Széthullóban a Forma-1 cirkusz

2009. november 06. péntek 07:53

A Forma-1 nem vész el, csak átalakul. De miért szállnak ki tömegével a nagy autógyártók? És fog-e valakit is érdekelni a Manor?

Tavaly a Honda, idén a BMW és a Toyota döntött úgy, hogy végleg bedobja a törülközőt, mert nem éri meg tovább a Forma-1-ben maradnia. A hármashoz hamarosan csatlakozhat a Renault (képünkön) is, s bár a franciák még nem döntöttek, ilyen hozzáállással legfeljebb becsületből húzzák ki a jövő évet a Forma-1-ben, kevés az esélye, hogy egy szebb jövőben bízva hosszabb távra is elkötelezik magukat a világ legnépszerűbb autóversenye mellett.

A kiszállásról szóló híreket követően sokan a Forma-1 széthullását vizionálják, mások pedig inkább azon vitatkoznak, ki tehet a tömeges elvándorlásról, ki miatt hígul fel 2010-re a sorozat mezőnye. Nem volt nehéz bűnbakot találni, erre a szerepre tökéletesen alkalmas a FIA vezérkara.

A FIA-vezetésre mutogatók azonban érvelésükben megfeledkeztek arról, hogy a háborúnak már vége, az ellenség őrült tábornoka nyugdíjba vonult, és átadta a stafétát a köztiszteletnek örvendő, mindenki által elfogadott Jean Todtnak. A Ferrari volt csapatfőnöke békét hirdetett, és várhatóan mindent meg is fog tenni azért, hogy fenntartsa a törékeny egyensúlyt. Max Mosley ámokfutása miatt kiszállni nem lenne okos döntés, hiszen éppcsak visszatért az esély a Forma-1 sokadvirágzására.

Talán egyszerűen arról van szó, hogy a csalódott gyártók számára kiderült: nem érdemes ennyi pénzt beleölni ebbe az egészbe. A Hondában, a Toyotában, a BMW-ben, és a Renault-ban közös, hogy óriási pénzeket fektettek a Forma-1-be, még a riválisoknál is nagyobb összegeket, a remélt eredmények azonban sehogyan sem akartak jönni.

Miért érné meg egy gazdasági válság kellős közepén a Toyotának, a BMW-nek, vagy a Renault-nak évi százmillós nagyságrendben fizetni a fejlesztőket, fenntartani az istállót, miközben a dobogó közelébe sem jutnak az autói? Miért jó az, ha az jön le a szereplésükből, hogy sehogy sem képesek felvenni a versenyt az élen járó gyárakkal. Így bizony fölösleges pénzkidobás az egész, és miután a Forma-1 hírneve sem a régi már, teljesen logikus döntés a kiszállás.

Már csak az a kérdés, hogy mekkora kárt okoz mindez a Forma-1-nek? Utódok mindig lesznek, a Camposnak és a Manornak szurkolni mégsem ugyanaz, mint egy valódi autógyártónak, mint amilyen a Toyota, vagy a BMW volt. A Forma-1 megmarad, de lassan elkezdhetünk aggódni, hogy ha így folytatódik, marad-e bárki, akit érdekel még a száguldó cirkusz.

samsungsport.hu - Fotó: vezess.hu