Iskolakezdés Pécsett: drágulnak a buszjegyek, kevesebb járat közlekedik majd

2022. augusztus 29. hétfő 10:19

Iskolakezdés Pécsett: drágulnak a buszjegyek, kevesebb járat közlekedik majd

Szeptember elsejétől, azaz csütörtöktől emelik a pécsi buszjegyek árát, valamint mintegy tíz százalékkal kevesebb járat közlekedik majd. Nem emeli a ugyanakkor bérletárakat a pécsi önkormányzat, amely így próbálja meg több buszozásra ösztönözni a pécsieket. Az őszi menetrendben ott és akkor indul több járat, ahol az utasforgalmi adatok alapján a sok utas miatt ez indokolt.

"Utasforgalmi adatok igazolják, hogy a koronavírus-járvány után sem tértek vissza a
pécsiek a közösségi közlekedéshez.

Különösen délelőtt és kora délután csökkent a járatok utasszáma. A Tüke Busz Zrt. bérletértékesítésből származó bevétele a 2019 - es évhez képest tavaly 40 %-kal csökkent.

Ez azt jelenti, hogy a cég korábbi 2,5 milliárd forintos jegy- és bérletárbevételéből mintegy 1 milliárd forint esett ki.


Ugyanakkor a cég költségei jelentősen emelkedtek. A közösségi közlekedés
autóbuszai piaci áron vásárolhatják az üzemanyagot, az elektromos buszok töltése
megdrágult és a kamatok emelése miatt korábban a Volvo-flotta beszerzésére felvett
hitel törlesztése is nőtt.


A pécsi közösségi közlekedés jelenlegi modellje a fentiek miatt átalakításra szorul.
Pécs jelenlegi vezetése arra törekszik, hogy a város klímavédelmi törekvéseivel
összhangban felkészüljön arra az időszakra, amikor a közösségi közlekedés - a
gazdasági körülmények hatására - újra vonzó alternatíva lesz a nagyvárosok
lakóinak. Ezért a közösségi közlekedés átalakítása során három célt fogalmaztunk
meg:

1. A pécsiek munkába és iskolába járását folyamatosan biztosítani kell!

2. Vonzóvá kell tenni a bérletvásárlást, így stabil árbevételhez juthat a cég!

3. Nem drágulhatnak a bérletek!

 

A gazdasági indokok és a fenti célok mellett a pécsi önkormányzat három intézkedési
csomaggal tervezi átalakítani a város közösségi közlekedését szeptember 1-től.

1. Megerősített nyári menetrend ősztől
 Ahol sok az utas, növeljük a buszok kapacitását. A reggeli és a délutáni csúcsforgalmi időszakokban emelt járatszámokkal és a forgalmasabb vonalakon a szóló buszok helyett csuklósokkal segítjük a pécsiek közlekedését.

 Ahol kevesebb az utas, kevesebb járatot indítunk. A kevésbé forgalmas napközbeni időszakokban, a kevésbé kihasznált vonalakon kevesebb járat közlekedik majd. Ez 10%-os járatcsökkentést jelent napközben.


Éjszaka csak a legszükségesebb járatok maradnak.

Kizárólag a 0:10-es és a 3 óra utáni járatok közlekednek szeptember 1-jétől. Mivel még ezeknek a járatoknak a kihasználtsága is rendkívül alacsony, ezért ezek kiszolgálására
olcsóbban fenntartható minibusz beszerzését tervezzük.

A tervezett menetrend egy évre szól. A menetrendet kéthavonta, az utazási
igények tekintetében újra és újra felülvizsgáljuk, és ha szükséges, módosítjuk.

2. Nem drágulnak a bérletek

Pécs más utat választ, mint a többi hazai nagyváros, és nem emeli a bérletek
árát. A pécsiek munkába és iskolába járásának terhei így nem nőnek. A
hasonló méretű városokhoz képest Pécsett lesz a legolcsóbb a buszbérlet.

 

A menetjegyeknél az üzemanyagár-emelkedés és a sofőrök bérfejlesztésének
szükségessége miatt elkerülhetetlen a minimális áremelés. Pécsett a tervek
szerint a gyűjtőjegyek ára 380 forintra, az elővételben megváltott jegyeké 400
forintra emelkedik. A buszvezetőknél váltott menetjegy ára marad 500 Ft.


Ha több a bérletes, több a bevétel

- Kettős célunk van. A kialakult helyzetben növelni kell a Tüke Busz Zrt. bevételeit,
ugyanakkor a pécsieknek nem akarjuk megdrágítani a közösségi közlekedést Pécsett. Emiatt nem változnak a bérletárak, csak a jegyárak. Így szeretnénk elérni, hogy mind többen vásároljanak bérletet és a pécsiek újra visszatérjenek a közösségi közlekedés használatához. Az intézkedésektől azt reméljük, hogy növekedni fog a cég bevétele, amit az emelkedő költségek mellett a buszvezetők fizetésének ismételt emelésére fordítunk. Fontosnak tartjuk ugyanakkor, hogy a pécsi árrendszer stabil, kiszámítható konstrukció maradjon. Ez alapfeltétele annak, hogy a város klímavédelmi törekvéseinek egyik alappillérét képező közösségi közlekedés újra fejlődő pályára állhasson a közeljövőben - mondta el Ruzsa Csaba, Pécs gazdaságért felelős alpolgármestere.

EQM