Spitzmüller nyerte az Eger-ralit

2009. április 05. vasárnap 16:43

Spitzmüller nyerte az Eger-ralit
Az első nap után vezető Spitzmüller, Kazár páros okosan beosztotta előnyét az Eger-rali második napjára, és megnyerték a futamot. Herczig, és ifj. Érdi álhattak még fel a dobogóra.

Négy, magyar viszonyok közt hosszú szakasz maradt vasárnapra. Spici 25,7 másodperces előnnyel rajtolhatott el reggel, ennek kellett kitartania a hátralévő 78,8 versenykilométeren. A 25,7 a pályán elért eredmények alapján még 15,7 volt a szombati szakaszok után, ám Herczigék és Borsiék a parc fermé felé vezető úton elhagyták az útvonalat, ezért időbüntetést kaptak.

Az első hosszú szakaszon Herczig volt a leggyorsabb, spici és Érdi előtt. A vezető helyeken nem történt változás, viszont Hideg nagyon megközelítette Asit, hátrányát négy másodpercre dolgozta le. Szíjj váltóhiba miatt esett ki az A8-as kategória második helyéről.

A rövidebb, ám igen defektveszélyes gyorsaságin szintén nem történt helycsere, Herczig ismét faragott valamicskét hátrányából. A szervizben a legtöbben már beletörődtek helyezésükbe, a sorrenden leginkább már csak vezetői, vagy műszaki hiba változtathatott volna.

A 27,4 kilométeres rész ismétlésén Érdi érte el a legjobb időt, ismét jelezve, hogy a jövőben nagyon komolyan kell számolni velük. Borsi kiesett, így a hatodik helytől hátrébb lévők egyet feljebb léphettek. Hankóék balesetet szenvedtek, a navigátor, Tóth meg is sérült, a mentők látták el őt.

A záró szakaszt Hercig nyerte, ám maradt a második helyen, így Spiciék vihetik haza a trófeát. Érdiék bejöttek a harmadik helyre, ez a három csapat nagyon komoly csatát vívhat a következő versenyeken. Asi lett a negyedik, maga mögött tudta tartani az A8 legjobbját, Hideget, illetve idén is megvédte a magyar N-es mezőny becsületét, mert a szlovákiai Béres Józsefnél is gyorsabb tudott lenni.

Az S1600-os értékelésben Ollé Sándor volt a legjobb, megszokott sárga színű Suzukijával. Ezen a gyorsaságin is történt sajnos baleset, Tobak Zoltánék estek be, a mezőny utánuk rajtoló része etapként teljesítette a távot.


Három baranyai páros a dobogón

A baranyai pilóták közül a legelőkelőbb helyet a Hering Gyula, Spitzer Gábor és a Keszler Mátyás, Hágen Zoltán duó érte el. Ők mindketten saját géposztályuk ezüstserlegét érdemelték ki. Heringék az A7-es géposztályban, egy Honda Civic Type-R R3-assal, Keszlerék pedig a H10-ben, a korelnökhöz illő, ugyancsak "felnőttkorban" járó Audi S2-es Coupéval.

Mellettük az A6-ban a Németh "16V" Péter, Béres "Unicum" Attila kettős (Citroen C2R2 Max) a 3., ugyanitt a Keller Péter, Bencze Szabolcs páros (Suzuki Swift Sport) az 5. helyet szerezte meg.

Az Eger-rali (nyílt bajnokság, abszolút, nem hivatalos) végeredménye:

1. Spitzmüller/Kazár Mitsubishi Lancer WRC 1:13:04,0
2. Herczig/Baranyai Subaru Impreza WRC + 0:13,8
3. ifj. Érdi/Csökő Subaru Impreza WRC + 1:20,2
4. Asi/Pikó Mitsubishi Lancer Evo IX N4 + 2:48,0
5. Hideg/Kerék Mitsubishi Lancer Evo VI A8 + 3:09,0
6. Osváth/Farnadi Mitsubishi Lancer Evo IX N4 + 5:10,4
7. Hadik/Juhász Subaru Impreza WRX STi N4 + 6:05,7
8. Trencsényi/ Trencsényi Mitsubishi Lancer Evo IX N4 + 6:06,5

