Ezt csak abbahagyni lehet, befejezni nem, vallja Serbakow Tibor ötvösművész

2023. december 07. csütörtök 15:09

Ezt csak abbahagyni lehet, befejezni nem, vallja Serbakow Tibor ötvösművész

Hosszú az út addig, amíg a raktári fémből műalkotás születik. A fejből a kézen át vezet az út odáig, mire láthatóvá válik egy-egy díszes tárgy. Maga a folyamat az ötvösség mesteri szintje, aminek jeles képviselője Serbakow Tibor. A katolikus egyház számára is készített már fontos vallási eszközöket, amelyeknek esztétikai értük mellett jelentős funkcióik vannak. Alkalmazott művészet ez, ahol fontos a megrendelő érdeke, de azért az alkotó álmai is megvalósulhatnak. Ipari fegyelem és a képzelet szabadsága hoz létre egyedülálló elegyet.  Serbakow Tibor remekiből december 9-én, 17 órakor nyílik kiállítás a Pécsi Bazilikában, amely 2024. január 14-ig lesz látható.

 

 

Ahhoz, hogy valaki egy világegyház helyi képviselőinek dolgozhasson, alapos történeti tanulmányokat kell végeznie. Itt tévedni nem illik, nem is szabad. A kész művet, egyben kegytárgyat, jellemzően nagy tisztelet övezi, mert a megfelelő pillanatokban komoly szerepet játszik a vallási ünnepek adott helyzeteiben.

- Egy vázlatos rajzzal indul minden ilyen folyamat - árulta el Serbakow Tibor ötvös, szobrász. - Több gondolatból kell kiválasztani azt, amelynek a mentén el szeretnénk indulni. Utána a részletrajzok, azaz a finomhangolások következnek. Ha mindez átmegy a rostán, a felkérőnek és az alkotónak is tetszik az adott változat, akkor jöhetnek a nagyon pontos műszaki rajzok.

- Menet közben azért még módosulhat az alakzat, a forma?

- Elvileg bármikor meg lehet változtatni egy műalkotást a kiviteli folyamat során, de nekem ez egyszerűen soha nem jött be, valahogy mindig az eredeti tervem a legjobb változat. Most már az előre átgondolt úton haladok végig, mert minden apróság szorosan összefügg egymással, és a végeredmény így fogja a leginkább megközelíteni a fejemben meglévő ideát.


- Az aprólékosságot látva, ez nem a kapkodás színtere!

- Itt minden hosszú időt emészt fel. Hónapokban lehet mérni egy-egy megrendelés elkészültét, ami nem lassúságot üzen, hanem hatalmas koncentrációt jelez. A különböző, jellemzően nemes anyagok harmóniája nem szokott gyorsan kialakulni.

Névjegy

Pécsett, 1964-ben született Varga Tibor, aki 1994-ben, nagyapja jogán vette fel a Serbakow családnevet. A Pécsi Művészeti Szakközépiskolában 1984-ben végzett. A Magyar Iparművészeti Főiskola (jelenleg: MOME) fémműves, fémipari-formatervező szakán fejezte be tanulmányait, 1989-ben. A Pécsi Tudományegyetem Fémszobrászati Mesteriskolájába járt 1995-ben. Éveken keresztül tanított a pécsi felsőoktatásban, jelenleg szabad alkotóként dolgozik. Tagja a MAOE-nak és az MKISZ-nek. A Magyar Képző- és Iparművészek Szövetsége Ötvösművészeti Szakosztály vezetőjének 2022-ben választották meg. Második feleségével, Serbakov-Kovácsfi Emesével él együtt, aki nyelvtanár, tolmács, műfordító. Első házasságából három gyermeke született: Márton, Lili és Milla Bella.

- Mi a leglényegesebb különbség az ötvös, illetve a szobrász között?

- Nagyon szerteágazóan lehetne ezt árnyalni. De röviden annyi, hogy a szobrász önálló gondolatvilágot valósíthat meg, míg az iparművész inkább értékes, de feladatkörrel bíró dolgot teremt meg.

- Be lehet fejezni egy keresztelő medencét, vagy bármi mást?

- Egy művész erre talán képtelen. Ezt csupán abbahagyni szabad. Nehéz elengedni a darabokat, azok örökre bevésődnek az agyamba, hiszen rengeteg közös emlék köt minket össze. Ezért is várom nagy izgalommal a mostani kiállításomat, ahol újra kapcsolatba kerülhetek a múltam részeivel.

- Költséges „iparág" az ötvösség?

- Semmiképpen sem olcsó. A legdrágább anyagokkal dolgozunk, ezért régebben kimondottan a tehetősebbek területe volt minden ilyen munka. Természetesen ezt főként az egyház tudta biztosítani, illetve az állam és a gazdag magánemberek. A szegényebb néprétegek képviselői jobbára csupán a templomokban, máskor hintókon, vagy kastélyokban, palotákban, úri házakban, nagypolgári lakásokban láthattak komoly színvonalú ötvöstárgyakat, díszes veretű kardokat, fegyvereket, ékszereket, serlegeket, kitüntetéseket, gyertyatartókat, keresztelő kutakat. Ötvösök voltak a fémpénzek tervezői, és a Szent Korona megalkotói is. A tárgyak művészi ereje, üzenete, valamint különleges anyagai általában tiszteletet ébresztettek és ébresztenek az emberekben. Hiszen a mai napig nem mindenki számára elérhetőek az igazán elsőrendű iparművészeti alkotások. Az általam folytatott tevékenységgel nem lehet sorozatgyártást végezni, mivel valamennyi darab egyedi alkotás - és ettől lesz értékesebb, emberibb. Mindez feltétlenül inspirálóan hat rám, és úgy gondolom, hogy a többi kollégámra is, akik ezt a nemes hivatást gyakorolják.

 

Pucz Péter - Fotó: Löffler Péter