Aschenbrenner nyerte a Salgó-ralit

2010. május 25. kedd 00:21

Az idei három versenyen - Eger, Miskolc, Salgótarján - százszázalékos „Asi" mögött a hétszeres abszolút bajnok ifj. Tóth János lett a második, a bajnoki címvédő Herczig Norbert pedig a harmadik. Az ismert baranyai pilóták közül a Keszler Mátyás, Hágen Zoltán (Audi S2 Coupe) duó végzett a legelőkelőbb, az S3-as kategória 5. helyén.

Úgy tűnt, a miskolcihoz hasonlóan szoros befutó lesz a Salgó-ralin is, ám az utolsó előtti gyorsasági előtt leesett az eső, s a körülményekhez legjobban alkalmazkodó Aschenbrenner György (képünkön) végül simán nyerte a versenyt.

A Salgó-Gemer-rali első, Szlovákiában rendezett napja után Aschenbrenner mintegy 15 másodperccel vezetett ifj. Tóth és Herczig előtt, Turi kissé lemaradva követte őket. Nem tűnt behozhatatlannak az S2000-es autók hátránya, mivel a Zagyvaróna-Cered közötti technikás szakasz papíron nekik kedvezett, a kisterenyei körgyorsról pedig senki nem tudta pontosan, mit is várjon tőle.

Hogy mennyire helyesek voltak a pilóták többségének kedvencei közé tartozó első pályával kapcsolatos spekulációk, az idők bizonyították: nemcsak Herczig és Janika, hanem a két vendég, Béres és Grzyb is elverték Aschenbrennert. Ráadásul nem is kicsit, a szakaszgyőztes Skoda ideje több mint tíz másodperccel volt jobb, mint a versenyben vezető párosé. Az előny nagy része ezzel oda is lett, és a négy héttel ezelőttihez mérhető izgalmas végjáték kezdett kibontakozni. A kisterenyei vegyes talajú körgyorson azonban Asi lelohasztotta a vetélytársak reményeit, és megnyerte a szakaszt, Turi követte, a többiek csak utánuk.

A pálya egyébként elképesztő igénybevételt jelentett az autóknak, a célban szinte mindegyik gépről hiányzott valamilyen alkatrész, és sokan kaptak defektet is. A versenyzők egy része hangot is adott nemtetszésének, hiszen többek kocsija anyagilag is komoly károkat szenvedett. Ennek oka az elmúlt időszak esőzései után kijavított murvás szakasz volt, melyet helyenként féltéglákkal tömtek meg, ezeket viszont már az első néhány versenyautó kihorda, onnantól pedig inkább tereprali útvonalra emlékeztetett a gyorsasági, mint aszfaltos ralipályára. További gondot jelentett, hogy mivel egyszerre többen volt a pályán, megesett, hogy a versenyzők feltartották egymást.

A szervizben a beszélgetések fő témája az volt, hogy vajon ismét elverik-e Asit a többiek a ceredi pályán, illetve hogy változatlan formában tartják-e meg a körgyorsaságit? Előbbire Herczig adott választ, megint egy tízest sózott oda a zirci párosnak, s 1,5 másodpercre faragta hátrányát. Ifj. Tóth is remek időt ment, ő is csak 3,4 szekundumra volt a vezető pozíciótól, s érdekesség, hogy Elek is megelőzte Asit. Következett a körgyors, amelyet az út állapota miatt - a katasztrofálistól már nem sok választotta el ekkor - lerövidítettek. A szép számú nézőseregnek igen sokat kellett várnia, ekkorra már majdnem másfél óra csúszás volt, és mire elindult a mezőny, az eső is elkezdett esni.

A magyar értékelésben Asi volt a leggyorsabb Botka előtt, ám Béres még náluk is rövidebb idő alatt ért a célba, méghozzá tetemes, 8,4 másodperces előnnyel. Herczig és Janika hátránya 7, illetve 13 másodpercnyire nőtt, de abban reménykedtek, hogy a szerviz után majd megint az ő pályájuk következik.
A Salgótarján főutcáján felépült szervizparkot elkapta az eső, sőt, jeget is kaptak a hajnal óta talpon lévő csapatok. Az időjárás feladta a leckét: vajon melyik lesz a nyerő gumiválasztás? Tudni lehetett, hogy szakasz kezdetén, Zagyvarónánál szintén esett, viszont az élmezőny arról is értesült, hogy a pálya nagy része száraz maradt, így ők slickekkel indultak útnak. Mivel az első két kilométer valóban vizes - sőt, jeges - volt, sokat számított, hogy ki hogyan tud alkalmazkodni a folyamatosan változó körülményekhez.

