Hamilton nyerte a Magyar Nagydíjat

2009. július 26. vasárnap 16:21

Ha nem vennénk figyelembe a 2009-es Forma-1es világbajnokság első kilenc futamát, akkor akár azt is hihetnénk, hogy egy klasszikus verseny zajlott a Hungaroringen, amelyen a McLaren-Mercedes és a Ferrari csatázott egymással. Lewis Hamilton (képünkön) győzelme mégis inkább meglepetésnek számít.

A szombati naphoz hasonlóan a futam alatt is erős szél uralta az időjárást, és a Napot is gyakran eltakarták a felhők. A levegő 25-26 fokosra melegedett fel vasárnap délután, az aszfalt hőmérséklete pedig valamivel 40 fok fölött volt.

Felipe Massa szombati balesete beárnyékolta a 24. Forma-1-es Magyar Nagydíjat, de vasárnap, amikor a rajtrácson felsorakozott a mezőny, a szerencsétlenül járt brazil - aki egyébként szerencsére a körülményekhez képest jól van - a futam idejére kicsit háttérbe szorult. Bármilyen nehéz ezt kimondani, de ez így van rendjén, a Forma-1 megy tovább, de remélhetőleg a következő futamon már a tavalyi világbajnokság második helyezettje is elfoglalhatja helyét a rajtrácson.

Massa a 10. helyről indulhatott volna, de mivel nem áll rajthoz, ezért a helyét feltöltötték a rajtrácson, vagyis a 11. helyezettektől kezdve mindenki egy pozíciót előrelépett a kvalifikáción elért eredményéhez képest.

A startnál Fernando Alonso lazán megtartotta első helyét, a könnyű autóval kilőtt a rajtrácsról. A spanyol mögött azonban nagy tumultus alakult ki, az első kanyarban Lewis Hamilton, a két Red Bull Racing és Kimi Räikkönen fej-fej mellett próbált meg elfordulni. A KERS erejét segítségül hívó Hamilton kicsit kisodródott, így Mark Webber el tudott menni mellette.

Az alkalmi kvartett másik két tagja egymással bíbelődött, itt Sebastian Vettel húzta a rövidebbet. A Hamiltonhoz hasonlóan szintén KERS-t használó Räikkönen ugyanis mintha neki is koccant volna a Red Bull-Renault-nak, így Vettelnek el kellett vennie a lábát a gázról, emiatt pedig rögtön megelőzte Nico Rosberg és Heikki Kovalainen is. A 70 körös futamot tehát Alonso, Webber, Hamilton, Räikkönen, Rosberg, Kovalainen, Vettel, Jenson Button sorrendben kezdte meg a mezőny.

A 4. körben Hamilton megelőzte Webbert, és a világbajnoki címvédő máris Alonsót vette üldözőbe, és folyamatosan csökkentette hátrányát, pedig a spanyol Renault-ja jóval könnyebb volt, mint az ezüstnyíl.

Adrian Sutil az első kör végén kiállt a bokszba, és ott is maradt, valamiféle műszaki probléma lépett fel a Force India versenyautójánál, így számára meglehetősen hamar véget ért a magyarországi futam.

A 11. kör végén a rádión a szuperlágy gumik tapadására panaszkodó Alonso kiállt a bokszba, de a spanyol hamarosan kanyarodhatott is vissza szerelőihez, mivel a jobb első kereket nem sikerült tökéletesen rögzíteniük. Előbb a fékek hűtését elősegítő felnifedő aerodinamikai elem esett le az R28-asról, majd Alonso a jobb első kerekét is elhagyta. Ekkor már a teljes mezőny elhaladt a kétszeres világbajnok mellett, így szerencsére a pattogó gumi már senkit sem veszélyeztetett.

Alonso három keréken kihajtott a bokszba, és körhátrányban kapcsolódhatott vissza a versenybe. A spanyol az első helyről pillanatok alatt az utolsóra került, de nem sokáig erőltette a dolgot, a következő fordulóban ki is állt. Érdekes véletlen, hogy Alonsónak 2006-ban is a rosszul rögzített kerék tette tönkre a versenyét.

