Mecsek-rali: idén nyári forróságban

2009. július 25. szombat 19:44

Mecsek-rali: idén nyári forróságban
Könyvbemutatók és versenyelőzetes - e két fő téma szerepelt a Makári-raliklub legutóbbi rendezvényén. A házigazda Fekete Kálmán két új ralikönyve dedikálása mellett elsősorban Jelen Istvánt, a 42. Allianz Rallye főszervezőjét faggatta a jövő hét végi patinás futam kulisszatitkairól.

Az általában késő ősszel sorra kerülő baranyai viadalon az esőt és sárfelhordásokat természetes velejárónak is tekinthetjük. Csúszott már a verseny a télbe is annyira, hogy a gyorsasági szakaszokon húszcentis hó lepte meg a pilótákat - ám nyári kánikulára még nem volt példa az immár négy évtizedes mecseki száguldás történetében.

- Az idei „újítást", azaz a július végi, augusztus eleji időpontot az erdőgazdaságnak köszönhetjük. A természetvédelem ugyanis az autóversenyek szervezőinek kezét is egyre jobban megköti, egyre szigorúbb előírásoknak kell megfelelnünk - mondta Jelen István, aki immár két évtizede hozza tető alá - mindig kimagasló színvonalon - a baranyai futamokat.

- A korábban megszokott időpontjaink többször a szarvasbőgés idejére estek, most ezt kellett elkerülnünk, ráadásul nemcsak nekünk, hanem a többi szervezőnek, akinek erdei szakaszokon is átvezetnek a gyorsaságijai. A július 31. - augusztus 2. közti hétvége tehát egy kompromisszum eredménye, és nem tagadom, bennünket, rendezőket is új kihívások elé állít.

Az útvonalakkal kapcsolatban a szép számú érdeklődő megtudhatta, hogy javarészt a korábbi esztendők aszfaltcsíkjain fut majd a mezőny (Baranyában murvás gyorsaságikra alkalmas terep nem található). Visszakerült egy régi kedvenc is, az Alsómocsolád - Mecsekpölöske 14 kilométeres gyors.

Bár az eredeti kiírásban nem így szerepel, egy friss változásról is beszámoltak a szervezők: mivel az igazi mecseki klasszikusnak számító Kemping - Árpádtető szakasz vége felé található Gilicze panzió az előzetes egyeztetések ellenére fölvállalt egy esküvőt a viadal szombatjára, az ütközések (képletesen és szó szerint is...) elkerülésére ez a szakasz némileg lerövidül. Pilóták-nézők nagy fájdalmára kikerül belőle a híres-hírhedt Antalffy-kanyar is, amely előbbiek számára évtizedek óta nagy „munkát", utóbbiaknak pedig a rendszeres kicsúszások miatt izgalmas látványt kínált.

Az ehhez hasonló kanyarok/kanyarkombinációk „helyes" vételéről polemizáltak kicsit egy jelen lévő rutinos pilóta és egy feltörekvő tehetség. Utóbbi, ifj. Ranga László azt sem titkolta, hogy bár miközben elsősorban saját stílusának kidolgozásán munkálkodik, egy-egy futamra készüléskor nem mellőzi a kelléktárból egykori bajnok édesapja megőrzött belső felvételeit sem.

Ifjabb Ranga László (akinek egyébként ettől az esztendőtől a korábban navigátorként autózó Péter is besegít a csapatmunkába) a kanyarvételre, illetve az „íven vagy levágósan autózás" kérdéskörére visszatérve előbbire szavazott. Némi kulisszatitokként elárulva (és a háttérben a tévében futó filmre mutatva rögtön szemléltetve is), hogy ő bizony menet közben nagyon sokat „rángatja" a kormányt. - Ismerek viszont olyan világbajnokot is, akinek hasonló a technikája - próbált viszont rögtön tréfásan előnyt kovácsolni a látszólagos „hibából".

- Nem titkolom, jó pár olyan pilóta akad a mai mezőnyben, akinek nem sok köze van az autózáshoz - jegyezte meg a kérdéshez kapcsolódva a legalább (hirtelen összeszámolni sem tudta) huszadik mecseki rajtja előtt álló Lajta Zsolt, rögtön meg is magyarázva, mire gondol:

- Aki egy kanyarban nem az ideális íven, négy kerékkel az aszfalton megy, hanem jól levágva, a padkát szaggatva, nemcsak az autónak, az útnak és a mögötte jövőknek árt, de az ideje is biztosan rosszabb lesz, hiszen a kigyorsítása a gyengébb tapadás miatt biztosan nem lehet tökéletes.

Így vagy úgy, az „ideális" ívekre ezúttal minden pilótának törekednie kell, hiszen ahogy Jelen István beszámolt róla, részben a pilóták (a közhiedelemmel ellentétben, mondta, a kanyarlevágások igenis a versenyautókra nézve is veszélyesek lehetnek), részben a padka védelmében már folyik az úgynevezett „rönközés", vagyis azoknak a farönköknek a kanyarok belső ívein a padkákra helyezése, amelyek biztosan a „helyes" úton tartják a mezőnyt.

Jelen István végül egy „marketinges" mondattal búcsúzott, ami azonban biztosan jó hír a ralirajongóknak: a Megyeri úti Vörös Autóházban működő versenyirodán a futam ideje alatt bármilyen idei Mecsek-ralis belépőjegy (vagy -kártya, közreműködői, VIP- és tiszteletjegy, autóversenyzői licenc) felmutatásával 50% kedvezménnyel vásárolható meg a Mecsek-ralik negyven éves történetét feldolgozó exkluzív album.

A 42. Allianz Rallye időtervéért és a futamról szóló bővebb információkért KLIKK IDE!


Képünkön: A Makári-raliklub legutóbbi összejövetlén a házigazda Fekete Kálmán (balra), Jelen István, a Mecsek-ralik főszervezője (középen) és ifj. Ranga László autóversenyző (jobbra

Sz. Zs.