Nemcsak Mohács, Baranya és a régió szempontjából is sorsfordító a híd megépítése

2024. december 30. hétfő 09:33

Nemcsak Mohács, Baranya és a régió szempontjából is sorsfordító a híd megépítése
2024 legnagyobb jelentőségű történése térségünkben kétségen kívül az volt, hogy néhány hete megjelentek az első munkagépek Mohácson, s elkezdődött a csatlakozó úthálózat építése, s hamarosan a hídverés is elindul. A gigantikus beruházásra majd' egy évszázadot várt a város, az ígéretek most azonban valósággá válnak, amely nem Mohács, hanem Baranya és a teljes régió számára sorsfordító lesz.

 

 

 

 

Arról nehéz lenne tényeket felvonultatni, mióta él a mohácsiak lelkében, szívében a híd kérdése. Az azonban bizonyos, hogy több, mint kilenc évtizeddel korábban az önkormányzat foglalkozott a témával, méghozzá részletesen.

 

Ha csak a lényeget kellene megragadni, akkor elég lenne a korabeli helyi újság címét idézni, az 1930. április 6-i, amúgy vasárnapi számból. „Mohács városának sohasem szabad elfelejteni a hídépítés tervét". Ebben gyakorlatilag minden benne foglaltatott.

Mintegy másfél héttel korábban, a városházi ülésen az összesen 50 napirendi pont között ott szerepelt a híd kérdése is. Amiről hamarosan kiderült - egy leirat formájában -, hogy a kereskedelmi miniszter nem támogatta.

 

Az elképzelés tehát akkor - majd még többször is - megbukott.

Mígnem 2017-ben a mohácsi vágóhíd átadásán Orbán Viktor kijelentette:

- Lesz híd Mohácson, a pénz megvan rá, az a gond, hogy terv nincs". Hozzátette, hogy szerepel a tervek között - a Debrecen-Békéscsaba összeköttetés után, második helyen - a Pécs és Szeged közötti összeköttetést biztosító négysávos közlekedés megteremtése is.

Ekkor csillant fel újra a remény, hogy megépülhet a híd: a következő lépésben, 2018-ban 25 milliárdos keretösszeg szerepelt az ország költségvetésében  a híd megvalósítását előkészítő munkálatokra.

2022 végére elkészültek a kiviteli tervek, később pedig kiírták a kivitelező kiválasztását célzó eljárást, majd nyertest is hirdettek.

A híd megépítésével  nemcsak Mohács két városrészének kapcsolata válik szorosabbá, hanem az ország úthálózati fejlesztésében is jelentős előrelépés, mivel kapcsolatot teremt az 51. számú főút és az M6-os autópálya között.

A déli, országos közúti gyorsforgalmi gyűrű bekapcsolódó elemeként is funkcionál, összekötve a sugár irányú gyorsforgalmi infrastruktúra elemeket, valamint a déli határ mentén elhelyezkedő városok (Pécs, Mohács, Baja, Szeged) ipari súlypontjait.

A létrejövő úthálózat déli, délkeleti szomszédos országokból érkező teherforgalmak számára is átkelést biztosít a folyón, így azoknak nem szükséges a megközelítőleg 30 kilométerrel északra elhelyezkedő, belterületen található bajai hídon áthajtani.

A kivitelezőnek, a Duna Aszfaltnak összesen ötven hónapja van a beruházás megvalósítására.

November eleje óta már dolgoznak a munkagépek Mohács határában, ahol az 57-es főút az autópályától a leendő hídhoz vezető szakaszának kétsávosításának előkészületei zajlanak.

Ennyi pénz érkezik

A kormány 389 milliárd 300 millió forintot biztosít 2024-2031 között a mohácsi Duna-híd és a kapcsolódó úthálózat megépítésére. Ebben az esztendőben kétmilliárd, jövőre ötven, 2026-ban száz-, 2027-ben nyolcvan-, míg 2028-ban száztízmilliárd forint áll majd rendelkezésre, a további milliárdok pedig 2029-ben. Az utómunkálatokra, engedélyeztetésekre és egyéb kiadásokra a beruházás befejezését követő két esztendőben száz- százmillió forint érkezik a központi költségvetésből.


Az előzetes régészeti feltárás - ami a gyakorlatban azt jelenti, hogy munkagödröket ásnak ott, ahol a szakemberek régészeti leleteket sejtenek, majd átvizsgálják a területet - megkezdődött a főút mellett vezető új kerékpárút építése is az útalap kialakításával.

Erre azért van szükség, mert a meglévő kerékpárutat "elnyeli" a leendő kétszer kétsávos főút.

Ezen a nyolc kilométeres szakaszon az időjárás alakulásának függvényében jövő év elején kezdődhet el a kétszer kétsávos, osztott pályás főút építése, amire le- illetve felhajtani kétsávos turbó körforgalomban lehet majd.

Erre mindössze 21 hónapja van a kivitelezőnek, azért, hogy a mohácsi csata ötszázadik évfordulójára, 2026-ra már befejeződjön az építkezés a csatatér északi peremén, s munkagépek, forgalmi korlátozások ne zavarják a közlekedést, a méltó emlékezését.

 

Mindemellett másutt is zajlanak munkálatok: elkezdték a felvonulási területek, logisztikai központok kialakítását, ahol az építkezéshez szükséges gépeket, anyagokat tárolják majd.



A teljes beruházás illetően a munka dandárja 2026 és 2028 között érkezik el, ebben a három esztendőben a városi, a szigeti oldalon is dolgoznak majd, s közben persze maga a híd is épül.

Mohács határától a hídig az építkezés befejezéséig szintén kétszer kétsávos út készül 2,7 kilométer hosszan a meglevő önkormányzati út nyomvonalán, annak elbontása után.

A szakaszon egy közút és iparvágányok felett futó két híd is épül, valamint egy kerékpáros aluljáró is a tervek része.

A Duna felett két ártéri és egy mederhíd készül, összesen 756 méter hosszúságban, szintén kétszer kétsávos, osztott pályás útként, kerékpárúttal.

 


A szigeti oldalon, Csátalja közelében az 51-es főúttól induló új, csaknem 20 kilométeres, kétszer egysávos utat építenek (amely a későbbiekben 2x2 sávos autóúttá fejleszthető) Újmohácsig. Ehhez az 51-es út kiinduló pontjában és Sárhát közelében körforgalmat is kialakítanak, míg Újmohácsnál csomópont készül, osztott pályás kialakítással.

 

 

 

 

 

 

 

 



M. B.