A 19. körben Webber és Räikkönen egyszerre állt ki kerékcserére és tankolásra. A Red Bull szerelőgárdája azonban kicsit körülményesen végezte a dolgát, így a ferraris pilóta megelőzte az ausztrált, igaz, a bokszutcában majdnem összeakadtak.

Egy körrel később Hamilton is szervizelt, aki a többiek bokszlátogatása után visszavehette vezető helyét, amit senki sem veszélyeztetett, a második helyen autózó Räikkönen ugyanis jóindulattal is legfeljebb látótávolságban követte az idén eddig nem sokat mutató címvédőt.

Fernando Alonsóhoz hasonlóan Sebastian Vettel is keserű szájízzel hagyja el Magyarországot, hiszen a német versenye is a bokszban ért véget. A futam előtt vb-pontverseny második helyén álló versenyző rádión többször is panaszkodott az autóra csapatának, majd mikor kiállt szervizelni, új első szárnyat kapott, de az RB5-öst ez sem tette rendbe, így a 29. körben fel kellett adnia. Vélhetően a Räikkönennel történt lökdösődésben sérült meg a Red Bull.

A Hamilton, Räikkönen élen álló páros mögött Webber birtokolta a harmadik helyet, de mögötte Heikki Kovalainen remek tempót diktálva egyre jobban megközelítette a még versenyben maradt Red Bull Racing-pilótát.

Az ötödik helyezett Nico Rosbergnek is komoly szándékai voltak, a német remek köröket futott, aminek akkor lett meg az igazi gyümölcse, amikor a mezőny megkezdte a kerékcserék és tankolások második körét. Ugyanis öt körrel tovább kint maradt, mint Kovalainen, így könnyedén megelőzte a mclarenes finnt és máris Webber nyomába eredhetett.

A 45. körben gumit cserélő Räikkönen viszont könnyedén pozíciót bukhatott volna, ugyanis kis híján lefulladt a tankolás után. Így Hamilton befogására esélye sem maradt, de megtarthatta második helyét, mivel üldözőit korábban jócskán leszakította magáról.

Hamilton az utolsó 15 percben már spórolhatott is autójával, de Räikkönennek sem kellet gyilkolnia a Ferrarit. A dobogó teljesen kezdett kirajzolódni, ugyanis Webbernek sem kellett tartania Rosbergtől, akinek a jelek szerint ezúttal is le kell mondania a pódiumról.

Az ötödik pozícióért Glock sanyargatta Kovalainent, Button magányosan autózott a hetedik helyen. Az utolsó pontott Jarno Trulli szorongatta a kezében, de Nakadzsima Kazuki és a pocsék hétvégét maga mögött tudó Rubens Barrichello is a sarkában lihegett.

Az akcióra vágyó nézőknek azonban ismét csalódniuk kellett, a leintésig már nem változott a sorrend.


Magyar Nagydíj (70 kör; 306.663 km), végeredmény

  1. Hamilton McLaren-Mercedes (B) 1h38:23.876
  2. Raikkonen Ferrari (B) + 11.529
  3. Webber Red Bull-Renault (B) + 16.886
  4. Rosberg Williams-Toyota (B) + 26.967
  5. Kovalainen McLaren-Mercedes (B) + 34.392
  6. Glock Toyota (B) + 35.237
  7. Button Brawn-Mercedes (B) + 55.088
  8. Trulli Toyota (B) + 1:08.172
  9. Nakajima Williams-Toyota (B) + 1:08.774
10. Barrichello Brawn-Mercedes (B) + 1:09.256
11. Heidfeld BMW Sauber (B) + 1:10.612
12. Piquet Renault (B) + 1:11.512
13. Kubica BMW Sauber (B) + 1:14.046
14. Fisichella Force India-Mercedes (B) + 1 lap
15. Alguersuari Toro Rosso-Ferrari (B) + 1 lap
16. Buemi Toro Rosso-Ferrari (B) + 1 lap

