Újabb bronz a hajómodellező vb-n

2009. szeptember 02. szerda 10:22

Az első versenyszám rögtön egy bronzérmet hozott Balatonlellén: a pécsi ifj. Csóka László (képünkön a 23-as rajtszámú vitorlása) az ifik között a 3. helyen végzett a Naviga Rádió-távirányítású modellvitorlás-világbajnokság F5-10-es kategóriájában. Amelyen aztán később, az F5-E-ben az 5. lett, végül a "királykategóriában", az F5-N-ben egy újabb 3. helyet szerzett.

Balatonlellén befejeződött a rádiórányítású vitorláshajó-modellek világbajnoksága.
Az utolsó napokra az F5-M kategória versenye maradt. Bár e járművek alapeleme a szél, a zárónapra már túl sok is érkezett belőle a Balatonra, amely túl nagy hullámokat korbácsolt, ezért az eredetileg tervezett utolsó futamokat már nem tudták megtartani, mondja id. Csóka László, a pécsi Ércbányász Modellező Klub elnöke.

Az eredményt így az ezt megelőző versenynap akkor még részeredménynek hitt állása alapján hirdették ki, méghozzá újabb pécsi sikerrel: a modellezők által leginkább várt F5-N-ben az ifik mezőnyében ifj. Csóka László (ÉMK Pécs) ismét 3. lett, azaz immár másodszor állhatott föl a dobogó alsó fokára. (Még ezt megelőzően az F5-E-ben egy 5. helyet is begyűjtött.)

Ahogy id. Csóka László fogalmaz, miután az F5-N a legnépszerűbb kategória, így most is a legtöbb indulót vonzotta, a második bronznak az elsőnél is nagyobb a sportértéke számukra. A sportvezető a fia és saját teljesítményét összevetve sportszerűen úgy nyilatkozott, hogy ez a vb igazolta, hogy a a kis hajók manővereinél a fiatalos kézügyesség és reflexek milyen sokat nyomnak a latban - olykor a több évtizedes rutinnal szemben is.

A felnőtteknél klubtársaik közül Kiss Miklós a 13., Csóka László a 28. helyen zárta a balatonlellei világbajnokságot. A pécsi klub versenyzői legközelebb október 10-én, Szlovákiában versenyeznek legközelebb. 


KORÁBBAN ÍRTUK:

Ifj. Csóka László a következő két számban még javítana vitorlása teljesítményén

Amint arról az újdonsült vb-bronzérmes édesapja, egyben az ÉMK-nál klubelnöke, a versenyszámban a felnőtteknél a 20. helyen végző id. Csóka László beszámolt róla, a 18 futam alapján összetettben elért 3. hely annál örömtelibb a pécsi modellezők számára, mert az egyik körben az erős szél elszakította a kis vitorlás egy behúzó zsinórját, így ennek a technikai malőrnek a korrigálása után sikerült fiának visszazárkóznia a dobogóra.

Ebben a számban harmadik pécsiként Kiss Miklós indult, aki a 13. lett - a későbbi számokban még ketten (Fejes János, Székely Antal) kapcsolódnak majd be az Ércbányász színeiben a versenybe.

Ifj. Csóka László "legvérmesebb" reményei indemellett ennél is többről szóltak a lellei versenyt megelőzően, és hogy nem alaptalanul, azt igazolja, hogy a "baleset" előtt sokáig a 2. pozíciót őrizte. Lesz még módja a javításra is, hiszen a világbajnokság további két futammal, az F5-E-vel, majd a az F5-N-nel, a sportág "királykategóriájával" folytatódik.


KORÁBBAN ÍRTUK:


Pécsi esélyesek a hajómodellező vb-n

Az olimpikon Székely Antal "igazi" vitorlásról váltott, ifj. Csóka Lászlótól érmet remélnek

A modellvitorlások idei legrangosabb viadalát, a Naviga Rádió-távirányítású modellvitorlás világbajnokságot rendezik meg augusztus 20-29 között Balatonlellén, a BL Apartements & Yachtclubban. A versenyen tíz ország 164 nevezője három kategóriában méri össze tudását. Köztük a pécsi Ércbányász Modellező Klub (ÉMK) öt sportolója: Csóka László, Fejes János, Kiss Miklós és Székely Antal, valamint a még csak 16 esztendős ifj. Csóka László, akitől a szakosztály dobogós helyet remél.Az első futamokat pénteken indítják, először a szervezet legnagyobb modellvitorlás osztályában, az F5-10-ben - avat be a napirendbe Csóka László, az ÉMK sportköri elnöke. Mint mondja, ez az osztály adja a legszabadabb tervezési és építési feltételeket.

Az osztályban 2005-ben a pécsi Kiss Miklós a 4. volt a felnőtt vb-n, de idén elsősorban a junioroknál, a nem mellesleg már felnőtt magyar bajnoki győzelemmel is büszkélkedő ifj. Csóka Lászlótól számíthat Magyarország jó eredményre.

22-én kapcsolódik be a küzdelembe az F5-E, vagyis a hajók hosszáról „egyméteresnek" elnevezett kategória, a legkisebb, ám nálunk legnépszerűbb osztály. Itt már több a megkötés, egységes a vitorlázat, a merülésük mindössze 38 centi. E kategória baranyai kuriózuma, hogy itt vitorlázik Székely Antal, aki az 1988-as szöuli olimpián még nem modell-, hanem „igazi" hajóval képviselte hazánkat.

Jövő szerdán teljesedik ki a mezőny, amikor a „királykategória", az F5-M (Marblehead) is vízre száll. A 127-129 centi hosszú, egységes vitorlafelületű hi-tec anyagokat felvonultató osztály hihetetlen sebességre képes. A magyar reményeket itt is ifj. Csóka László táplálja. A civilben a PTE Deák Ferenc Gyakorló Gimnázium angol tagozatán harmadikba készülő fiatalember - amúgy nagyjából négyezer eurót érő - hajójának különlegessége, hogy édesapja tervezte és ők is építették.

Mint mondják, a hajósok többsége számára manapság a versenyzés a lényeg, azaz a vitorlásokat „boltban" veszik, kevesek számára jelent a hajózással azonos élményt maga a modellépítés is - a pécsiek utóbbi kategóriába tartoznak.

A verseny menete sokban hasonlít egy vitorlásversenyre (a vb-n például a klasszikus olimpiai pályát és szabályokat alkalmazzák, egy mezőnyben általában 15-18-en indulnak egyszerre), azzal a nagy különbséggel, hogy a nézőpont más és a „legénység" néhány távolról vezérelt szervomotor. Nagy előnye, hogy nézhető, a kívülálló által is élvezhető sport, hiszen a parton vagy stégen álló versenyzők közvetlen közeléből lehet a nagyjából 15 perces futamokat végigizgulni.

A hajók egyébként semmiféle motorral nem rendelkeznek, vagyis valóban csak a szélre hagyatkoznak az előrejutáshoz. És persze kezelőjük ügyességére, taktikai érzékére, hiszen itt talán még a „nagy testvéreknél" is nehezebb a kormányos dolga, mert itt nem érzi saját bőrén a szél mozgását, csak a távolból, a hajó reakcióiból következtetheti ki.

A modellvitorlázásról általában IDE KATTINTVA tudhat meg többet, a balatonlellei vb nevezési listájáért, időtervéért, bővebb információiért KLIKK IDE!

Sz. Zs. - Fotó: rcsailing.hu