Buszbotrány - Jáhn: Tóthék tudták

2011. január 03. hétfő 18:56

Buszbotrány - Jáhn: Tóthék tudták
Miként annak idején az egész magyar sajtó, a Pécsi Újság.hu is folyamatosan beszámolt (lásd kapcsolódó írásaink között jobbra - a szerk.) a pécsi buszeladásokkal kapcsolatos híres-hírhedt botrány aktuális fejleményeiről. Az ügyben eddig csak Keczer Lászlót, a Pécsi Közlekedési Zrt. jelenleg is regnáló vezérigazgatóját gyanúsítják 1,2 milliárd forintos hűtlen kezeléssel, ám egy a lapunk birtokába jutott dokumentum alapján, konkrétan egy munkaügyi bírósági jegyzőkönyv szerint, akkori két MSZP-s városvezető is tudott a buszeladásokról - Jáhn Péter, a Mecsekbusz Kft. ügyvezető igazgatója legalábbis tanúként egy bírósági tárgyaláson ezt vallotta. Komáromi István, a Pécs Holding felügyelő-bizottságának december végén távozott tagja szerint nem csak Keczer Lászlónak, hanem "másoknak is a vádlottak padján lenne a helyük". Azt állítja, feljelentést teszt.

Mint ismert, a Pécs Holding Zrt. éléről menesztett Varga Péter egykori vezérigazgató 2009 augusztusában munkaügyi pert indított volt munkáltatója ellen, miután Páva Zsolt polgármester szerint felelősség terheli amiatt, hogy az általa addig irányított Holding 51 százalékos és a Mecsekbusz Kft. 49 százalékos tulajdonában lévő tömegközlekedési vállalat, a Pécsi Közlekedési Zrt. (PK Zrt.) eladta mintegy 150 gépjárműből álló flottáját - nettó 2,2 milliárd forintért - a PK Zrt. és az LL Bus Kft. által közösen gründolt PK Busrent Kft.-nek.

Varga azzal védte magát, hogy nem is tudott a tranzakcióról, arról csak később értesült, így szerinte a menesztése jogszerűtlen volt. A bíróság első fokon 2010 júliusában neki adott igazat, és egy évi bérének megfelelő összeget, 25 millió 400 ezer forintot ítélt meg számára kártérítésként. 

Jáhn Péternek, a Mecsekbusz ügyvezetőjének a munkaügyi bíróság előtt tett tanúvallomása szerint azonban voltak akik tudtak az ügyletről, és el is fogadták a buszeladásra irányuló szándékot.

Jáhn, kérdésre válaszolva, a munkaügyi bíróságon ugyanis Varga tárgyalásán ezt mondta (idézet a szerkesztőségünk birtokába került jegyzőkönyvből):

"2009. év elején én találkoztam dr. Tóth Bertalannal, illetve Kőhegyi Istvánnal és Őket szóban tájékoztattam arról, hogy az eladás megtörténik, arra már nem emlékszem, hogy a szerződés aláírását megelőzően, vagy azt követően találkoztam velük, és adtam nekik szóban tájékoztatást. Az önkormányzat felé én más tájékoztatást nem küldtem az autóbuszok eladásáról, ill. az új társaság alapításáról sem. Dr. Tóth Bertalannal, illetve Kőhegyi Istvánnal Budapesten a József nádor tér 5-6 szám alatti házban egy irodahelyiségben találkoztam, vagy 2009. januárjában, vagy februárjában, egyéb más témák mellett került szóba az új társaság alapítás, illetve a buszok eladása is, én szóbeli tájékoztatást adtam ezekről."

Dr. Tóth Bertalan a Jáhn Péterrel történt szembesítéskor mindezt tagadta.

Komáromi István, a Holding felügyelő-bizottságának volt tagja (mandátuma néhány napja járt le) viszont amondó, hogy az egykori alpolgármester - a bírósági tárgyaláson tett állításával ellentétben - és MSZP-s társa, a volt parlamenti képviselő, fb-elnök Kőhegyi István is tudott a buszok kiszervezéséről:

- Tudomásom van arról, hogy Tóth Bertalan és Kőhegyi István - aki akkoriban a Holding felügyelő-bizottságának elnöke volt - Érsekújváron jártak, ahol ilyenfajta buszkiszervezés már megtörtént, a példa adott volt. Mégpedig pontosan annak a Rehus Ernő üzletember által tulajdonolt cégbirodalomnak a tevékenysége által, amely a pécsi busz-ügyben is fellelhető a háttérben - ezzel be is zárul a kör.

