Százezer nézőt vár az Eger-rali

2010. március 25. csütörtök 16:41

Százezer nézőt vár az Eger-rali
A tavalyi évzáró Komló-ralit követő majd' öt hónapos téli szünet után éled újra a hétvégén a hazai ralisport. A felfokozott érdeklődést jelzi, hogy március 26-28. közötti hagyományos évnyitó Eger-ralira százezer nézőt várnak a szervezők. Az idei év szabályújdonsága, hogy „törölték" a mezőnyből az eddigi szupergép WRC-ket, míg a nevezési lista érdekessége, hogy a több éves nemzetközi kitérő után ismét a hazai ob-futamokon versenyző hétszeres bajnok, ifj. Tóth János is szerepel rajta.

A már várva várt rali- (és tereprali)-nyitányt megelőző napokra időzítette évnyitó sajtótájékoztatóját a szövetség is. Az MNASZ elnöke, Ferjáncz Attila üdvözlő szavai után a biztonság kapott hangsúlyt.

Mint elhangzott, a szövetség együttműködési megállapodást kötött a Sparco és a Schroth termékek hazai forgalmazójával, így a versenyzők kiemelt kedvezménnyel tudják beszerezni a biztonságos versenyzéshez nélkülözhetetlen felszereléseket.

Az Eger-rali 160 indulóra és 100 ezer nézőre vár

Március 26. és 28. között Eger és környéke ad otthont a rali ob nyitófutamának. Az immár WRC nélküli pontvadászatban sok pilóta szerint a magas átlagsebességű egri pályák a szériatípusokhoz közelebb álló, de turbómotorral felszerelt N-csoportos autóknak kedveznek majd a Szuper 2000-esekkel szemben - az idén várhatóan e két kategóriából kerülnek majd ki az új győztesek.
Ifjabb Tóth János mindenesetre a kétezer köbcentiméteres, turbó nélküli kategóriára szavazott. A hétszeres abszolút magyar bajnokot többéves szünet (illetve a nemzetközi porondon, az IRC-mezőnyben tett kitérő) után láthatja újra az Eger-rali közönsége, továbbra is Peugeot-val, ám ezúttal egy S2000-es 207-essel.
Az N-csoport mezőnye kissé egyhangúnak ígérkezik a sok Mitsubishi Lancertől (a kivételek közé tartozik a tavalyi magyar bajnok Hadik András és Subaruja), itt indul Turán Frigyes, Aschenbrenner György és a hazai pályán versenyző Turi Tamás is.
És persze ne feledkezzünk meg a különben meglehetősen visszafogott létszámú baranyai „csapatnak" a nevezési listán legelőkelőbben jegyzett tagjáról, ifj. Ranga Lászlóról sem, akinek (ugyancsak egy Lancer Evo IX-esben) Czakó Janek diktálja majd az itinert.
Az előzetes hírekkel szemben azonban nem lesz ott a rajtnál sem a tavalyelőtti egri győztes Benik Balázs, sem a tavalyi első Spitzmüller Csaba.
Az elmúlt évekhez hasonlóan a Rally 2, a Historic, és a szlovák bajnokság mezőnye is rajthoz áll - utóbbi sorozatban ugyanis még „él" a WRC, így az egyetlen magyar World Rally Car-os Bujdos Miklós mellett további öt szlovák szerepel az idénynyitón.
Visszatérve a baranyai párosokra: egy Skoda Felicia Kit-carral nevezett az évnyitóra a tavalyi A6-os bajnok Németh Péter, Béres Attila kettős; a Hering Gyula, Spitzer Gábor duó megszokott Honda Civic Type-R R3-asával indul; míg a sportág nagy örege ugyancsak a sportág „veteránautóját" tereli az idén is: Keszler Mátyás (Hágen Zoltánnal az oldalán) és az Audi S2 Coupe maradt a régiben, csak a kategóriát hívják az idén alattuk H10 helyett S3-nak.
Az Eger-rali pénteken 19 órakor a Dobó téren az immár hagyományos ünnepélyes rajtceremóniával kezdődik, a gyorsasági szakaszokat szombaton és vasárnap tartják.

A futam részletes információkat tartalmazó
hivatalos honlapjáért KLIKK IDE!

Megtudhattuk, hogy 2011-től a raliban kötelezővé teszik a Forma-1-ből már ismert, úgynevezett HANS (Head and Neck Support system) kötelező használatát, amely a pilóták fejét és nyakát hivatott megvédeni a hirtelen lassulások (balesetek, ütközések) miatti sérülésektől.

