Forma-1: Kettős McLaren-siker
2010. június 13. vasárnap 21:21
Az idei nyolcadik futam, a Kanadai Nagydíj rajtja előtt mindenki a gumikról beszélt, hiszen idén először fordult elő az, hogy az élmezőnyből induló pilóták nem egyfajta keveréken rajtoltak, vagyis komoly taktikázás volt várható.
Erre az időjárás még rátett egy lapáttal, hiszen az elmúlt napokhoz képest jó tíz fokkal volt melegebb vasárnap Montrealban, a csúcshőmérséklet megközelítette a 30 fokot is. Ilyen nagy melegben a pilóták tehát a versenyen próbálhatták ki először a gumikat.
Kanadai Nagydíj, végeredmény
2. Jenson Button [McLaren-Mercedes] + 2.254 18.0 pont
3. Fernando Alonso [Ferrari] + 9.214 15.0 pont
4. Sebastian Vettel [Red Bull Racing] + 37.817 12.0 pont
5. Mark Webber [Red Bull Racing] + 39.291 10.0 pont
6. Nico Rosberg [Mercedes GP] + 56.084 8.0 pont
7. Robert Kubica [Renault] + 57.300 6.0 pont
8. Sébastien Buemi [Toro Rosso] + 1 kör 4.0 pont
9. Vitantonio Liuzzi [Force India] + 1 kör 2.0 pont
10. Adrian Sutil [Force India] + 1 kör 1.0 pont
11. Michael Schumacher [Mercedes GP] + 1 kör
12. Jaime Alguersuari [Toro Rosso] + 1 kör
13. Nico Hülkenberg [Williams] + 1 kör
14. Rubens Barrichello [Williams] + 1 kör
15. Felipe Massa [Ferrari] + 1 kör
16. Heikki Kovalainen [Lotus] + 2 kör
17. Vitalij Petrov [Renault] + 2 kör
18. Karun Chandhok [Hispania Racing] + 4 kör
19. Lucas di Grassi [Virgin] + 5 kör
Leggyorsabb kör
Robert Kubica [Renault] 1:16.972 (67. kör)
Kiesők
20. Timo Glock [Virgin] 50. kör
21. Jarno Trulli [Lotus] 43. kör
22. Pedro de la Rosa [BMW Sauber] 31. kör
23. Bruno Senna [Hispania Racing] 14. kör
24. Kobajasi Kamui [BMW Sauber]
A futam aztán minden előzetes várakozást felülmúlt. A rajt sokkal simább volt, mint ahogyan arra a legtöbben számítottak, persze koccanások így is voltak. A start utáni első kör legnagyobb vesztese az ötödik helyről induló Vitantonio Liuzzi volt, aki többször is összeért Felipe Massa Ferrarijával, és végül egy orrkúp-csere után a mezőny végéről folytathatta. Massa is visszaesett, de ő szervizelés nélkül mehetett tovább.
Az élen Lewis Hamilton megtartotta vezető helyét, és Sebastian Vettel is visszaverte Fernando Alonso próbálkozásait. A szuperlágy gumik a várakozásoknak megfelelően mindössze 6-8 kört bírtak ki, így akik ezzel rajtoltak - az élboly nagy része, a két Red Bull és Robert Kubica kivételével mindenki - nem sokkal a rajt után már mehettek is a bokszba.
Meglepő módon azonban a keményebb keverékek sem voltak sokkal strapabíróbbak, Kubica a 10. Webber a 14., Vettel a 15. körben hajtott be új szett gumiért.
Alonso a bokszban megelőzte Hamiltont - a Ferrari sokkal gyorsabban dolgozott -, a spanyol a következő kerékcserekor viszont ismét Hamilton mögé került, mert az egyik lekörözése nem volt éppen zökkenőmentes. Egyébként az egész futamra jellemző volt, hogy a lassú autók gyakran fennakadásokat okoztak.
A gumik a folytatásban jobban teljesítettek, hiszen az autók egyre könnyebbek lettek, ám a bokszutcában így is óriási volt a forgalom, a nagy hőségben gyorsan koptak az abroncsok, így a korábbi futamokon bevett gyakorlattal ellentétben mindenki legalább két kerékcserét kénytelen volt beiktatni vasárnap délutánjába. A különböző autókon különbözőképpen viselkedtek a gumik, így az eltérő módon időzített kerékcserék miatt időnként átláthatatlan volt a verseny aktuális sorrendje.
