Tiszaeszlár, újratöltve: vérvád Körmenden

2008. január 18. péntek 18:02

A körmendi gyerekgyilkosság körüli bizonytalanságok a zsidó vérvád legendáját is napvilágra hozták. 2007 nyarán a magyar radikális jobboldal egyik lapja, a Magyar Jelen hosszú cikket tett közzé, melyben részletes vizsgálódásaikra hivatkozva azt állítják: a meggyilkolt körmendi kislány zsidó rituális gyilkosság áldozata lett, melyhez így, vagy úgy köze van, vagy lehet a rendőrségnek, az SZDSZ-nek, és Salomon Berkowitz Traubi-gyáros üzletembernek egyaránt.

A középkorból származó legenda szerint a zsidók pészach, a zsidó húsvét idején keresztény gyermeket ejtenek foglyul, akinek a kóser vágás (saktolás) szabályai szerint elvágják a nyakát, a vérét pedig felfogják és rituális célokra használják.

A vérvád túlélte a középkort, sőt Közép- és Kelet-Európában a XX. század elejéig több olyan eset fordult elő, mikor gyilkosság, rejtélyes haláleset következtében zsidókat vádoltak rituális gyilkossággal. Az ebből lett perek túlnyomó részében azonban a bíróságok előtt elbuktak a vádak.

Az egyik leghíresebb, világszerte ismertté vált vérvád-per az 1882-83-as "tiszaeszlári per".

Húsvét előtt a faluból eltűnt egy keresztény cselédlány, Solymosi Eszter. A vád a helyi, és a húsvét miatt épp a faluban tartózkodó ortodox zsidókra esett. Az országos visszhangot kiváltó ügyben a védelmet a neves kormánypárti politikus, ügyvéd és író Eötvös Károly vállalta, a beinduló antiszemita mozgalom elleni harc jegyében. A zsidókat végül felmentették, az antiszemiták ellen pedig Tisza Kálmán miniszterelnöktől kezdve az emigráns Kossuth Lajosig számosan felemelték a szavukat.

A Toroczkai László nevével fémjelzett Magyar Jelen az utolsó ismert vérvád-perek után mintegy száz évvel, számos, a vérvád mítoszát leromboló tudományos munka után ismét előszedte a rituális gyilkosság vádját.

Toroczkaiék okfejtése meglehetősen nagyvonalúan bánik a tényekkel. Az azóta számtalanszor cáfolt tiszaeszlári vád elemeit veszik alapul. Fontos momentum szerintük, hogy például mindkét eset április elsején történt. A szerzők a körmendi bűneset leírásai alapján azt is biztosra veszik, hogy a lány nyakán fültől-fülig érő saktervágás található.

A suttogo.hu hungarista lapról származó forrás azt is tudni véli, hogy a városban aznap haszid zsidók jártak.

Innentől viszont logikus a következtetés, hogy a nyomozás elején többek által látott mediterrán típusú, "fekete hajú" és szakállas férfi haszid zsidó lehetett. Sőt a nyomozáskor a lány nadrágjában talált hosszú hajszál, melynek amúgy nem sikerült az eredetét tisztázni, nyilván a szüzességet megállapító rituálé miatt kerülhetett oda, bár a nyomozás semmilyen szexuális eredetű nyomot nem talált a lányon.

A mást megállapító nyomozás nem jelenthet bizonyosságot egy igazi hazafinak, mivel a történet elvarratlan szálai a háttérben lévő sötét erők fenyegetésével végződnek, "senki nem mer beszélni", és azt is tudni véli Toroczkaiék informátora, hogy az egyik nyomozást vezető rendőr zsidó volt. Ha pedig rendőrség, akkor bekerül a képbe többek közt az akkori Vas megyei főkapitány, a 2006 őszi zavargások idején országos rendőrfőkapitány Bene László, és Kuncze Gábor, aki ekkor éppen belügyminiszter volt.

A történetnek ezzel még nincs vége, mivel egy huszárvágással Salomon Berkowitz, a Traubisoda körüli botrányairól ismert üzletember is bekerül a képbe, aki ugyebár "fundamentalista", magyarul ortodox zsidó, és éppen ekkor avatja gyárát a Körmendhez közeli Szombathelyen.

A HÍRSZERZŐ ÍRÁSA: KLIKK IDE!