A kategóriagyőztesek:

A8: Hideg/Kerék Mitsubishi Lancer Evo VI
A7: Kőváry/Szentiványi Renault Clio R3
A6: Németh/Béres Citroën C2 R2
A5: Alaxay/Bora Suzuki Swift
S1600: Ollé/Czakó Suzuki Swift S1600
N4: Asi/Pikó Mitsubishi Lancer Evo IX N4
N3: Bessenyey/Papp Opel Astra GTC CDTI
N2: Magyar/Budai Suzuki Swift
H10: Gerencsér/Kőszegi Ford Escort RS Cosworth
H9: Csépe/Tóth Lada VFTS

A részletes eredménylistáért KLIKK IDE!


Következik: Miskolc-rali, április 24-26.


KORÁBBAN ÍRTUK:

Spitzmüllerék vezetnek az Eger-ralinAz addigi éllovas Érdi kétszer is megpördült - Bozóttűz miatt törltek egy gyorsaságitSpitzmüller Csaba négy szakszt nyert és vezet az idénynyitó Start Autó Eger-ralin. Mögötte Herczig Norbert és több mint egy perces hátránnyal Érdi Tibor áll. Turán ferenc váltóhiba miatt kiesett. A negyedik etap után még Érdi állt a mezőny élén, az a következő szakaszon lassú defektet kapott, emiatt kétszer is megpördült. Az egyik gyorsasági szakaszt a mezőny egyik felének nem tartották meg, mivel a szalonnasütők olyan bozóttüzet okoztak, hogy a tűzoltóknak kellett beavatkoznia.

A Spitzmüller, Kazár kettős 15,7 másodperc előnnyel várja a Start Autó Eger-rali második felvonását. A csapat gyakorlatilag hibátlanul teljesítette az első napra kiírt nyolc gyorsasági szakaszt, bár a pilóta nem titkolta, kissé megzavarta, hogy egy hete még egy Ferrari volánja mögött versenyzett, ezúttal pedig egy teljesen más autóval és más körülmények közepette kellett bizonyítania.

Ifj. Érdi Tibor a lassú defekt és a megforgás okozta „sokkot" hamarjában kiheverte, ennek köszönhetően, a hetedik helyről visszajött a harmadikra. Persze jobban szeretett volna az élen fordulni, ahogy azt tette az első kör után.

Ez a sorrend gyakorlatilag a nyílt magyar bajnokság félidei sorrendje, míg az országos ralibajnoki értékelésben, rövidebb nevén az ORB-ben az Aschenbrenner, Pikó kettős a várakozásoknak megfelelően jelentős előnnyel fordult. Asi az elmúlt évben alaposan kitapasztalta az EVO IX-est, és gyakorlatilag ott folytatják, ahol tavaly abba hagyták.

Az ORB-ben Osváthék kúsztak fel a második helyre, akik több mint egy perccel követik Asiékat. A harmadik hely félidőben Trencsényiéknek jutott, akik még lőtávolban vannak az előttük álló páros mögött.

A Start Autó Eger rali vasárnap reggel nyolc órakor a Sirok - Terpes közti szakasszal folytatódik.


Az állás (abszolút) a szombati nap végén

1. Spitzmüller Csaba, Kazár Miklós (Mitsubishi Lancer WRC) 36:37.5 perc
2. Herczig Norbert, Baranyai László (Subaru Impreza WRC) +15,7 mp
3. ifj. Érdi Tibor, Csökő Zoltán (Subaru Impreza WRC) +1:23.3 perc
4. Aschenbrenner György, Pikó Zsuzsa (Mitsubishi Lancer Evo IX) 1:33.2 perc
5. Hideg Krisztián, Kerék István (Mitsubishi Lancer Evo VI) +1:38.4 perc
6. Borsi Gergely, Diebel András (Subaru Impreza WRC) +1:57.7 perc


A részletes szombati eredménylistákért KLIKK IDE!

KORÁBBAN ÍRTUK:

Hazai ralirajt: duplázás - félpénzen?

