Elmarad a 46. Mecsek-hegyiverseny

2008. február 13. szerda 19:55

Elmarad a 46. Mecsek-hegyiverseny
Sorszámát (és hagyományait, eredményeit) tekintve a legpatinásabb hazai autóverseny-sorozat a Mecsek-hegyiverseny. Ám a tavalyi 45.-et az idén nem követi a 46.: a betétfutamként résztvevő márkakupás autók (Suzukik, Cliók, SEAT-ok) gazdái túl drágának és kevéssé biztonságosnak ítélték, ezért nem jönnek. Nélkülük pedig a szervező nem vállalta föl a megfogyó mezőny rajthoz állítását.

Kár tagadni, az országos autós gyorsasági bajnoki sorozat kebelében folyó hegyiversenyek patinája némileg megkopott az utóbbi évtizedben (hol vannak már az egykor megcsodált külföldi nagymenők, mint a csodagépekkel rajthoz álló Nesti, vagy Pedrazza?...). Igaz, nemcsak itthon, külföldön is szűkül, illetve átalakulóban van e szakág. Ám Pécs három és fél évtizede az egyik fellegvára a korábban Európa-bajnoki futamokat is felvállaló szerpentin-száguldásnak. Népszerűsége a pilóták körében a ralihoz képesti relatív olcsóságában gyökerezett - igaz, a mindössze néhányszor 3-5 kilométernyi hegymenet valószínűleg élményben sem nyújtott annyit, mint egy megyekerülő Mecsek-rali.

Jelen István 18. éve bábáskodik mindkét sorozat fölött, az akkor megszűnő Pécsi Volán autós szakosztályától vette át a főszervező szerepét. Ahogy fogalmaz, ő és csapata mindig megtett minden tőle telhetőt a futam életben tartásáért, sőt fejlesztéséért. Sokszor erőn felüli áldozatokat is vállalva, hogy a pilóták és a még mindig sok-sok ezer érdeklődő ne veszítse el kedvenc versenyét.

Orfű sajnálja a legjobban

Bár a futamokkal óhatatlanul együtt járó zaj és "felfordulás" miatt mindig is voltak ellendrukkerei az orfűiek körében a környéken áthaladó rali- és hegyiversenyeknek, az önkormányzat két éve mégis boldogan mondott igent a szervezők felkérésére.
Amint ugyanis Füziné Kajdy Zita polgármesterasszony a Pécsi Újság.hu-nak szinte kérdés nélkül válaszolja az elmaradó futam kapcsán, "ha a turizmusból akarunk megélni, az a minimum, hogy elviseljük a turistákat."
"A képviselő-testület, ha nem is egyhangúlag, de többségében állt ki tavalyelőtt a házigazdaszerep mellett, én személy szerint mindig is nagy leheetőséget láttam benne", mondja.
"Nagyon sajnáljuk, hogy az idén elmarad a viadal, hiszen a vendégházak kiadásából és a több ezer érdeklődő kétnapi jelenlétéből jelentős közvetlen hasznot is húzott a község. Ugyanakkor ennél sokkal fontosab volt a futam reklámértéke, hiszen részben pár napra ránk irányult az ország figyelme, részben nagyon sok vendégünk tért vissza később turistaként, aki a verseny alatt szeretett bele a környékbe. Összességében milliós nagyságrendű veszteséget jelent nekünk a verseny elmaradása, úgyhogy bízunk benne, jövőre ismét visszatérnek az autók Orfűre."

Odáig is elment, hogy amikor az utóbbi évtizedek hagyományos versenypályája, az Abaligeti-úti (remete-réti) szerpentin aszfaltja olyan rossz állapotba került, hogy az már az autók biztonságát veszélyeztette, új helyszínt keresett. Tavalyelőtt és tavaly Orfű színvonalas, jó házigazdának bizonyult, úgy tűnt, a Pécsi-tó partján és a magyarhertelendi kacskaringón hosszabb távon is otthonra találhat a mezőny.

Ám a napokban sajnálatos bejelentést tett a szervező: mivel a márkakupás autók kihátráltak a viadal mögül, a mezőny olyannyira leszűkült volna, amellyel már nem volt fölvállalható a futam.

A jelzett három márkakupa-sorozat (Renault Clio, Suzuki Swift, SEAT Leon), jogtulajdonosa, illetve szervezője, a Zengő Motorsport Kft. ügyvezetője, Juni György készséggel ad magyarázatot a visszakozásra.