Leggyorsabb kör: Webber, 1:21.931

Kiesők:

Vettel Red Bull-Renault (B) 30
Alonso Renault (B) 16
Sutil Force India-Mercedes (B) 2
Massa Ferrari (B) 1

A világbajnokság állása 10 futamot követően:

Pilóták:

  1. Button 70
  2. Webber 51.5
  3. Vettel 47
  4. Barrichello 44
  5. Rosberg 25.5
  6. Trulli 22.5
  7. Massa 22
  8. Hamilton 19
  9. Raikkonen 18
10. Glock 16
11. Alonso 13
12. Kovalainen 9
13. Heidfeld 6
14. Buemi 3
15. Bourdais 2
16. Kubica 2


Konstruktőrök:

1. Brawn-Mercedes 114
2. Red Bull-Renault 98.5
3. Ferrari 40
4. Toyota 38.5
5. McLaren-Mercedes 28
6. Williams-Toyota 25.5
7. Renault 13
8. BMW Sauber 8
9. Toro Rosso-Ferrari 5

KORÁBBAN ÍRTUK:

Massa az intenzíven, Alonso az élen

Forma-1 Magyar Nagydíj: komikus közjáték után derült fény az időmérő eredményeire

A Magyar Nagydíj időmérő edzése után nem az a legfontosabb hír, hogy Fernando Alonso szerezte meg a pole pozíciót, hanem az, hogy a különös balesetet szenvedő Felipe Massa súlyos, de szerencsére nem életveszélyes koponyasérüléseket szenvedett. A kvalifikáció végére még a központi időmérő rendszer is csődöt mondott.


Az időjárás alaposan megkeverte a kártyákat a Formula-1-es Magyar Nagydíj időmérő edzése előtt. A pénteki szabadedzések során még kánikulában köröztek az autók, de a szombat délutáni kvalifikáció kezdetekor már több mint tíz fokkal volt hűvösebb: 23 fokot mutattak a hőmérők, az aszfalt hőmérséklete pedig 41 fokos volt.

Első etap

Az időmérő első harmadának érdekes kérdése volt, hogy vajon bejut-e a Q2-be a péntek óta sokat javuló újonc, Jaime Alguersuari. Nos, minden idők legfiatalabb Formula-1-es versenyzője nem autózott túl jó időket, ráadásul pár perccel a szakasz vége előtt a Toro Rosso felmondta a szolgálatot, így a spanyol kiesett.

Az élen sokáig Kimi Räikkönen állt, de a finnt végül többen megelőzték, köztük a hétvége addigi legjobb idejét produkáló Nico Rosberg (1:20.793). Az utolsó helyen záró Alguersuarin kívül Nick Heidfeld, Giancarlo Fisichella, Adrian Sutil és Robert Kubica számára ért véget húsz perc után az időmérő - tovább tart tehát a BMW mélyrepülése.

Második etap

A második szakaszban Fernando Alonso 1:20.826-os idejével sokáig az élen állt, de egy perccel a leintés előtt a riválisok sorra kezdték el autózni a gyorsabbnál gyorsabb köröket. A legjobb időt végül Mark Webber érte el - az ausztrál 1:20.358-cal megnyerte a második menetet.

Alonso viszonylagos jó szereplése egyébként rossz hír csapattársának, Nelsinho Piquet-nek, mivel a Renault két pilótája ugyanazzal a technikával versenyez ezen a hétvégén, és a fiatal brazilt csak egy jó eredmény menthetné meg attól, hogy kirúgják az istállótól. Piquet ehhez képest az utolsó helyen zárt, s rajta kívül Sébastien Buemi, Jarno Trulli, Rubens Barrichello és Timo Glock sem jutott be a Q3-ba.