A győzelemért csatázók közül ez Asinak sikerült a legjobban, Janikának hat másodpercet adott, míg Herczig egy defekt miatt félperces hátrányba került. Utóbbi pilótáknak ismét Béres mutatta meg, hogyan kellett volna az S2000-es autóval menni, a szlovákiai fiatalember több mint hét másodpercet vert Asi idejére. A magyar értékelésbe beszámító autók közül viszont az S1600-as C2-vel száguldó Bútor érte el a legjobb időt, talán ez kompenzálja a versenyzőt a másik pályán elszenvedett megpróbáltatásaiért. Ahogy telt az idő, úgy száradt a pálya, így fordulhatott elő, hogy a Szíjj, Nyírfás duó egy abszolút harmadik időt autózott, éppen Asi régi A-s kocsijával.

A ralit vezető páros előnye majdnem húsz másodperc volt egy szakasszal a vége előtt. Mire a mezőny visszaért Kisterenyére Ceredről, jött a hír, mely szerint újabb vihar várható a térségben, s erre való hivatkozással törlik az utolsó gyorsaságit. Nyilván volt aki ennek örült, hiszen legenda ide vagy oda, a körgyors ebben a formájában kishíján lázadást okozott a versenyzők között, azok a nézőket viszont, akik kifizették a belépőt, megfosztották attól az élménytől, amiért jöttek.

Aschenbrenner nyerte tehát az eseménydús Salgó-Gemer-ralit, ezzel pedig alaposan elhúzott összetettben a többiektől. Ifj. Tóth végzett a második helyen, talán ha nincs az eső, a győzelmet is megszerezhette volna, csak úgy, mint az ezúttal a dobogó legalsó fokáig jutó Herczig. Turi ezen a hétvégén nem tudott beleszólni az elsőség sorsába, de a negyedik helyért járó pontok nagyon jól jöhetnek majd a végelszámoláskor. A remek hajrát produkáló Botka végzett a magyar értékelés ötödik helyén (abszolútban Grzyb, Béres, és a Lancer WRC-t kormányzó Melichárek is előtte végzett), mögötte Trencsényi, Pethő, Bútor és Osváth következtek.

A mesterhármassal az Aschenbrenner/Pikó páros az elérhető maximális 60 ponttal áll a tabella élén, a 42 pontos ifj. Tóth/Tagai, és a 35 egységgel rendelkező Turi/Percze kettős előtt. Herczig Norberték neve mellett 28 pont szerepel, lemaradásukat a soron következő Szombathely-ralin csökkenthetik, amelyet murván rendeznek majd egy hónap múlva.

A Salgó-Gemer-rali végeredménye:

1. Aschenbrenner/Pikó, Mitsubishi Lancer Evo IX, N4, 1:20:08,0
2. ifj. Tóth/Tagai, Peugeot 207 S2000, N4, +19,5
3. Herczig/Baranyai, Skoda Fabia S2000, N4, +35,4
4. Turi/Percze, Mitsubishi Lancer Evo IX, N4, +50,8
5. Botka/Szenner, Mitsubishi Lancer Evo IX, N4, +2:28,5
6. Matics/Viczena, Mitsubishi Lancer Evo VII, S3, +3:03,6
7. Trencsényi/Vinoczai, Mitsubishi Lancer Evo IX, N4, +3:45,7
8. Boroznaki/Kiss Mitsubishi Lancer Evo VI, S3, +3:56,8
9. Bútor/Holczer, Citroën C2 S1600, N4, +4:01,0
10. Pethő/Bacigál, Mitsubishi Lancer Evo IX, N4, +4:01,1

A kategóriák győztesei:

N4 Aschenbrenner/Pikó, Mitsubishi Lancer Evo IX
N3 Hibján/Szurovcsák, Ford Fiesta ST
N2 Demjén/Schweighardt, Suzuki Swift Sport
A7 Pálinkás/Bagaméri, Honda Civic R3
A6 Bútor/Holczer, Citroën C2 S1600
S4 Ifj. Cseh/Dobos, Mitsubishi Lancer Evo IV
S3 Matics/Viczena, Mitsubishi Lancer Evo VII
S1 Kiss/Zejda, Lada VFTS

A bajnokság állása:

1. Aschenbrenner/Pikó, Mitsubishi Lancer Evo IX, N4, 60
2. ifj. Tóth/Tagai, Peugeot 207 S2000, N4, 42
3. Turi/Percze, Mitsubishi Lancer Evo IX, N4, 35
4. Herczig/Baranyai, Skoda Fabia S2000, N4, 28
5. Hadik/Juhász, Subaru Impreza N12, N4, 16
6. Turán/Zsiros, Mitsubishi Lancer Evo IX, N4, 10


Sz. Zs., origo.hu - Fotó: Rally-fanatic.hu/salist