Pletykák helyett: szigorú egészségügyi feltételeknek kell megfelelnie a buszvezetőknek

2016. november 16. szerda 07:40

Pletykák helyett: szigorú egészségügyi feltételeknek kell megfelelnie a buszvezetőknek

Nagyon komolyan veszik az egészségügyi alkalmasságot az autóbuszvezetők esetében. Ugyan a hétfői pécsi baleset után pletykák keltek szárnyra az orvosi vizsgálatok hiányosságairól, ezeknek aligha van alapjuk.

Mint ismert, közlekedési baleset történt hétfőn reggel a Komlói úton. Egy helyi járatú csuklós autóbusz - vélhetően a járművezető hirtelen rosszulléte miatt - a kerítést is áttörve kis híján egy épületnek ütközött. A sofőr súlyos, hat utas pedig könnyebb sérülést szenvedett.

Az eset kapcsán azonnal találgatások kaptak szárnyra. Egyesek tudni vélték, hogy a buszvezetők egészségi állapotának felülvizsgálatával problémák vannak, de akadt, aki azt emlegette, a sofőrök állítólagos túlhajszoltsága miatt „csoda, hogy nem történik gyakrabban hasonló eset".

A pletykákkal kapcsolatban megkerestük a Tüke Busz Zrt.-t. A cégnél azt a tájékoztatást adták munkatársunknak, az autóbuszvezetőknek rendeletben meghatározott egészségügyi feltételeknek kell megfelelniük, e nélkül senki nem ülhet a volán mögé. A vállalat sofőrei évente szigorú orvosi alkalmassági vizsgálaton vesznek részt, amelynek része többek között az EKG, labor, szemészeti, fizikális és adott esetben további, személyre szabott vizsgálatok.

A hírportálunknak küldött elektronikus levelükben közölték, az autóbuszvezetők napi tizenkét óránál nem dolgozhatnak többet. Ha valaki hat óránál többet vezet, 20 perc szünetet, amennyiben 9 óránál többet tölt a forgalomban, további 20 perc szünetet kell tartani a munkavégzés alatt.

Hangsúlyozták, a Tüke Busz Zrt.-nél érvényben lévő kollektív szerződés úgy rendelkezik, hogy „a 6 óránál hosszabb műszakban, nem osztott szolgálat esetén az autóbuszvezető részére 30 perc egybefüggő szünetet kell biztosítani". Annak a sofőrnek pedig, aki kilenc óránál is többet dolgozik, további 10 perc pauzát kell biztosítani.

Az autóbuszvezetők egy hétre vonatkozóan munkaidejét is meghatározták, így maximum heti átlagban 48 órát dolgozhatnak.

A baleset körülményeit szakértők bevonásával vizsgálják, hogy pontosan miért tért le az útról a jármű, csak ezt követően derül ki. 


Képünk a hétfői baleset helyszínén készült (olvasói fotó).

Palotás P.