Kevéssel a Q2 vége előtt Felipe Massa a 4-es kanyarnál 200 km/órás sebességgel a gumifalba csapódott. Első látásra úgy tűnt, hogy a Ferrariban beragadt a gáz, de a lassításon jól lehetett látni, hogy a kanyar felé közeledve egy Barrichello autójáról lepattanó rugó eltalálta Massa fejét, aminek következtében a brazil elájult.

Massát mentőautóval szállították a pályakórházba - a Ferrari pilótája itt tért magához, és később mentőhelikopterrel egy budapesti kórházba vitték. Massa valószínűleg nem szenvedett súlyos sérülést, kivizsgálás céljából kerül kórházba. Sokkot kapott az ütközés hatására, és pillanatnyi emlékezetkiesése is volt, de a kórházba szállításkor már beszélt, és mozogni is tudott.

A kvalifikáció után Stefano Domenicali, a Ferrari csapatfőnöke bejelentette, hogy a brazil versenyző várhatóan nem lesz ott a rajtrácson, vasárnap. Az MTI értesülése szerint Massának szemsérülése van és agyrázkódást szenvedett.

Bár az időmérő után még nem tűntek súlyosnak Massa sérülései, a későbbi vizsgálatok megállapították, hogy a brazil pilótát műteni kell. Részleteket ide kattintva olvashatnak.

Harmadik etap

Massa kivizsgálása miatt majd' félórás késéssel kezdődött a kvalifikáció harmadik szakasza. A Q1-ben is magabiztosan versenyző Rosberg kevéssel a vége előtt még az élen állt, végül azonban Fernando Alonso végzett az élen.

A rajtsorrendre komikus módon derült fény: az időmérő rendszer adatközlésének meghibásodása miatt a pilóták egymástól kérdezgették, ki mennyit ment - végül csak percek múlva lett hivatalos, hogy a kétszeres spanyol világbajnok zárt az élen.

Forma-1 Magyar Nagydíj, a rajtsorrend

  1. AlonsoRenault1:21.3131:20.8261:21.569
  2. VettelRed Bull-Renault1:21.1781:20.6041:21.607
  3. WebberRed Bull-Renault1:20.9641:20.3581:21.741
  4. HamiltonMcLaren-Mercedes1:20.8421:20.4651:21.839
  5. RosbergWilliams-Toyota1:20.7931:20.8621:21.890
  6. KovalainenMcLaren-Mercedes1:21.6591:20.8071:22.095
  7. RäikkönenFerrari1:21.5001:20.6471:22.468
  8. ButtonBrawn-Mercedes1:21.4711:20.7071:22.511
  9. NakadzsimaWilliams-Toyota1:21.4071:20.5701:22.835
10. MassaFerrari1:21.4201:20.823
11. BuemiToro Rosso-Ferrari1:21.5711:21.002
12. TrulliToyota1:21.4161:21.082
13. BarrichelloBrawn-Mercedes1:21.5581:21.222
14. GlockToyota1:21.5841:21.242
15. PiquetRenault1:21.2781:21.389
16. HeidfeldBMW1:21.738
17. FisichellaForce India-Mercedes1:21.807
18. SutilForce India-Mercedes1:21.868
19. KubicaBMW1:21.901
20. AlguersuariToro Rosso-Ferrari1:22.359


KORÁBBAN ÍRTUK:

Ismét a Hungaroringre ért a Forma-1

A hétvégi Magyar Nagydíj akár fordulatot is hozhat a vb-pontverseny élmezőnyében

Az év legrangosabb sporteseménye kezdődik meg pénteken a Hungaroringen. Huszonnegyedik alkalommal rendezik meg hazánkban a Forma1-es Magyar Nagydíjat. A világbajnoki címért folytatott harc akkor lehet igazán kiélezett, ha a Red Bull Renault ismét le tudná győzni a Brawn Mercedeseket.