"Ugyan jó néhány kiemelkedő képességű, sőt, mondhatom, sztárpilóta is akad e sorozatok résztvevői között, a kupák alapvetően az utánpótlás-nevelést, illetve az amatőr autósok versenyzési lehetőségeit szolgálják. Ha a biztonság oldaláról közelítek, itt az első probléma, hiszen e réteg számára a hegyi pályák szerpentinjei, vagy például az orfűi, sok helyütt korláttal sem védett aszfaltcsík olykor túl sok galiba forrását jelentették", mondja Juni György.

"Egy másik vetület a részvétel anyagi oldala: a hegyen a mindössze párszor néhány kilométeres felfutás ugyanúgy teljes két napnyi részvételt és ugyanakkora (vagyis arányaiban sokkal nagyobb) költséget jelent, mint a hungaroringi, zárt pályás, biztonságosabb, ráadásul a nézők által is jobban nyomon követhető körözés. Vagyis egyszerűen nem álltak már arányban a részvétel költségei, illetve a másik oldal sportszakmai, vagy akár személyes élményt nyújtó elemei. Mondhatnám, az élet és a piac döntött, és csak idő kérdése volt, hogy mikor következik be a szakítás."

Ahogy a márkakupa-sorozat szervezője hozzátette, a nemzetközi gyakorlat is azt mutatja, hogy a hegyiversenyek mindenütt kiválnak a pályaversenyek közül és igyekeznek önálló életet élni. Főként, mert a két sorozat teljesen eltérő építésű autókat is követel. Pécsi (orfűi) példaként említette, hogy a mindössze száz lóerős Cliók számára jellegükből adódóan csak kínlódás a hegymenet (képünkön), sokszor a pálya szélén állók gúnyos megjegyzései kísérték már a tempójukat. Pedig sem a pilóták, sem az autók nem rosszak, csak utóbbiak egyszerűen nem erre a viadalra, hanem speciálisan a hungaroringi lendületautózásra készültek.

"Mindemellett", fogalmazott Juni György, "egyes híresztelésekkel ellentétben központilag egyetlen pilótánkat sem tiltottuk el a hegytől. Mi több, éppen a versenyzők kezdeményezték nálunk, mint szervezőknél a kiválást. Ettől függetlenül néhányan, például Wéber Gábor, Kiss Norbert, jelezték, hogy indulni szeretnének hegyen is (Parádon az idén is lesz verseny). Számukra a kupasorozaton kívül, az autó saját kategóriájában ezt lehetővé is tesszük."

Némi "merengésre" a Mecsek-hegyi egykori fényén, egyben a bevezetőbeli számok "helyre tételére" kértük Perjés Zoltánt. A pécsi ralik és hegyik egykori, már visszavonult "atyja" meglepődve értesült a futam elmaradásáról. "Manapság már csak a sajtón keresztül követtem az eseményeket, de nagyon sajnálom, hogy nem lesz hegyi", mondta a sportvezető, aki a legelső futamtól segítője, a harmadiktól pedig majd' két évtizeden át főszervezője, versenyigazgatója volt a pécsi autóversenyeknek.

"Az első futamot 1972-ben rendeztük, akkor még Sági Endre volt a főnök. Az autók a Hunyadi útról, a mai alagút környékéről rajtoltak, majd volt idő, hogy a Széchenyi térről száguldott föl a Kempingig a mezőny. Lyukas esztendő talán egy, ha akadt, ám a nyolcvanas években szinte végig évi két futamra is telt a büdzséből, így jön ki a 45-ös sorszám. Akkoriban persze más volt a szervezés menete. Az út minősége mindig kifogástalan volt, hiszen csak egy "telefon" kellett a megfelelő helyről, és az útépítők boldogan - és ingyen... -terítették le az új aszfaltszőnyeget a szerpentinre. Nem véletlenül vívtunk ki nemzetközi elismerést, amely alapján több Eb-futam házigazdái is lehettünk akkoriban...", nosztalgiázik az egykori főszervező.

A mai viszont minden bajok ellenére máris inkább előre tekint. Ahogy Jelen István fogalmaz, az idei "pihenőévtől" függetlenül nem tett le a folytatásról, és már gőzerővel tervezi, hogy jövőre milyen - nyilván némileg változó - formában térhetnek vissza Baranyába a pályaautók.


Sz. Zs. - Fotó: www.hegyiverseny.hu