Híd- és útépítés Mohácson: megnéztük, hogy halad az évszázad baranyai beruházása

2025. április 22. kedd 15:18

Híd- és útépítés Mohácson: megnéztük, hogy halad az évszázad baranyai beruházása

Sok évtizedet vártunk arra, aminek most végre a szemtanúi lehetünk: Mohácson, a városi oldalon már a hídfő építésének előkészítő munkálatai zajlanak, szemközt, a szigeten a terep előkészítésén, rendezésén dolgoznak, a Dunán pedig ott horgonyoz Közép-Európa legnagyobb úszódaruja, a Clark Ádám. Mindeközben az 57-es számú főút kétszer kétszer kétsávossá bővítése is látványosan halad.

 

 

Az ember hajlamos azt gondolni, hogy egy hidat csak úgy ukk-mukk-fukk fel lehet építeni, ha megvan hozzá minden, pénz, paripa, fegyver.

Nos, utóbbiak ugyan rendelkezésre állnak, de azért ez mégsem megy egyik napról a másikra. Tulajdonképpen úgy kell elképzelni a dolgot, mint egy kirakós játékot: akkor áll össze a nagy egész, amikor minden apró darabka a helyére kerül.

S hogy ez hogy néz ki a gyakorlatban? A napokban a kivitelező, a Duna
Aszfalt Út- és Mélyépítő Zrt. vendégei lehettünk, s a helyszínen tekinthettük meg, hogyan haladnak a munkálatok.

A mohácsi vasútállomáshoz vezető Indóház utca végén konténerekből egy mini várost építettek fel, itt található az építők központja, egyben a munkaterület bejárata is - oda csak megfelelő engedélyek birtokában, valamint munkavédelmi oktatást követően lehet belépni.

Míg utóbbira várakoztunk, az előzetes bejelentkezést követően bárki által felkereshető látogatóközpontban megnéztük többek között a híd makettjét - hú, hátborzongatóan csodálatos belegondolni is, milyen lesz, ha már áll a gigantikus, 756 méter hosszúságú építmény!

Ettől a helytől mindössze néhány méterre, a vasúti sínek másik oldalán pedig már javában zajlanak a mohácsi hídfő építésének előkészületei.


Amint azt kísérőnktől megtudtuk, az úgynevezett próbacölöpözéssel már végeztek is. Ennek lényege (mérnökök innentől kezdve ne olvassanak tovább, mert a szakkifejezések használatától eltekintünk) benne van a művelet elnevezésében: „próbából" lyukakat fúrnak a földbe, amibe vasoszlopokat döngölnek s betonnal ölelik körbe azokat. Persze mindezt hatalmas gépmonstrumokkal végzik.

Aztán pedig mérnek: megfelelő-e a teherbírásuk, van-e süllyedés stb., vagyis a gyakorlatban ellenőrzik a tervek helyességét. Ha mindezzel elkészültek, akkor jöhet ugyanez élesben.

A mohácsi hídfőnél egy hatalmas, ideiglenes töltést is építettek már.

Ennek a szerepe nagyjából hasonló, mint a próbacölöpöknek: azt vizsgálják műszereikkel a szakemberek, hogy a súlya milyen hatást gyakorol az alatta lévő talajra, s ha az már nem mozog, tömörül tovább, elbontják, s kezdődhet a valódi hídfő építése, vasbetonból.

 

Az építményre felsétálva egyébként príma kilátás nyílik a Dunára, rajta az átellenben horgonyzó Clark Ádám úszódarura is. Közép-Európa legnagyobb - 200 tonna - teherbírású monstrumára kulcsszerep vár majd a híd építésében.

Ennyibe kerül

A kormány eredetileg 389 milliárd 300 millió forintot biztosított 2024-2031 között a mohácsi Duna-híd és a kapcsolódó úthálózat megépítésére. Tavaly kétmilliárd, idén ötven, 2026-ban száz-, 2027-ben nyolcvan-, míg 2028-ban száztízmilliárd forint áll majd rendelkezésre, a további milliárdok pedig 2029-ben. Az utómunkálatokra, engedélyeztetésekre és egyéb kiadásokra a beruházás befejezését követő két esztendőben száz- százmillió forint érkezik a központi költségvetésből. Miután eldőlt, hogy a szigeti oldalon is kétszer két 2×2 sávon épül meg az út, erre a feladatra további 80 milliárd forinttal toldották meg a beruházásra fordítható keretet.

Innen szétnézve láthatjuk azt is, hogy a szigeti oldalon is folynak már a munkálatok, a terep rendezésén, az útban lévő épületek elbontásán dolgoznak.

Az 57-es számú főút az autópályától a hídhoz vezető szakaszának négysávosításához kapcsolódó építkezések is zajlanak, mindenütt dolgoznak a munkagépek.

A hídépítőknek itt is vannak feladatai: a vízfolyások felett átívelő műtárgyakat ők készítik el. Lánycsók után, a „nagy kanyarban" éppen a korábban már részletezett próbacölöpözés zajlik, kissé távolabb Mohács irányában pedig rézsűt építenek egy vízmosásnál.

Kísérőnktől megtudjuk még, hogy a hatalmas beruházáson dolgozók döntő többsége az ország számos pontjáról érkezett, a munkanapokat műszakjaik lejártát követően mohácsi albérletükben vagy más szálláshelyeken töltik, a hétvégéken pedig hazautaznak a családjaikhoz.

S kiderül az is, hogy hamarosan a mostaninál jóval többen is lesznek: a munka dandárja idején, várhatóan már nyártól csak a híd építésén mintegy százan dolgoznak majd.


Végig kétszer kétsávon

Az autópálya elágazásától a városig kétszer két 2×2 sávos, osztott pályás főutat alakítanak ki, amire le- illetve felhajtani kétsávos turbó körforgalmakban lehet majd.

Erre, azaz a „busó" körforgalom és az autópálya közötti szakasz megépítésére, mindössze a munka megkezdésétől számítva 21 hónap áll rendelkezésre, azért, hogy a mohácsi csata ötszázadik évfordulójára, 2026-ra már befejeződjön az építkezés a csatatér északi peremén, s munkagépek, forgalmi korlátozások ne zavarják a közlekedést, a méltó emlékezését.

Mohács határától a hídig az építkezés befejezéséig szintén kétszer két 2×2 sávos út készül 2,7 kilométer hosszan a meglevő önkormányzati út nyomvonalán, annak elbontása után.

A szakaszon egy közút és iparvágányok felett futó két híd is épül, valamint egy kerékpáros aluljáró is a tervek része.


A Duna felett két ártéri és egy mederhíd készül, összesen 756 méter hosszúságban, szintén kétszer két 2×2 sávos, osztott pályás útként, kerékpárúttal.

A szigeti oldalon, Csátalja közelében az 51-es. sz. főúttól induló új, csaknem 20 kilométeres utat építenek Újmohácsig, szintén kétszer két 2×2 sávon.


 

Máté Balázs - Fotó: Löffler Péter