Nem csak úri passzió, lassan tömegsport a vitorlázás, véli a szövetség pécsi elnöke, dr. Kollár Lajos

2018. augusztus 13. hétfő 20:13

Nem csak úri passzió, lassan tömegsport a vitorlázás, véli a szövetség pécsi elnöke, dr. Kollár Lajos

Negyvenezren vitorláznak ma Magyarországon, s négyezer igazolt versenyzője van a sportágnak, aminek óriási lökést adhat a csodás szereplés a világbajnokságon. Dr. Kollár Lajos, a Magyar Vitorlás Szövetség (MVSZ) elnöke szerint Berecz Zsombor történelmi világbajnoki címe, illetve a többiek nagyszerű eredményeinek is köszönhetően szintet lépett a magyar vitorlázás. A pécsi professzor amondó, tömegsporttá fejlődhet a sportág, amely a közhiedelemmel ellentétben egyáltalán nem csak a kiváltságos gazdagok úri passziója. 

 

Berecz Zsombor (képünkön) minden idők legjobb magyar vitorlázó eredményét érte el a világbajnoki címmel, aktív olimpiai osztályban ilyet ugyanis magyar vitorlázó még nem nyert.

- A Finndingi hajóosztály a királykategóriának számít a vitorlázásban, így mondhatjuk, a királykategória királya lett Zsombor - fogalmazott dr. Kollár Lajos, az MVSZ elnöke.

Hozzátette, Berecz Zsombor versenyzői pályafutása egyáltalán nem volt nyílegyenes, korábban voltak kisebb fegyelmezetlenségei. 2013 nyarán ezért a szövetség egy nagyon szigorú szerződést kötött vele, ami a legkisebb kilengés esetén megszűnt volna.

Ettől kezdve azonban nagyon komolyan vette a felkészülést, megházasodott, két gyermekük is született, megkomolyodott és rettentő céltudatos lett, többször is elmondta, mekkora segítséget jelent számára a nyugodt családi háttér. Ezt megelőzően Laserben versenyzett, ott 80-82 kiló az átlagos testsúly, majd Finndingire váltott, ahol 95-100 kilósnak kellett lennie, úgyhogy fel kellett építeni, hogy elérje azt a plusz tizenhárom-tizennégy kilót, ami persze nem zsír. Ez nagyon komoly dietetikai feladat volt, de betartott mindent és tizenhat kilót szedett fel.

- De nemcsak ő szerepelt csodálatosan, hanem Érdi Mária is, aki szintén olimpiai kvótát szerzett, s 20 évesen már a második ötkarikás játékokra készülhet. Mellettük Gyapjas Balázstól és Gyapjas Zsombortól, valamint Vadnai Benjamintól és Vadnai Jonathántól is tokiói ötkarikás szereplést remélünk.

Kollár Lajos kiemelte, a kiváló eredmények hatására a magyar vitorlázás szintet lépett, s már nem is csak a tengerrel nem rendelkező országok között emlegetik elismerően a sportág berkein belül.

Jön a 20. Tabu Kupa - Bujtor Istán Emlékverseny

Kollár Lajos a Tabu nevű hajó kormányosaként húsz esztendővel ezelőtt szervezte meg a tradicionális hajók számára kiírt Tabu Kupát. Tavaly első alkalommal a Balaton és a vitorlázás szerelmese, Bujtor István emlékére rendezték meg a versenyt, s így lesz ez idén is. A programba idén prológot is beiktattak, pénteken 11 órakor a Bujtor István balatonfüredi szobránál tartott megemlékezés után oldtimer autósfelvonulás indul Tihanyba, majd onnan a dörgicsei autómúzeumhoz. A következő állomás Alsóörs lesz, majd Balatonkenesén csodálhatók meg a járművek. A Tabu Kupa 18-én reggel indul, a gyönyörű, régi hajók a partról és nézőhajókról is megtekinthetőek lesznek. Érdemes ellátogatni a versenyre, igazi békebeli ritkaságokat is láthatunk.

- Ennél is fontosabb azonban, hogy az eredményeket szállító sportolók nagyon szerethető példaképek, akiknek a hatására minden bizonnyal még többen kezdenek el majd vitorlázni. Négyezer igazolt sportolónk van, s negyvenezren vitorláznak rendszeresen Magyarországon. Nagyon jó irányban haladunk afelé, hogy valódi tömegsporttá váljon a vitorlázás.

A szövetség pécsi elnöke kiemelte, a vitorlástáborok telt házzal működnek, egyre több gyerek sajátítja el az alapokat.

- A közhiedelemmel ellentétben ez egyáltalán nem csak a gazdagok úri passziója. A vitorlás-iskola nem kerül többe, mint más táborok, s egy, az alapok elsajátítására alkalmas hajó is megvásárolható néhány százezer forintból. Egyébként maga a vitorlássport sem arról szól, amit sokan gondolnak róla. Nem a méregdrága hajóikon dínomdínámokat rendező hölgyekről és urakról, hanem azokról, akik például márciusban tíz fokban vízre szállnak.

Kollár Lajos hozzátette, a vitorlázás további népszerűsítése érdekében még igen sokat lehet és kell is tenni.

- A Balaton már körbebiciklizhető, de nem körbevitorlázható kisebb hajókkal, de kajakkal, kenuval sem. A hajózási szabályok előírják például, hogy a viharjelzés leadását követően bizonyos időn belül be kell érni egy kikötőbe, ilyenekből azonban egyelőre kevés van. A szövetség éppen ezért azt szeretné elérni, hogy épüljenek ilyen, mindenki számára megfizethető létesítmények. Kettőmilliárd forintból megvalósítható, kész tervekkel is rendelkezünk, amint lesz olyan pályázati kiírás, amelyen részt vehetünk, bele is vágunk - zárta gondolatait a szövetség elnöke.


Máté Balázs - Fotó: hunsail.hu