Mark Webber kemény keveréken kezdett és első kerékcseréje alkalmával is kemény gumikat kapott, és ugyan az élen állt, de nem tudott akkora előnyt kiautózni magának, hogy a hajrában a lágyabb gumikat megkapva is első maradhasson. Olyannyira nem, hogy amikor 20 körrel a leintés előtt szerelőihez hajtott, csak az ötödik helyre térhetett vissza, csapattársa, Sebastian Vettel mögé, onnan pedig már nem tudott feljebb kapaszkodni.
Webber kiválása után az élen Lewis Hamilton autózott, akit sokáig Fernando Alonso követett, viszont a spanyol nem vehette üldözőbe a McLarent, mivel a mögötte egyre jobban felgyorsuló Jenson Button elment mellette - szintén egy körülményeskedő lekörözendő pilóta, Karun Chandhok közreműködésével.
A két McLaren egyértelműen kiemelkedett a mezőnyből Kanadában, ugyanis Button Alonsót is hamar faképnél hagyta az előzés után, újabb kettős sikerük (két hete Törökországban is ebben a sorrendben értek célba) teljesen megérdemelt volt.
Alonso sem lehet elégedetlen a harmadik helyével, hiszen többször elmondta az elmúlt napokban, hogy az igazán ütőképes, átdolgozott Ferrarit majd csak a következő fordulóban, Valenciában vetik be.
A két Red Bull Racing ezúttal lemaradt a dobogóról, Vettel negyedik, Webber ötödik lett, a bajnokság szempontjából tehát ők is értékes pontokat szereztek Montrealban. A futam végén kiderült az is, hogy a lágyabb gumival rajtolók választották a jó taktikát, mindhárom dobogós a puhább keverékkel kezdett.
Nico Rosberg hatodik lett a Mercedesszel, míg csapattársa, Michael Schumacher csak 11. lett úgy, hogy az utolsó körökben hárman is megelőzték - a német rekordbajnok abroncsai nyilvánvalóan teljesen elkoptak a hajrára, és autója egyébként sem volt éppen acélos.
Schumacherrel szemben az egyik előzést a remek napot kifogó Sébastien Buemi mutatta be - a svájci még vezetett is a versenyben egy rövid ideig -, aki végül nyolcadik lett a Toro Rossóval Robert Kubica (Renault) mögött.
A Force India mindkét pilótája pontot szerzett, ami nem kis dolog, figyelembe véve, hogy Liuzzi a rajt utáni koccanása miatt eleve alaposan visszaesett, és Adrian Sutilnak is kemény akciókban volt része, ahol ő sem kímélte autóját.
A nagy keveredésben és a kemény csaták során a versenyfelügyelők sem unatkoztak. Az erre a hétvégére a kétszeres világbajnok Emerson Fittipaldival kiegészülő testület Vitalij Petrovot kétszer is bokszutca áthajtásos büntetéssel sújtotta (kiugrott a rajtnál, majd nekiment Pedro de la Rosának), de ugyanígy büntette a bokszutcában a megengedettnél gyorsabban közlekedő williamses Nico Hülkenberget is.
Petrov csapattársa, Robert Kubica is számíthat valamiféle megrovásra, egyszer ugyanis veszélyes módon hajtott be a bokszutcába: a jobbra kanyarodni készülő Sutilt éppen jobbról kerülte meg, hogy fékezés nélkül kihajthasson szerelőihez.
A 2010-es világbajnokság küzdelmei két hét múlva Valenciában, az Európa Nagydíjjal folytatódnak.
Képünkön: A brit Lewis HAMILTON vezeti McLaren-Mercedesét Sebastian VETTEL, a Red Bull német versenyzője előtt a Forma-1-es autós gyorsasági világbajnokság Kanadai Nagydíján a montreali Gille Villeneuve pályán június 13-án.
f1hirek.hu - Fotó: MTI/EPA/Andrew Gombert
Facebook box
Megosztás
Mások most ezeket a cikkeket olvassák
- Baranya legsportszerűbb csapatait...
- Cserbenhagyásos baleset szemtanúit...
- Bankjegyekkel teli tárcát talált két...
- Nemlétező dolgokat árult egy férfi,...
- Állatorvosi ügyelet a hétvégén...
- Kezdődik az advent, a várakozás, a...
- A téli időszakban is várják a...
- Összeütközött két busz, rengetegen...
- Orbán Viktor megnevezte, kit jelölt a...
- Fórumon vitatták volna meg a pécsi...