Belváros: több száz parkolóhely tűnik el

2008. január 01. kedd 20:13

Belváros: több száz parkolóhely tűnik el
A Kossuth téri mélygarázs és a Búza térre tervezett megakomplexum építési munkálatai rövidesen megkezdődnek, így a pécsieknek mintegy 300-350 belvárosi parkolóhelytől kell elbúcsúzniuk - legalább két évre. Az EKF-beruházások miatt ráadásul ez a szám is tovább nő majd. A városháziaknak egyelőre vajmi kevés elképzelésük van arról, mit is tehetnének a belvárosba tartó autósok...

Mint beszámoltunk róla, a közeljövőben komoly beruházások kezdődnek Pécsett a két legnagyobb belvárosi parkolóhely területén. A Kossuth téri mélygarázs és a Búza téri irodaház építése miatt - két évre - elbúcsúzhatnak eddig megszokott parkolóhelyeik jelentős részétől a pécsiek.

Sík László Lajos, az ügyben illetékes kommunális bizottság elnöke szerint:

„Nemrégiben módosították a parkolási rendeletet, amellyel 2008-tól kibővülnek a zónahatárok. A Rókus utca gyalogos övezetéig kiterjesztik a II. zóna határát, a III. zóna pedig kiterjed a Kolozsvár utcára, a Petőfi utca alsó részére és a Köztársaság térre".

Meglepettségünket tapasztalva, mondván attól nem lesz több parkolóhely a városban, hogy ezentúl ott is fizetni kell, ahol eddig díjtalanul várakozhattunk, a szocialista képviselő elmagyarázta:

„A rendszerbe most bevont városrészek éppen a díjtalan parkolási lehetőségek miatt voltak eddig hely szűkében, ám januártól, ha fizetni kell, feltehetőleg sok parkolóhely felszabadul az érintett utcák mentén".

Ezen túlmenően Sík László Lajos kérésünkre sem tudott tippet adni a nemsokára felsülő autósoknak - feltételezzük, kész koncepció még nem áll rendelkezésre a városházán a kieső több száz parkoló pótlását illetően.

Új parkolási rendelet januártól

Az eddigi zónákat átrajzolják (a térképhez KLIKK IDE!), s változnak a díjtételek is.
Így az egyes díjövezetben (a térképen piros színnel) 260, a kettesben (kék) 130, a hármasban (sárga) pedig 90 forintot kell fizetnünk óránként.
Az éves bérlet ára ugyanebben a sorrendben 218000, 44000 és 18000 forintba kerül majd.
Az övezetben lakóknak 6050, 4400, 3300 forintot kell fizetniük évente otthonuk szűk környezetében, az intézmények pedig 110000, 30500 és 9700 forintért válthatnak meg egy évre egy-egy parkolóhelyet.

Pedig bárki láthatja, hogy hely akadna: a több éve leégett Boccaccio Disco parkolója például sok tucat autót tudna befogadni - de most betonkordonnal van elkerítve. Ráadásul azt se feledjük, hogy a város a Lánc utcai rendelőintézet elé is megálmodott egy negyven férőhelyes, ráadásul ingyenes parkolót, ám a beruházás azóta sem készült el.

Erb József, a bizottság ellenzéki tagja szerint már maga a parkolási társasággal megkötött szerződés is rossz, hiszen az csupán bizonyos parkolószámra vonatkozik: éppen ezért kellett pótolni a legutóbbi zónabővítéssel az építkezések miatt kieső több száz helyet.

„A probléma lényegét ez nem érinti, hiszen az önkormányzat anno éppen azért tette fizetőssé a belvárost, hogy a befolyó pénzből garázsokat építhessen, további parkolóhelyeket tudjon kialakítani. Ez persze, nem történt meg, s most kárát is fogjuk látni" - mondja a képviselő.

Erb szerint az illetékes főosztálynak mielőbb ki kellene vizsgálnia, hol lehet megnyitni szabad területeket a tágabban vett belvárosban, ugyanis e nélkül élhetetlen lesz Pécs a következő két évben.

Néhány tippünk azért van:

A Király Ház mélygarázsában összesen 132 hely áll rendelkezése - óránként száz forintért adják darabját. Meg lehet próbálni az ÁRKÁD parkolóját is - itt az első óra ingyen van, majd óránként 200, a negyedik órától pedig 250 forintot fizetünk. A hajdani Domus Áruházhoz tartozó és a pályaudvar melletti P+R parkoló ingyenes, igaz, helyet is csak elvétve fogunk találni ezekben. Megoldást nyújthatnak még a társasházak parkolói, ám a leleményesebb autósok már ezeket is régen felfedezték.

Csak halkan tesszük hozzá: a kieső parkolóhelyek száma a jövőben nőni fog, hiszen az EKF beruházások még el sem kezdődtek. Márpedig a közterek és parkok kulcsprojektben - a tervek szerint - 70 teret és utcát építenek át, s ez nyilván kihat majd a közlekedésre is.

Korb Zoltán