Nemcsak Mohács, Baranya és a régió szempontjából is sorsfordító a híd megépítése
2024. december 30. hétfő 09:33
Arról nehéz lenne tényeket felvonultatni, mióta él a mohácsiak lelkében, szívében a híd kérdése. Az azonban bizonyos, hogy több, mint kilenc évtizeddel korábban az önkormányzat foglalkozott a témával, méghozzá részletesen.
Ha csak a lényeget kellene megragadni, akkor elég lenne a korabeli helyi újság címét idézni, az 1930. április 6-i, amúgy vasárnapi számból. „Mohács városának sohasem szabad elfelejteni a hídépítés tervét". Ebben gyakorlatilag minden benne foglaltatott.
Mintegy másfél héttel korábban, a városházi ülésen az összesen 50 napirendi pont között ott szerepelt a híd kérdése is. Amiről hamarosan kiderült - egy leirat formájában -, hogy a kereskedelmi miniszter nem támogatta.
Az elképzelés tehát akkor - majd még többször is - megbukott.
Mígnem 2017-ben a mohácsi vágóhíd átadásán Orbán Viktor kijelentette:
- Lesz híd Mohácson, a pénz megvan rá, az a gond, hogy terv nincs". Hozzátette, hogy szerepel a tervek között - a Debrecen-Békéscsaba összeköttetés után, második helyen - a Pécs és Szeged közötti összeköttetést biztosító négysávos közlekedés megteremtése is.
Ekkor csillant fel újra a remény, hogy megépülhet a híd: a következő lépésben, 2018-ban 25 milliárdos keretösszeg szerepelt az ország költségvetésében a híd megvalósítását előkészítő munkálatokra.
2022 végére elkészültek a kiviteli tervek, később pedig kiírták a kivitelező kiválasztását célzó eljárást, majd nyertest is hirdettek.
A híd megépítésével nemcsak Mohács két városrészének kapcsolata válik szorosabbá, hanem az ország úthálózati fejlesztésében is jelentős előrelépés, mivel kapcsolatot teremt az 51. számú főút és az M6-os autópálya között.
A déli, országos közúti gyorsforgalmi gyűrű bekapcsolódó elemeként is funkcionál, összekötve a sugár irányú gyorsforgalmi infrastruktúra elemeket, valamint a déli határ mentén elhelyezkedő városok (Pécs, Mohács, Baja, Szeged) ipari súlypontjait.
A létrejövő úthálózat déli, délkeleti szomszédos országokból érkező teherforgalmak számára is átkelést biztosít a folyón, így azoknak nem szükséges a megközelítőleg 30 kilométerrel északra elhelyezkedő, belterületen található bajai hídon áthajtani.
A kivitelezőnek, a Duna Aszfaltnak összesen ötven hónapja van a beruházás megvalósítására.
November eleje óta már dolgoznak a munkagépek Mohács határában, ahol az 57-es főút az autópályától a leendő hídhoz vezető szakaszának kétsávosításának előkészületei zajlanak.
Ennyi pénz érkezik
Az előzetes régészeti feltárás - ami a gyakorlatban azt jelenti, hogy munkagödröket ásnak ott, ahol a szakemberek régészeti leleteket sejtenek, majd átvizsgálják a területet - megkezdődött a főút mellett vezető új kerékpárút építése is az útalap kialakításával.
Erre azért van szükség, mert a meglévő kerékpárutat "elnyeli" a leendő kétszer kétsávos főút.
Ezen a nyolc kilométeres szakaszon az időjárás alakulásának függvényében jövő év elején kezdődhet el a kétszer kétsávos, osztott pályás főút építése, amire le- illetve felhajtani kétsávos turbó körforgalomban lehet majd.
Erre mindössze 21 hónapja van a kivitelezőnek, azért, hogy a mohácsi csata ötszázadik évfordulójára, 2026-ra már befejeződjön az építkezés a csatatér északi peremén, s munkagépek, forgalmi korlátozások ne zavarják a közlekedést, a méltó emlékezését.
Mindemellett másutt is zajlanak munkálatok: elkezdték a felvonulási területek, logisztikai központok kialakítását, ahol az építkezéshez szükséges gépeket, anyagokat tárolják majd.
A teljes beruházás illetően a munka dandárja 2026 és 2028 között érkezik el, ebben a három esztendőben a városi, a szigeti oldalon is dolgoznak majd, s közben persze maga a híd is épül.
Mohács határától a hídig az építkezés befejezéséig szintén kétszer kétsávos út készül 2,7 kilométer hosszan a meglevő önkormányzati út nyomvonalán, annak elbontása után.
A szakaszon egy közút és iparvágányok felett futó két híd is épül, valamint egy kerékpáros aluljáró is a tervek része.
A Duna felett két ártéri és egy mederhíd készül, összesen 756 méter hosszúságban, szintén kétszer kétsávos, osztott pályás útként, kerékpárúttal.
A szigeti oldalon, Csátalja közelében az 51-es főúttól induló új, csaknem 20 kilométeres, kétszer egysávos utat építenek (amely a későbbiekben 2x2 sávos autóúttá fejleszthető) Újmohácsig. Ehhez az 51-es út kiinduló pontjában és Sárhát közelében körforgalmat is kialakítanak, míg Újmohácsnál csomópont készül, osztott pályás kialakítással.
M. B.
Facebook box
Megosztás
Mások most ezeket a cikkeket olvassák
- Súlyos balesettel zárult az esztendő...
- Brutális ütközéshez vonultak a...
- Gázpalack is robbant a baranyai...
- Elhunyt Keleti Ágnes, ötszörös...
- Madárszámlálásra hívják a lakosságot...
- Már igényelhető a vidéki...
- A héten is nagyon számítanak a...
- Püspöki szentmisével nyitják meg a...
- Megvan a döntés, elkészülhetnek az...
- Lángra kapott adventi koszorú okozott...