Jenson Button Magyarországon nyert életében először Forma1-es futamot. A brit a szezon kezdete óta vezeti a pontversenyt, de mostanában nem megy neki annyira, mint az év elején. A Magyar Nagydíj akár forduló pont is lehet az él menők számára.

- Magyarország az egyik legkedvesebb hely számomra. A mai napig szívesen gondolok vissza az első győzelmemre. A Hungaroring hasonlít Monacora. A hercegségben jól teljesítettünk, ezért bizakodok a hétvégét illetően - nyilatkozta Button.

Button mellett Fernando Alonso is Mogyoródon győzött először. A kétszeres világbajnok spanyol az utóbbi időben szenvedett a Renaulttal, de komoly előrelépéseket várnak a következő futamokon. Alonso a tavalyi negyedik helyen végzett, egy hasonló eredmény az idei legjobbja lenne.

A világbajnokság állása

1. Jenson Button (Brawn Mercedes) 68
2. Sebastian Vettel (Red Bull Renault) 47
3. Mark Webber (Red Bull Renault) 45,5
4. Rubens Barrichello (Brawn Mercedes) 44
5. Felipe Massa (Ferrari) 22
6. Jarno Trulli (Toyota) 21,5
7. Nico Rosberg (William-Toyota) 20,5
8. Timo Glock (Toyota) 13

Konstruktőrök:

1. Brawn Mercedes 112
2. Red Bull Renault 92,5
3. Toyota 34.5
4. Ferrari 32
5. Williams - Toyota 20,5
6. McLaren - Mercedes 14
7. Renault 13
8. BMW 8

- Szeretek Magyarországon versenyezni. Ez az egyik leglassabb pálya. Nagyon meleg idő várható, ezért fizikailag is igénybe vesz minket. Előzni nagyon nehéz, ezért fontos az időmérőn elért eredmény - tette hozzá Alonso.

A Magyar Nagydíjon a Torro Rosso színeiben debütál minden idők legfiatalabb versenyzője. A 19 éves spanyol Jaime Alguersuari a francia Sebastian Bourdias helyét foglalta el a faenzai gárdánál.

- Elsősorban tanulni szeretnék, nincs veszíteni valóm. A szabadedzéseken minél több kört kell teljesítenem - közölte a száguldó cirkusz újonca.

Az időjárásnak döntő szerepe lesz a hétvégén. A meleg egyértelműen a Brawn autóinak kedvez. Hűvösben a Red Bull Renaultok lehetnek fölényben, és a McLaren valamint a Ferrari és Alonso is szerezhet meglepetést. Kilenc futam után kijelenthető, hogy a Red Bull és a Brawn pilótái közül kerül majd ki az idei világbajnok, amire nem sokan fogadtak volna a szezon előtt. A mezőny három világbajnoka összesen 31 pontot gyűjtött az eddigi versenyek alatt.

A Hungaroring története és adatai:

A Hungaroring Budapest és Gödöllő között az M3-as autópálya közelében, Mogyoród külterületén fekszik. A Forma 1-es Magyar Nagydíjat 1986-ban rendezték meg először. Bernie Ecclestone vágya volt, hogy a vasfüggönyön kívüli országba is eljusson a száguldó cirkusz. Hazánkon kívül Kína, Szovjetunió és Jugoszlávia is szóba került. 1985-ben megszületett szerződés értelmében Mogyoródon kezdődtek meg az építkezések.

A ring nyolc hónap alatt készült el. 1986. augusztus 10.-én rendezték az első viadalt, amelyet Nelson Piquet nyert meg kétszáz ezer néző előtt.

A pályán kétszer hajtottak végre átépítést. 1989-ben és 2003-ban. Forma 1-en kívül rendezték még DTM, WTTC és FIA GT valamint gyorsasági motoros világbajnoki futamot is.

