Mi a fene történik a Forma-1-ben?
2009. június 17. szerda 09:16
Jelenleg marad az F1-ben a Williams és a Force India a mostaniak közül, és jön 11 ismeretlen újonc istálló, újonc pilótákkal, a mostaniak meg - Raikkönen, Alonso, Hamilton - csapataikkal új sorozatot alapítanak, ott fognak versenyezni. Legalábbis ezt állítják.
A múltban többször felmerült a szakadás lehetősége, de ennyire kiélezett talán sosem volt a helyzet. A csata Max Mosley FIA-elnök és a FOTA között zajlik, pontosan még mindig csak sejteni lehet, miért.
A költséghatáron kezdtek veszekedni
A balhé azzal kezdődött, hogy Mosley a csapatok beleegyezése nélkül 45 millió eurós költséghatárt vezetett be a 2010-es szezontól, vagyis a most 300-350 millió eurót költő Ferrari, McLaren és Toyota vissza kell szorítsa költségvetését, maximum annyit költhet, mint a Force India háromnegyed év alatt.
Mosley azt is kitalálta, hogy ki lehet bújni a korlát alól, el lehet szórni bármennyit, de aki marad a 45 millióban, kedvezményeket kap a technikai előírásokban: előfordulhat, hogy gyorsabb autót építhet, ráadásul más szabályok vonatkoznak rá. A kettős mércés rendszert hamar sikerült kiiktatni a Mosley-FOTA-tárgyalásokon, de a 45 milliót nem, az elnök megszállottan ragaszkodik hozzá.
Azt mondja, a gazdasági válság miatt van rá szükség, istállók mennek tönkre, ha nem vezeti be, csakhogy ez nem tűnik igaznak. Hiába vagyunk a krízis közepén, egyik istálló sem roppant meg - nem vonult ki szponzor -, ráadásul a csapatok is költségcsökkentésre törekszenek.
Kevesebbet, szinte semmit nem tesztelnek, növelték a motorok és a sebességváltók élettartamát, amivel rövid idő alatt jó 50 százalékot spóroltak az efféle alkatrészeken. Egyik sem áll olyan rosszul, hogy 45 millióra kellene visszaállnia.
Mi múlik három ismeretlen csapaton?
Mosley azt mondja, új csapatokra van szükség, mert a jelenlegi 10 kevés, 13-nak kellene lennie, és újoncok csak akkor jönnek, ha kevés pénzből be tudnak szállni. Valószínűleg így van, de hol profitál abból a Forma-1, ha érkezik a USF1, aminek semmiféle versenyzési múltja nincs - mellékesen sokkal többet össze tudna szedni, mint 45 millió -, meg a Campos és a Manor, két alsóbb kategóriás gárda.
Miattuk nem fog több néző kimenni a pályára, nem hoznak új, több száz milliós szponzorokat és a televíziós társaságok sem fognak többet fizetni a közvetítésekért.
Akkor mégis, miért kell olyan erősen ragaszkodni hozzájuk és a senkinek nem tetsző új szabályokhoz? Luca Di Montezemolo Ferrari-elnök hét végi - talán történelmi - beszédében azt mondta, nem tudja, mi történik a Forma-1-ben.
Pénz a háttérben
Az okokat, amik egymásból következhetnek, feltételezni lehet, biztosra venni nem. Biztos, hogy a gazdasági válság több nagy autógyárat is megbillentett, köztük a Toyotát, a Renault-t, a Mercedest birtokló Daimler-Chryslert végképp, utóbbi már nem is létezik.
Mosley talán szándékosan akarja elérni, hogy ezek a gyártók mielőbb kiszálljanak a Forma-1-ből, és helyükre abszolút megbízható versenyistállók jöjjenek, amelyekre kisebb hatással van a válság. Maradnak a sportban, mert abból élnek, nem pedig autógyártásból. Ilyen jelenleg a Forma-1-ben a Williams, nem véletlen, hogy feltétel nélkül aláírta Mosley szabályterveit, és nevezett 2010-re.
Mosley azért kötheti meg a 45 milliót, hogy kiszorítsa a legnagyobbakat, pontosabban, hogy újra motorszállítóvá fokozza le őket, mint a múltban volt: beszállítanak a csapatoknak, de a napi munkájukba nem szólnak bele, és főképp nem ölnek bele 300 milliót az üzletbe úgy, hogy azt bármelyik pillanatban visszavonhassák, mint tette a Honda decemberben.
A keddi FIA-közlemény is ezt látszik alátámasztani: Mosley egyszerűen megijedt a japánok kivonulásakor, hogy elfogyhatnak az istállók, azt akarta, a cégek kötelezzék el magukat hosszú távra az F1-ben. Nem tették, ezért a másik irányba fordult, olyan előírásokat talált ki, amikkel háromnegyed év alatt bejöhetnek új tagok az F1-be. Csakhogy ezek a már itt lévőknek nem tetszenek.
Mivel a kiscsapatokkal az istállók költségvetés is csökkenne, felmerül a kérdés, mennyivel részesüljenek a Forma-1 bevételeiből? Továbbra is annyi kell, mint eddig? A Ferrari jelenleg 100 millió dollár fölött kaphat, a többi jóval kevesebbet. (Az évtizedeken át titkolt adatot év elején Bernie Ecclestone árulta el, hogy összeugrassza őket, és megbontsa a tavaly alakult FOTA-t, amely egységes.)
Ha kevesebbet költenek, nem kellene-e csökkenteni az ő részüket? Ecclestone biztosan szívesen fizetne kevesebbet és tartana meg többet magának és az FIA-nek.
