Forma-1: csak a győzelem ér aranyat

2009. március 18. szerda 14:45

A Nemzetközi Automobil-szövetség (FIA) Motorsport Világtanácsa (WMSC) meghozta döntését a jövő hét végén induló Formula-1-es szezon pontrendszerével, valamint a költségcsökkentéssel, a teszteléssel és a médiaszereplésekkel kapcsolatban.

A határozat értelmében (a korábbi, legtöbb pontot gyűjtő pilótával ellentétben) az lesz az egyéni világbajnok, aki az idény során a legtöbb futamgyőzelmet szerzi. Ám ha az utolsó nagydíjat követően több pilótánál megegyezik az első helyek száma, mégis a jelenleg érvényben lévő pontszámítási rendszer (10, 8, 6, 5, 4, 3, 2, 1 pont az 1-8. helyen végzőknek) dönt az érintett versenyzők között.

Ez azt jelenti, hogy elvetették az F-1-es csapatokat tömörítő szövetség (FOTA) szurkolói közvélemény-kutatáson alapuló javaslatát, amely szerint mostantól 12, 9, illetve 7 pontot kaptak volna a dobogósok.

Így azonban egy afféle „öszvérmegoldást” sikerült összehoznia a Motorsport Világtanácsnak, amely Bernie Ecclestone (képünkön) javaslatára alapozva hozott döntést – a Formula–1 gazdasági vezetőjének felvetése szerint nem osztottak volna pontokat, hanem mindig az első három helyezett kapott volna arany-, ezüst- és bronzérmet a leintés után, hogy aztán a legtöbb aranyat gyűjtő pilóta legyen a világbajnok az idény végén.

Az új rendszer átmeneti jellege abban rejlik, hogy a győzelmek száma csak az egyéni világbajnoki címért harcban állóknál számít majd, a második, harmadik és a többi helyen azonban már a pontok rangsorolnak.

Az ülésen a tesztelésről és a költségekről is döntött az FIA. A 2010-es szezonban bevezetik az önkéntes költségvetési sapkát: az ezt választó csapatok 30 millió fontból gazdálkodhatnak, cserébe viszont néhány technikai kérdésben jóval szabadabb kezet kapnak, mint a nagyobb összegeket felhasználó istállók.

A teszteket illető változás, hogy a csapatok az idény utolsó versenye és 2009. december 31. között háromszor egy napon keresztül gyakorolhatnak olyan pilótával, aki legfeljebb két versenyen szerepelt vagy négy napot tesztelt a megelőző 24 hónapban.

További új szabály lesz a jövőben, hogy az FIA minden versenyhétvégén az időmérő edzés végeztével nyilvánosságra hozza az autók súlyát. Az átláthatóbb rendszer érdekében a 2009-es évadban a korábban „vizes” gumiknak nevezett abroncsokat „intermediate-nek”, az „extrém vizes” gumikat pedig „vizes” gumiknak nevezik majd.

Ezentúl az időmérőn kieső pilótáknak a búcsújukat követő szünetben kötelező lesz interjút adni, a versenyből kiesőknek, illetve a dobogóról lemaradóknak pedig azonnal, amint visszatértek a boxutcába.

Véget ért egy korszak: valamennyi tisztségéről lemondott Jean Todt

Jean Todt lemondott a Ferrarinál betöltött valamennyi tisztségéről. Ezt az olasz autógyár elnöke, Luca di Montezemolo jelentette be. A francia szakember 16 év után távozik a vállalattól.

„Jean Todt kulcsszerepet töltött be a Ferrari történelmében az elmúlt tizenhat esztendőben. Szenvedélye és kitűnő képességei határozták meg a munkáját, amivel hatalmas tiszteletet harcolt ki magának az egész vállalat és valamennyi szurkoló körében" - áll Montezemolo közleményében.

A francia szakember korábban a Formula-1-es istálló csapatfőnöke, valamint a Ferrari sportigazgatója és vezérigazgatója volt. Ez utóbbi tisztségéről 2008 elején lemondott, de Luca di Montezemolo helyet adott neki a döntéshozó szervben. A korábbi csapatfőnök maradt továbbá a maranellóiak képviselője a motorsport-világtanácsnál. Most azonban már ezeket a pozíciókat sem tölti be a francia sportvezető.

Todt speciális tanácsadóként is segítette az elmúlt időszakban az F1-es csapatot, de erre a tisztségére sem tart igényt a jövőben. Todt 1993 óta dolgozott a Ferrarinál, azóta a csapat 6 egyéni és 8 konstruktőr-világbajnoki címet szerzett.

mti, ns-online