Pálya hossza: 4381 méter
Kanyarok száma: 14
Legkisebb ívsugár: 20méter
Legnagyobb ívsugár: 40méter
Szintkülönbség: 36méter
Célegyenes hossza: 788méter
Legnagyobb emelkedő: 6,2%
Legnagyobb esés: 7%
Boxutca hossza: 303méter
Leggyorsabb kör: 1:19:068 Felipe Massa (Ferrari) 2008
Tervezők: Papp István, Gulácsi Ferenc

Az eddigi hungaroringi győztesek:

1986 Nelson Piquet (Williams Honda)
1987 Nelson Piquet (Williams Honda)
1988 Ayrton Senna (McLaren Honda)
1989 Nigel Mansell (Ferrari)
1990 Thierry Boutsen (Williams-Renault)
1991 Ayrton Senna (McLaren-Honda)
1992 Ayrton Senna (McLaren-Honda)
1993 Damon Hill (Williams-Renault)
1994 Michael Schumacher (Benetton-Ford)
1995 Damon Hill (Williams-Renault)
1996 Jacques Villeneuve (Williams-Renault)
1997 Jacques Villeneuve (Williams-Renault)
1998 Michael Schumacher (Ferrari)
1999 Mika Hakkinen (McLaren-Mercedes)
2000 Mika Hakkinen (McLaren-Mercedes)
2001 Michael Schumacher (Ferrari)
2002 Rubens Barrichello (Ferrari)
2003 Fernando Alonso (Renault)
2004 Michael Schumacher (Ferrari)
2005 Kimi Raikönnen (McLaren-Mercedes)
2006 Jenson Button (Honda)
2007 Lewis Hamilton (McLaren-Mercedes)
2008 Heikki Kovalainen (McLaren-Mercedes)

Akik először nyertek a Hungaroringen:
1993 Damon Hill
2003 Fernando Alonso
2006 Jenson Button
2009 Heikki Kovalainen

A Magyar Nagydíj hivatalos programja

Július 24. péntek
08:50-09:15
Formula BMW, szabadedzés
10:00-11:30
Forma 1, 1. szabadedzés
11:55-12:25
GP2, szabadedzés
12:50-13:15
Formula BMW, kvalifikáció
13:10-13:45
Forma 1 Paddock Club
Boxlátogatás
14:00-15:30
Forma 1, 2. szabadedzés
16:00-16:30
GP2, kvalifikáció
16:50-17:40
Porsche Szuperkupa
Szabadedzés
18:00-18:40
Formula Master, kvalifikáció

Július 25. szombat
08:45-09:15
Formula BMW, első futam (13 kör)
09:40-10:15
Formula Master, első futam (TBA kör)
11:00-12:00
Forma 1, 3. szabadedzés
12:25-13:10
Porsche Szuperkupa
Kvalifikáció
13:15-13:45
Forma 1 Paddock Club
Boxlátogatás
14:00-15:00
Forma 1, kvalifikáció
15:40
GP2, megnyílik a boxutca
15:50
GP2, bezár a boxutca
16:00-17:20
GP2, első futam (42 kör)

Július 26. vasárnap
08:15-08:50
Formula BMW
Második futam (TBA kör)
09:15-09:45
Formula BMW
Második futam (13 kör)
10:10
GP2, megnyílik a boxutca
10:20
GP2, bezár a boxutca
10:30-11:20
GP2, második futam (28 kör)
11:45-12:20
Porsche Supercup
Futam (14 kör)
12:30-13:15
Forma 1 Paddock Club
Boxlátogatás
12:30
Forma 1, a pilóták felvonulása
12:45-13:15
Forma 1, startfelállás
13:30
Forma 1, megnyílik a boxutca
13:45
Forma 1, bezár a boxutca
14:00
Forma 1 Magyar Nagydíj (70 kör)
kb. 15:50: Forma 1
A győztes ünneplése

Meteorológia:

Péntek: Derült napos idő várható, enyhe légmozgás 33 fok
Szombat: Szele idő, enyhül a nagy meleg 24 fok
Vasárnap: Szeles idő, 25 fok

Sz. Zs., mti, samsungsport, nsonline, origo - Fotó: MTI/Kovács Tamás