Mosley vs. FOTA a végsőkig
A kérdésekre választ csak akkor kaphatunk, ha a felek megegyeznek: Mosley most azt mondja, nevezzetek be a jelenlegi szabályok szerint, kötelezzétek el magatokat a Forma-1-hez, és majd megvitatjuk együtt a szabályokat, megegyezünk a Concorde-szerzdőésről, eldöntjük, hogy ki mennyi pénzt kap.
Montezemolóék nem hülyék, ha már bent vannak valahol, a fogva tartó diktál, ezért ő és a többi csapatfőnök azt mondja, egyezzünk meg a Concorde-szerződésről, döntsük el, ki mennyit kap, tisztázzuk a technikai szabályokat, és abban a pillanatban, ha ez megvan, benevezünk 2010-re. Egyértelmű, így ők vannak előnyben Mosleyékhoz képest.
Múlt pénteken hirdette ki az FIA a jövő évre elfogadott nevezéseket, az álláspontok közeledtek, mind a 8 lázongó csapat a listára került. Néhány feltételesen, de ott van, a több mint tíz, feltétel nélkül beszállni akaró újonc közül meg csak három került be.
Mosley bátorította föl a csapatokat
Órákkal később a Ferrari közölte, semmit nem enged a FOTA 2010-es terveiből - az FIA-listából kiderült, Mosleyéknak szükségük van a nagycsapatokra és neves pilótáikra, amelyek így azonnal visszazártak, és a hétfőre tervezett FOTA-FIA-konzultáción, ahol Mosley a megegyezést akarta véglegesíteni, szinte tárgyalni sem voltak hajlandóak.
Vagy az ő szabályaik, vagy semmi, akkor inkább saját sorozatot indítanak, ellen-Forma-1-et. Sőt, alakuljon át az FIA is, legyen átláthatóbb és konzekvensebb a kormányzás, ne változzon félévente a szabálykönyv.
Magabiztosan fenyegetnek, mert kiderült, Mosley hiába mondta korábban, nincs szüksége a Ferrarira meg a többi sztárra a Forma-1-nek, ennek az ellenkezője látszik bebizonyosodni. A költséghatárt túl aggresszíven kommunikálta, majd amikor részben elérte céljait - jövőre 100 milliós "gazdasági szabály", és nem költséghatár ahogy a keddi közleményből kiderül -, elgyengült és a listájára tette az összes lázadót.
Montezemolóék így nyerő helyzetbe kerültek: csak akkor maradnak a Forma-1-ben, ha ők diktálják a szabályokat, és új pénzügyi szerződést kötnek Ecclestone-nal a bevételek elosztásáról.
A Forma-1 csak Forma-3 lesz
Mosley szerint ez elfogadhatatlan, de ha lesz olyan vakmerő, hogy nekivág az üres Forma-1 névvel meg a Williamsszel, a Force Indiával neves pilóta nélkül - Rosberg szerződése lejár a Williamsnél ezév végén -, ráadásul gyengébb technikai szintű autókkal, a FOTA megcsinálhatja az ellen-F1-et.
Montezemolo a hét végén azt mondta, nem lenne nehéz. Alap, hogy övék az összes nagy név, mind a csapatok, mind a pilóták között: McLaren, Ferrari, BMW, Raikkönen, Hamilton, Alonso és a többiek.
Kellenek pályák, de azt megoldanák akkor is, ha egyik jelenlegi F1-esen sem versenyezhetnének, és kell televízió, ami közvetít, de manapság, amikor naponta alakulnak csatornák, ez sem lehet probléma. Legalábbis erre utalt a Ferrari-főnök. Nem lehet persze elfelejteni, válság van, de az biztos, ha Montezemolo csak blöffölne is, igen jó pozícióban van ehhez.
Kiiktathatnák Ecclestone-t
Ráadásul - és itt jön a legnagyobb dzsókerük -: az új szerződések megkötésekor nem kellene közvetítővel egyezkediük. Mert bárhogy is nézzük, Bernie Ecclestone ügynök, aki évtizedek óta összehozza a pályatulajdonosokat és a tévétársaságokat a csapatokkal.
A pályáktól és a tévéktől nagy pénzt szed le, hogy F1-futamot rendezhetnek/közvetíthetnek, aminek a töredékét osztja szét az istállók között. Nem gyárt autót, nem fizet pilótákat, nem kockáztatja az életét hétvégéről hétvégére, mégis kaszál.
Mosley kedden azt mondta, maradnak az ő 2010-es szabályai, a sztárcsapatok péntekig csatlakozhatnak. Ha nem, a Forma-1-re a Williams [5], a Force India, a USF1, a Campos, a Manor mellett a Prodrive, a Superfund, az N. Technology, az Epsilon Euskadi és még néhány B-vonalas istálló vár, B-vonalas pilótákkal.
A Forma-1 a továbbiakban maximum a nevében lesz az, ahogy Montezemolo fogalmazott, "jöhet a Forma-3", de abból ők nem kérnek.
sportgeza.hu - Illusztráció: netta.blogter.hu
Facebook box
Megosztás
Mások most ezeket a cikkeket olvassák
- Napos idővel indul a szombat, aztán...
- Hoppál Hunor a tévében pörköl oda a...
- Japán ajándék ejti ámulatba a Pécsi...
- Állatorvosi ügyelet a hétvégén...
- Baranya legsportszerűbb csapatait...
- Bankjegyekkel teli tárcát talált két...
- Cserbenhagyásos baleset szemtanúit...
- Fórumon vitatták volna meg a pécsi...
- Csaknem országszerte kellően...
- Pécsett már maláriát terjesztő és...