A hétvégén Egerben kezd az autós mezőny - a WRC-ket az idén már külön értékelik

Miközben a vb-sorozatban már január végén megkezdődött az új idény, a hazai raliszurkolók csak most, április első hétvégéjén zarándokolhatnak ki az évadnyitó gyorsasági szakaszaira, Eger környékére. Az idei ob különlegessége, hogy rögtön kettő lesz az egyben: a mezőny királykategóriái, azaz a WRC és az A8-as géposztály autói már nem vehetnek részt az ob-értékelésben, de az idén még egy párhuzamos bajnokságot kiírtak a számukra.


A hosszúra nyúlt téli szünet után a péntek esti egri rajtdobogón még együtt gördülhettek át a WRC-k, A8-asok, kit-carok és az ugyancsak „külön utakon járó" H-csoportos - illetve az összes többi géposztály autói. Utóbbiak (azaz az A7, A6, A5, N4, N3, N2, N1, Szuper1600, Szuper2000, R-csoport) alkotják az idei országos ralibajnokság (ORB) mezőnyét.

Az előbbiek (WRC, A8, kit-car, H) ettől az évtől ugyan a pályán formailag ugyanúgy együtt indulhatnak a mezőnnyel, mint eddig, ám őket a többiektől külön, az úgynevezett nyílt magyar bajnokság keretei között értékelik.

2010-ben száműzik a WRC-ből a WRC-ket

A Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) bejelentése szerint csak 2010 végig versenyezhetnek a rali-világbajnokságon (World Rally Championship) a mezőny csúcskategóriáját adó WRC-k, azaz World Rally Car-ok.
Sőt, az utolsó tiszta évük az idei lesz, hiszen 2010-ben már közösen indulnak a helyükre érkező S2000-es modellekkel, amelyek 2011-2012-ben teljesen átveszik a szerepüket. Az S2000-es típusok jelenleg a szintén nemzetközi IRC-sorozatban versenyeznek.
A változtatásnak elsősorban anyagi okai vannak, az FIA ugyanis mindenképpen szeretné olcsóbbá tenni a sportot, hogy minél több gyártó szerepeljen benne. A rali-vb-n jelenleg csak két gyártó, a Ford és a Citroën érdekelt, miután tavaly év végén a Suzuki és a Subaru is kivonult. Az IRC-ben jelenleg az Abarth (FIAT), a Peugeot, a Honda, a Škoda, a Volkswagen, a Mitsubishi van jelen gyártóként, de a Toyotának és a Protonnak is van a szabályoknak megfelelő autója.
Nem maradnak azonban sokáig a 2,0 literes szívómotoros S2000-es modellek sem, helyüket 2013-tól 1,6-os turbók veszik át.
A World Rally Car szabályait 1997-ben írta ki először az FIA, az autók 2,0 literes turbómotorral szerelt 4x4-es kocsik, amelyek tömege minimum 1230 kilogramm. Az első WRC-k a Ford Escort, a Toyota Corolla és a Subaru Impreza típusokból készültek.

Magyarán, ha az élbolyban egy az egyben megismétlődne a tavalyi helyzet (amennyire átrendeződni látszik az idei mezőny, valószínűleg nem fog, hiszen a bronzérmes Benik, vagy az S1600-os bajnok Kakuszi már az idénynyitón sem áll rajthoz - de a példa kedvéért játsszunk el a gondolattal), vagyis, ha az abszolútban csak a négy WRC-t (tavaly: Spitzmüller, Turán, Benik, Vizin) követné a sorban az első N4-es pilóta (Aschenbrenner), a magyar ralibajnoki serleget mégis ő, az 5. helyezett vihetné haza 2009 végén.

Mindezt természetesen a költségcsökkentés zászlaja alatt, hiszen a cél a nemzetközi és a hazai porondon is az volt, hogy minél többek számára elérhetővé tegyék a sportág élmezőnyébe kerülést.

Miközben ugyanis a magyar bajnokságban a legjobb WRC-k éves költségvetése 350-400 millióra rúg, már az ezeket lassan felváltó S2000-esek is legföljebb a feléből versenyeztethetőek - az N-csoport pedig további nagyságrendekkel tesz olcsóbbá egy-egy idényt.

