly a Liverpool.
A pénzt 2024 és 2031 között biztosítja az állam, évenként eltérő összegben.
Mindez azt jelenti, hogy immár minden előfeltétel adott a híd és a tervezett utak megépítéséhez, semmilyen további döntésre nem kell várni, most már tényleg "csak" a kivitelezés van hátra.
A most közzétett kormánydöntés előtt néhány nappal számoltunk be arról, hogy Hargitai János országgyűlési képviselő sejtelmes posztot tett közzé, amelyben arról írt, hogy egy egy évtizede tartó küzdelem eredményes betetőzésről kapott hírt.
Akkor úgy véltük, hogy a nemzeti oldal képviselője a mohácsi Duna-híd építésével kapcsolatos újabb döntésre utalhatott, s szerencsére nem tévedtünk, a kormány jóváhagyta az építkezéshez szükséges forrást.
Amint arról hírt adtunk, a közbeszerzési eljárás érvényes és eredményes volt. A Duna Aszfalt Út és Mélyépítő Zrt.-től, a Strabag Építő Kft.-től és a Swietelsky Magyarország Kft.-től érkezett ajánlat.
A legolcsóbb ajánlat nyert, az pedig a Duna Aszfalté volt.
A nyertesnek - a szerződés aláírását követően - összesen ötven hónapja van a beruházás megvalósítására.
A kiírás szerint az építkezést három szakaszra határolták: a csatlakozó úthálózat kialakítása a szigeti oldalon, illetve a városi oldalon, valamint maga a híd megépítése.
A munkák mindenütt lényegében egyszerre kezdődnek meg, a teljes befejezésre pedig a szerződés aláírásától számított ötven hónapja lesz a megbízást elnyerő cégnek.
Az 57-es főút M6-os autópályától Mohácsig, az újvárosi körforgalomig vezető szakaszát kétszer kétsávos úttá alakítják át, erre azonban mindössze 21 hónapja lesz a kivitelezőnek, azért, hogy így a mohácsi csata ötszázadik évfordulójára, 2026-ra már befejeződjön az építkezés a csatatér északi peremén, s munkagépek, forgalmi korlátozások ne zavarják a közlekedést, a méltó emlékezését.
Itt tehát a jelenlegi 2x1 sávos 57-es utat 2x2 sávos, osztott pályás főúttá építik át az említett újvárosi körforgalomtól az M6 autópályáig, arra le- illetve felhajtani kétsávos turbó körforgalomban lehet majd.
Mohács határától a hídig az építkezés befejezéséig szintén kétszer kétsávos út épül 2,7 kilométer hosszan a meglevő önkormányzati út nyomvonalán, annak elbontása után.
A szakaszon egy közút és iparvágányok felett futó két híd is épül, valamint egy kerékpáros aluljáró is a projekt része.
A Duna felett két ártéri és egy mederhíd készül, összesen 756 méter hosszúságban, szintén 2x2 sávos, osztott pályás útként épül, kerékpárút átvezetéssel.
A szigeti oldalon, Csátalja közelében az 51-es főúttól induló új, csaknem 20 km-es, 2x1 sávos utat építenek (amely a későbbiekben 2x2 sávos autóúttá fejleszthető) Újmohácsig. Ehhez az 51-es út kiinduló pontjában és Sárhát közelében körforgalmat is kialakítanak, míg Újmohácsnál csomópont készül 2x2 sávos, osztott pályás kialakítással.
M. B.
Facebook box
Megosztás
Mások most ezeket a cikkeket olvassák
- Kijavították a hibát, ismét...
- Felmérés: a Fidesz biztosan őrzi az...
- Nem hagyják ki az adventi vásárokat a...
- Sikeres nők árnyékában, 32 éve...
- Hálapénzt kérő szülésznők ellen...
- Mutatjuk, hogyan alakulnak a...
- Több mint hetven határsértőt...
- Novemberben is nálunk volt a...
- A pécsi vasútállomásra is begördül a...
- A jövő héten is nagyon várják a...