Loeb hatodszor a rali-vb trónján

2009. október 26. hétfő 21:23

Drámai csatában Sébastien Loeb (képünkön) hatodik világbajnoki címét szerezte a Brit-ralin, miután legnagyobb riválisa, a finn Mikko Hirvonen autójának az utolsó előtti szakaszon felszakadt a motorházteteje és egy percet veszített. A francia ezzel egy ponttal megelőzte a hosszú hónapok óta az összetettben élen álló Ford pilótáját és ünnepelhet.

A Citroën C4 WRC-vel versenyző francia-monacói Sebastien Loeb, Daniel Elena páros nyerte a rali-világbajnokság idei utolsó futamát, a Walesben rendezett Brit Ralit és ezzel Loebék zsinórban hatodszorra szerezték meg a világbajnoki címet.

A WRC-t évek óta uraló Loebnek idén sokkal nehezebb dolga volt, mint korábban, a fordos Mikko Hirvonen nemcsak, hogy üldözte, de egy ideig vezette is a vb-t, a cím sorsa csak a walesi verseny utolsó előtti szakaszán dőlt el.

Sebastien Loeb (született: 1974. február 26.)

Sebastien Loeb, az immáron hatszoros ralibajnok eredetileg tornász volt, 1995-ben kezdett ralizni. Első igazi sikerét 2001-ben érte el, amikor megnyerte a junior rali-vb-t. 2002-ben mutatkozott be a legnagyobbak között a rali-vb-n és rögtön futamot is tudott nyerni a Citroennel. A következő szezonban már egészen a második helyig jutott a tabellán és mindössze egy ponttal kapott ki végül Petter Solbergtől. 2004-ben aztán belekezdett példátlan győzelmi sorozatába.
A 35 éves franciát idén többször is hírbe hozták a Forma-1-re való átnyergeléssel, de pár hete már biztos, hogy 2010-ben is a Citroën színeiben áll majd rajthoz a rali-világbajnokságon, és a múlt héten az is eldőlt, hogy az F1-es szezonzárón, a hétvégi Abu-Dzabi Nagydíjon sem ugrik be egy futamra.

Loeb megnyugtató előnnyel várhatta a harmadik, egyben zárónapot Walesben, azonban a reggeli két gyorson Hirvonen őrületes tempót diktált és veszélyes közelségbe került a franciához.

Következett az utolsó előtti, 15. szakasz, ahol a finn minden álma egy csapásra szertefoszlott. Éppen teljes sebességgel száguldott, mikor hirtelen felszakadt autójának motorházteteje, eltakarva a szélvédőt, így a pilóta kénytelen volt kiugrani a járműből és helyére igazítani azt.

Míg Hirvonen ezzel volt elfoglalva, egy percet kapott riválisától és behozhatatlan hátrányba került. Az utolsó gyorson Loeb már csak a biztos célbaérésre koncentrált, amely hatodik világbajnoki címét jelentette.

A konstruktőri cím is a franciáké

- Nagyon kemény volt ez a bajnokság. Az eleje jól ment, öt győzelem, de aztán jött egy időszak, amikor semmi sem jött össze. Hibáztam Görögországban, műszaki hibám volt Lengyelországban, kicsit elveszett az önbizalmam is, hiszen kétszer is baleseteztem. A második nem az én hibám volt, de akkor ezt még nem tudtuk. Ausztráliában aztán meg is büntettek, de ott találtam újra magamra, éreztem, hogy képes vagyok a győzelemre - idézte fel az idényt Loeb.

- Most először volt viszont az a helyzet, hogy úgy érkeztünk az utolsó versenyre, hogy meg kell nyernem, ha meg akarom szerezni a címet. Ez újfajta nyomást jelentett. Amikor az ember megnyerte az előző három ralit, nem nehéz, elég egy harmadik hely és még úgy is bajnok leszek, de így, hogy minden ezen múlott, elég különleges volt - folytatta a francia.

Kemény csata volt az idei

- Mikko kemény ellenfél volt. Nem hibázik, nem balesetezik és mindenütt nagyon gyors! Tudtam, hogy a mai nap végére valamelyikünk nagyon boldog lesz, a másikunk pedig csalódott. De mondtam is neki, hogy együnknek sincs oka a csalódottságra, neki sem. Az utolsó szakasz után mondtam neki, hogy sajnálom is, ami vele történt, mert tényleg így érzem. Tudom, hogy bántja a dolog, de igazán nagyszerűen teljesített idén! - dicsérte riválisát Loeb.


Brit-rali, Cardiff (Wales)
Végeredmény:

1. Loeb, Elena (francia, monacói, Citroën C4) 3:16:25,4
2. Hirvonen, Lehtinen (finn, Ford Focus) +1:06,1
3. Daniel Sordo, Marc Marti (spanyol, Citroën C4) +1:07,1

A 2009-es összetett végeredmény:
1. Loeb 93 pont, 2. Hirvonen 92, 3. Sordo 64

A csapatversenyben:
1. Citroën Total WRT 167 pont, 2. BP-Ford WRT 140, 3. Stobart M-Sport Ford RT 80



A világbajnokok 1979 óta
1979: Björn Waldegard (svéd, Ford Escort)
1980: Walter Rohrl (német, Fiat 131 Abarth)
1981: Ari Vatanen (finn, Ford Escort)
1982: Walter Rohrl (német, Opel Ascona 400)
1983: Hannu Mikola (finn, Audi Quatrro)
1984: Stig Blomqvist (svéd, Audi Quattro)
1985: Timo Salonen (finn, Peugeot 205 Turbo)
1986: Juha Kankkunen (finn, Peugeot 205 Turbo)
1987: Juha Kankkunen (finn, Lancia Delta HF)
1988: Massimo Biasion (olasz, Lancia Delta Integrale)
1989: Massimo Biasion (olasz, Lancia Delta Integrale)
1990: Carlos Sainz (spanyol, Toyota Celica GT4)
1991: Juha Kankkunen (finn, Lancia Delta Integrale)
1992: Carlos Sainz (spanyol, Toyota Celica Turbo)
1993: Juha Kankkunen (finn, Toyota Celica Turbo)
1994: Didier Auriol (francia, Toyota Celica Turbo)
1995: Colin McRae (brit, Subaru Impreza 555)
1996: Tommi Mäkinen (finn, Mitsubishi Lancer)
1997: Tommi Mäkinen (Mitsubishi Lancer)
1998: Tommi Mäkinen (Mitsubishi Lancer)
1999: Tommi Mäkinen (Mitsubishi Lancer)
2000: Marcus Grönholm (finn, Peugeot 206 WRC)
2001: Richard Burns (brit, Subaru Impreza WRC)
2002: Marcus Grönholm (finn, Peugeot 206 WRC)
2003: Petter Solberg (norvég, Subaru Impreza WRC)
2004: Sébastien Loeb (francia, Citroën Xsara WRC)
2005: Sébastien Loeb (francia, Citroën Xsara WRC)
2006: Sébastien Loeb (francia, Citroën Xsara WRC)
2007: Sébastien Loeb (francia, Citroën C4 WRC)
2008: Sébastien Loeb (francia, Citroën C4 WRC)
2009: Sébastien Loeb (francia, Citroën C4 WRC)


sporthirado, vezess.hu