(Egy, a FigyelőNet által novemberben közölt cikk szerint „a pécsi történetben is [...] végeredményben Rehus Ernő és környezete lelhető fel a háttérben. A Mecsekbuszt a vele azonos címre bejegyzett Közösségi Közlekedési Zrt. tulajdonolja, de korábban tulajdonos volt több, közvetlenebbül a Rehus-érdekkörbe sorolható cég is, például a Hungarian Bus Zrt.".)

Komáromi - mint közlekedési szakember - mindenesetre nem érti, hogy mi volt az a szakmai indok, ami alapján a volt alpolgármester és az fb-elnök úgy határoztak, hogy ilyen, "sem gazdaságossági, sem a város érdekeit szem előtt nem tartó döntést hoznak".

Ezért, mint mondja, kezdeményezni fogja Tóth Bertalanék felelősségre vonását „a városi autóbusz-közlekedés tönkretételében játszott szerepe miatt" és fb-tagsága lejártától függetlenül megteszi bejelentését az illetékes hatóságoknál". Komáromi felháborítónak tartja azt is hogy januártól - a fenti ügyben szereplő - Kőhegyi István újból aktív részese lesz a társaság ügyeinek, hiszen az MSZP őt delegálta a Holdingba fb-tagnak.



FRISSÍTVE:
(21:41)


Feljelentik, aki őket feljelenti

Cikkünk megjelenése után közleményt juttatott el szerkesztőségünkhöz dr. Tóth Bertalan és Kőhegyi István. Szó szerint közöljük:

"Sajtóközlemény

A pécsi tömegközlekedésbe való külső tőke bevonását politikai konszenzussal terjesztettük a közgyűlés elé, amely előterjesztést a FIDESZ is megszavazta.

2008-ban valóban jártunk Érsekújváron, Nagy Csaba jelenlegi alpolgármester, akkori Pénzügyi Bizottsági elnök társaságában. Nagy Csaba végig részt vett a külső tőke bevonásáról szóló tárgyalásokon, amelynek jogi véleményezését Dr. Kamondi Mónika látta el a FIDESZ felkérésére, aki jelenleg a Pécs Holding ügyvédje. Ők mindketten tanúsítani tudják, hogy egy alkalommal sem került szóba a buszok eladása és visszabérlése.

A buszok eladása ugyanúgy felháborított minket is mint minden pécsi polgárt.

A Varga Péter és a Holding között lezajlott munkaügyi per során megtartott szembesítéskor Jáhn Péter is elismerte, hogy a konkrét ügyletről részünkre tájékoztatást nem adott.

Így tehát sem tőle sem mástól soha semmilyen tájékoztatást nem kaptunk arról, hogy a PK Zrt. tulajdonában lévő buszok eladásra kerülnek. Aki ilyet állít az nem mond igazat. Aki ilyet állít az jó hírnevünket sérti és valótlan tényt állít, ennek megfelelően jó hírnevünk megsértése miatt polgári pert indítunk, illetve rágalmazás miatt büntető feljelentést teszünk.

Pécs, 2011. január 3.
Dr. Tóth Bertalan
Kőhegyi István
"


Felhívjuk olvasóink figyelmét, hogy dr. Tóth Bertalan és Kőhegyi István fenti közleményükben azt írják, hogy 2008-as érsekújvári tárgyalásaikon nem került szóba a buszok eladása és visszabérlése.

A két politikus olyasmit cáfol hevesen, amit nem állított senki. Ez tehát nem cáfolat, hanem maszatolás.

A cikkben ugyanis az szerepel, hogy Jáhn Péter bírósági tanúvallomása szerint ő 2009. elején tájékoztatta a két MSZP-s politikust egy budapesti irodában, a 2009-ben bekövetkezett tranzakcióról. (A botrány fél évvel később robbant ki.)
 
Tehát az, hogy ők 2008-ban miről, milyen társaságban és kivel tárgyaltak Érsekújváron, e szempontból érdektelen. A Komáromi István által felidézett érsekújvári látogatás azért lehet jelzésértékű csupán, mert ott egy, a pécsihez hasonló tranzakciót már korábban végrehajtott ugyanaz az üzleti csoport, amely 2009-ben Pécsett is megtette ezt.

A botrány pedig - melynek eredményeképpen most Keczer László vezérigazgatót milliárdos hűtlen kezeléssel gyanúsítja az ügyészség - mint már írtuk, csak fél évvel később, 2009. júniusában robbant ki.   (P. Zs.)




Képünk illusztráció.


EQM - Fotó: Kováts Judit