Forma-1: szabályos a diffúzor

2009. április 15. szerda 16:37

Szabályosnak ítélte a Forma-1-ben szereplő Brawn GP, Toyota és Williams csapatok által használt diffúzorokat a Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA). Helybenhagyták az eddigi két futam eredményét, az eddig tiltakozó riválisok már egy ideje dolgoznak a saját verzióikon.

A három istálló által használt hátsó légterelők, áramlásgyorsítók alkalmazását a rivális Ferrari, a Red Bull, a Renault és a BMW-Sauber támadta meg, mert szerintük ellentétesek az idei évre vonatkozó szabályokkal.

A szezonnyitó Ausztrál Nagydíj előtt tett panaszt a versenybírók elutasították, így a három kritizált istálló Melbourne-ben és másfél hete, a Malajziai GP-n is ezzel indulhatott, s halmozott sikert sikerre.

"A bizonyítékok áttekintése és az indoklások meghallgatása után a bíróság arra a következtetésre jutott, hogy a versenybírók helyesen jártak el, amikor a kérdéses autók szabályosságát megítélték" - áll az FIA közleményében.

A szakemberek szerint a szerdai döntés óriási jelentőséggel bír, hiszen úgy vélik: amellett, hogy az érintett istállók megtarthatják az első két futamon szerzett pontjaikat, az eddig kettőből kettőt nyert Jenson Button és csapata, a Brawn GP ebben az esztendőben mindent vihet. A szakértők szerint a három csapat által használt diffúzorokkal körönként 0,5 mp-cel gyorsabbak lehetnek az autók.

A speciális diffúzor nélküli riválisok feltehetőleg panaszkodnak még egy kicsit, de hamarosan a legtöbb autón megjelenik majd az alkatrész - a Renault akár már a hétvégén, Kínában is bevetheti az újítást. Persze nem biztos, hogy így sikerül befogni a Brawn GP versenyautóit.

Niki Lauda egykori világbajnok szerint nem ez a Brawn csodafegyvere:

- A Brawn autóján számos innovatív, kidolgozott megoldás van, amelyek együttesen teszik nagyon erőssé. A diffúzort egyedüli titokként kiemelni hülyeség. Olcsó kifogás. A tény az, hogy Ross Brawnék végezték a legjobb munkát.

Lauda szavait erősíti Rubens Barrichello melbourne-i nyilatkozata. A második helyen befutó veterán kiemelte, hogy a diffúzor már az első kanyarbeli lökdösődés alkalmával összetört az autóján: "Azt hittem vége az autónak, de tudtam folytatni. Az emberek tévednek, ha azt hiszik, hogy a diffúzor miatt vagyunk jók - az enyémet az ütközés teljesen összetörte, az autó viszont utána is erős maradt" - mondta a brazil.


Így látják az érintettek

- Az FIA technikai részlege, az ausztrál és malajziai viadal versenybírói, és most a fellebbviteli bizottság öt tagja is megerősített bennünket abban a hitünkben, hogy autóink harmonizálnak a 2009-es szabályokkal - közölte az ítélet kihirdetése után Ross Brawn, a nevét viselő csapat tulajdonosa.

A konstruktőrök versenyében jelenleg második Toyota csapatfőnöke, Jamasina Tadasi is azt mondta: egy pillanatig sem kételkedtek az igazukban.

A 2007-es világbajnok finn Kimi Räikkönen, akinek istállója, a Ferrari idén még nem szerzett pontot, internetes oldalán - még korábban - úgy vélekedett: ez a döntés óriási hatással lesz az idei sorozatra. A kétszeres vb-győztes spanyol Fernando Alonso a melbourne-i viadalt követően úgy nyilatkozott: ha engedélyezik a vitatott technikai megoldást, a Brawn GP autói utolérhetetlenek lesznek a többiek számára.

A BMW sportigazgatója, Mario Theissen természetesen nem fogadta kitörő lelkesedéssel az FIA határozatát és azt mondta: most a másik hét csapatnak óriási befektetéssel át kell építenie autóit, hogy azok megfelelőek és versenyképesek legyenek.


De miről is folyt a vita?

A költségek csökkentése, a sport látványosabbá és izgalmasabbá tétele érdekében a történetének egyik legnagyobb átalakulásán ment át a Forma-1. A műszaki változtatások gyakorlatilag teljesen új autók tervezését kényszerítették ki, idén már nem ugyanaz az F1 tért vissza Melbourne-be, amit jó ideje megszokhattunk.

A 2009-es változások közül a leglátványosabb egyértelműen az autók aerodinamikai csomagjának átalakulása. A kasztnik átalakításával elsősorban az előzések könnyítését szeretnék elérni, ugyanis a korábbi években elburjánzó és egyre bonyolultabbá váló szárnyak, kiegészítő szárnyacskák, légterelő lemezek, kémények, "szarvak" és "uszonyok" szinte lehetetlenné tették, hogy egy F1-es előzési közelségbe kerüljön az előtte haladóhoz - az általuk keltett áramlatok miatt a követő elvesztette a tapadást. 2009-re az autókról szinte minden ilyen elemet leborotváltak, és az első és hátsó szárny paramétereit is radikálisan megváltoztatták.

Az autón nem túlságosan feltűnő, de igen fontos és vitatott alul elhelyezkedő légterelő, az ún. diffúzor is változott, az alkatrész hátrébb került, magasabb és hosszabb lett. Az áramlásgyorsító - amely fokozza a leszorítóerőt, ezzel javítja az útfekvést - az autó aljzatának hátsó, rámpaszerű meghosszabbítása. Az FIA leírásai szerint hossza legfeljebb 35, magassága pedig maximum 17,5 cm lehet.

A három találékony istálló a többi héttől eltérően értelmezte a szabálykönyvet, és egy második - alulról láthatatlan - lemezt is épített a tulajdonképpeni diffúzor fölé. Az elemzők szerint a körönkénti fél másodperces gyorsulás annak köszönhető, hogy az aljzatba fúrt lyukakon át a levegő a felső diffúzorba ömlik, így még erősebben leszorítva a kocsit.

Mivel az FIA-döntés után a "kárvallott" hét csapat megpróbálja utolérni fejlesztésben a Brawn GP-t, a Toyotát és a Williamst, a szakértők attól tartanak, hogy a meghirdetett költségcsökkentő programmal ellentétes versengés kezdődik a riválisok között.


Fotó: A diffúzorok végül maradhatnak

fn.hu - Fotó: FN/MTI/EPA