Az emlegetett trófeák megszerzéséig persze még jó pár száz versenykilométert kell száguldaniuk a bajnokaspiránsoknak - ám, már az is kérdéses, hogy valójában mennyit is... Az év elején még szereplő népszerű szombathelyi murvás futamot máris kisöpörte a versenynaptárból a gazdasági válság, és a pilóták között a pénteki egri gépátvétel idején már beszédtéma volt a Veszprém-rali léte vagy nemléte is.

(Ralis berkekben a tűzhöz közel álló informátorunk szerint itt nem is elsősorban a szervezők oldaláról lennének gondok, hanem érdekes módon a pilótákéról. Az idén hét futamos bajnokságban ugyanis ismét él a „mínuszolás" (azaz a leggyengébb versenyét mindenki „törölheti"), ám ez nem lehet a szezonzáró. Logikus lépés lenne tehát a kérdésben esetleg érintettek számára, hogy a legnehezebb-legdrágább futamot spórolásként eleve „beáldozzák", így pedig alkalmasint a létszám szűkülhetne le annyira, hogy már ne érje meg versenyt rendezni...)

Miközben a pénzügyi gondok egyértelműen érezhetőek e sportágban is, és a mezőny lényegesen szűkebb lesz a szokásos évnyitókénál, az Eger ralira így is 143 első és 40 másodosztályú pilóta nevezett, előbbi mezőnyben szlovák, cseh és lengyel párosokkal.

A részletes nevezés listák: ORB - Rali2 - Historic.

A sorban természetesen jó pár pécsi-baranyai párossal is találkozhatunk ifjabb Ranga Lászlótól Hering Gyulán át Keszler Mátyásig. Utóbbival kapcsolatban érdekesség, hogy bár tavaly év végén, miután a H10-es géposztályban (Hágen Zoltán navigálásával) elnyerte pályafutása 20. (!) éves bajnoki trófeáját, bejelentette visszavonulását. Ám mint most (természetesen az egri gépátvételen...) mondja, a vére csak nem hagyta nyugodni, és mert egy nem várt baráti segítség is érkezett, még egy évet ráhúz... A mezőny korelnöki tisztét ugyanakkor még így is meg kell osztania, hiszen vele együtt Gerencsér Tibor is az 58. évét tapossa...

Hering Gyula (idei új navigátora Spitzer Gábor lesz) pár éve EKF-színekben pompázó Honda Civic Type-R-je pedig erre az esztendőre teljesen megújult köntösbe bújt - ám ez azon kevés eset egyike, amely nem vált az autó előnyére. A pécsi pilóta szuper versenygépe ugyanis korábban egy (súlycsökkentés céljából) savazott kivitelű kasztnit hordott, ám ezt 2009-től nem engedik az FIA-szabályok, így most egy kicsit „mackósabb" testben dohog az erőgép. A Honda ráadásul ezúttal két tűz között őrlődik majd: Heringék a hazai ob-n az R3-, Vizin László pedig a nemzetközi IRC-kupában igyekszik vele minél többször dobogóra kerülni.

A tizennégy gyorsasági szakasz összesen százhatvan kilométernyi erőpróba elé állítja a résztvevőket.

A részletes időtervért KLIKK IDE!

Az idei hazai ralifutamok

Április 03-05. Eger (Rali 1 + Rali2)
Április 24-26. 16. Miskolc (R1 + R2)
Május 15-17. Salgó (R1 + R2)
Június 13-14. Baranya-kupa, Komló (csak R2 + Historic)
Július 03-05. Veszprém (R1 + R2)
Július 31-augusztus 02. 42. Mecsek (R1 + R2)
Augusztus 28-30. Nyírség (R1 + R2)
Október 09-11. Tapolca (R1 + R2)


Képünkön: A Spitzmüller, Kazár duó (Mitsubishi Lancer WRC) a tavalyi hét futamból ötször győzve lett abszolút bajnok

Sz. Zs., larocosport.hu, mti, origo