Ezt követően az autós szakágak vezetői tekintettek vissza röviden az elmúlt esztendőre, majd vetítették előre idei terveiket, újdonságaikat.

Ezek sorát a terepralisok szakágvezetője, Liszi László nyitotta, aki elmondta, hogy az ő bajnokságuk az idén nyolc futamból áll, igaz, ebből egyet-egyet Romániában, illetve Szlovákiában rendeznek majd. Örömteli, hogy jelentősen megnőtt táborukban az amatőr versenyzők száma - míg a bajnoki címre legalább öten esélyesek, méghozzá olyan autókkal, amelyek a terepen is képesek kétszáz fölötti sebességre.

Évadnyitó viadaluk pedig - szerintük a ralisok hibájából...- rögtön galibát okozott: a most hétvégi mohácsi versenyt ugyanis éppen egy időben tartják az Eger-ralival, ami a nézők mellett jó pár pilótának és még több szervizcsapatnak okoz szinte megoldhatatlan logisztikai problémát.

Az offroadosok vezetője, Tóth János rögtön névmagyarázattal indított, merthogy a korábbi közkeletű kifejezéstől eltérően ők az autókrossz és a ralikrossz tavaly őszi fúziójával alkotnak új szakágat. Futamaik látványos újdonsága, hogy mindegyikről élő internetes közvetítést láthatnak szurkolóik. Rangjukat pedig jelzi, hogy Nyirád mindkét szériájukban egy-egy Eb-futam házigazdája lehet az idén.

A gokart ob hét futama közül kettő ezúttal is osztrák ringeken száguldhat, egyen pedig Győrben, egy utcai pályán igyekeznek majd népszerűsíteni a főként a gyorsasági ob utánpótlásának számító szakágat. Ennek jegyében az idén külön gyermekkategóriát is indítanak, számolt be róla Bálint S. Gyula munkabizottsági vezető.

A drag az MNASZ legfiatalabb szakága. Az amerikai „lámpától lámpáig tartó utcai őskort" idézve ma is negyedmérföldes, pontosan 402 méter 32 centi hosszú, a jobb tapadás érdekében speciális ragasztóval bevont pályán folyó gyorsulási versenyeken tavaly közel ezren indultak. Kohári Zoltán szakágvezető máris egy évvel előbbre tekintett, hiszen ők 2011-ben szeretnének magyar Európa-bajnoki futammal előrukkolni.

A tájékoztatóról távol maradó gyorsasági szakág szóbeli „megregulázása" után (amely közben azért kiderült, hogy az ob négy futamából kettőt a Pannóniaringen, egyet-egyet pedig Szlovákiában és Ausztriában rendeznek, míg a Hungaroringen a sok nemzetközi kupasorozat csúcspontja az idén is a Forma-1 lesz) a ralisok zárták a sort.

Az autósportok minden bizonnyal legnépszerűbb szakágában, a raliban most hétvégén, Egerben indul a bajnokság. Örömteli sportdiplomáciai siker, hogy Magyarország is bekapcsolódhat a Historic Rallye Eb-sorozatba, a hazai futam az októberi, vagyis ismét évzáró pécsi Mecsek-rali részeként vonultatja föl értő kezekben a rali hőskorának csodamasináit.

A rali-ob legnagyobb változása, hogy a nemzetközi trend elébe menve az idén „könnyes búcsút" vettek a csúcskategóriás (épp ezért méregdrága) WRC-ktől. Illetve, „csak" a bajnoki pontgyűjtésből zárták ki őket, hiszen a többek között számukra is létrehozott új S-csoportban, a mezőny végén azért elindulhatnak, miközben az élmezőny többsége Szuper 2000-es vagy N-csoportos autókra váltott.

Rali ob 2010

Március 26-28.: Eger-rali
Április 23-25 1-3.: Miskolc-rali
Május 21-23.: Salgó-rali
Június 18-19,: Szombathely-rali
Július 15-18.: Veszprém-rali
Augusztus 19-21.: Borsod-rali
Október 15-17.: Mecsek-rali


Képünkön: Ifj. Tóth János ismét a hazai mezőnyben - igaz, nem ezzel, hanem egy S2000-es 207-essel Peugeot-val.

Sz. Zs. - Fotó: freeblog.hu