Trükkök, kizárások a Mecsek-ralin

2008. november 13. csütörtök 19:52

Trükkök, kizárások a Mecsek-ralin
A műsorvezető fura mondata, miszerint technikai ellenőrzések miatt nem áll a rendező módjában átadni az N4-es géposztály serlegeit a hétvégi, 41. Allianz Rallye ünnepélyes díjkiosztóján, már előrevetítette, hogy valami nincs rendben. Hat kizárás lett a vége, no, meg egy örömteli előrelépélés. Ifj. Ranga László (képünkön) pályán elért bronza máris eggyel fényesebben csillog, de akár még be is aranyozódhat.

Ahogy az emberi erőre alapozott sportágakban ma már (sajnos) a versenypályák „szériatartozéka" a dopping, ugyanúgy a technikai sportokban, így a raliban is megvannak a módszerek a „ló-erők" felcsavarására.

No, nem extra zabadaggal, bár majdnem, hiszen közkedvelt módszer a motort tápláló üzemanyagokkal történő machninálás - a mai, modern adalékanyagok közül több is alkalmas a teljesítmény szabályoktól eltérő fokozására.

Bojkotthangulat az etappá minősített fekedi gyorsasági szakasznál?

Már a verseny közben híre ment, hogy a Mecseken most debütáló fekedi pálya mentén egyes, nem kizárólag üdítőket fogyasztó szurkolói csoportok „készülnek valamire" a gyorsasági törlése miatt.
A dolog pikantériája, hogy mindez még jó fél órával azelőtt kapott szárnyra, hogy Büki Ernő versenyigazgató ténylegesen meghozta volna a szakasz törléséről szóló döntését - ő ugyanis a lehető legutolsó pillanatig versenyt akart Fekeden is.
Sőt, ha már innen nézzük, e kényszerű döntésben bizonyosan közrejátszott az is, hogy a különben valóban embert próbálóan hosszú csúszás miatt egyes szakaszokon az emberek elözönlötték az aszfaltot, az előfutókat pedig már nem lehetett visszahozni, hogy „megtisztítsák" a pályát az élesben érkező gépek előtt.
A versenyről tudósító internetes portálok sokaságán azóta is folyamatos téma az elmaradt gyors, százak „kérik számom" a szervezőkön, hogy miközben ők az ország távoli pontjairól utaztak ide, ezzel elrontották a szórakozásukat.
A versenyigazgatói döntés „megvédése" nem lehet tisztem, autós sportszakmai képzettségem sem adna erre kellő alapot. Ám aki ismeri Büki Ernő versenyzői múltját (márpedig ahhoz épp eleget tett le a raliban az asztalra, hogy sokan ismerhessék) abban biztos lehet, a legalaposabb mérlegelés és a legjobb szándék vezérelte.
Persze, a szakadó esőben órákat az erdőben gubbasztók szemében ez első blikkre csak „kiszúrás" lehet. Ám ugyanezeken a honlapokon a legfrissebb bejegyzések tanúsága szerint mondhatjuk, 180 fokos fordulatot vett az ügy. Mitől is? Büki Ernő - a mai magyar ralisport igencsak zavaros közelmúltjában példa nélküli módon a legnagyobb raliportálon közzétett nyílt levelében megmagyarázta döntését.

Büki Ernő leveléhez KLIKK IDE!

Nem magyarázkodásként, szó szerint értve. Öszintén, kendőzetlenül, a felelősség terhét is természetesen magára vállalva. És lám, a ralirajongók többsége szinte „beleérzékenyült", de legalábbis ez után hajlandó átgondolni korábbi értékítéletét. Ennyit tesz, ha valaki nem „kamuzik" összevissza, hanem kiáll a nyílt színre akkor is, ha az egyébként kényelmetlennek látszik.
Kár, hogy ez a magatartás mifelénk eléggé hiánycikk - és nem csak a ralisportban.

A sort persze folytathatnánk szinte a végtelenségig, ahogy a bennfentesek biztosan neveket is tudnának kapásból sorolni, kik azok a pilóták, akiknél valamiért rendre kilóg a lóláb.

Amiért persze, vagy megbuknak, vagy nem: a futamokon ugyanis nem automatikusan az összes autót szedik miszlikre, hanem csak szúrópróbaszerű ellenőrzéseket tartanak - azaz van esély a trükközések megúszására.

A Mecseken a Balogh J., Németh L. (Mitsubishi Lancer) és a Hadik A., Juhász I. (Subaru Impreza) párosnak nem volt ilyen „szerencséje": az N4-es géposztályban száguldó autókat ráadásul egyszerre több szabálytalanságon is érték - mindkettejüknél a computert „megbolondítására" alkalmas lambdaszonda- és szívócső-vákuumcső körüli beavatkozásokkal.


Az ellenőrzésekkel, kizárásokkal
kapcsolatos részletekért KLIKK IDE!


Pécsi szempontból örömteli hírnek számít, hogy a kizárások miatt a pályán e géposztályban 3. helyen célba érő ifj. Ranga László, Benkő András (Mitsubishi Lancer EVO IX) kettős biztosan előbbre léphet.

Ugyan a szövetség honlapján a kizárások miatti kiigazítások nyomán máris géposztálygyőztesként szerepelnek, ez még nem végleges, hiszen az előttük elmeszelt két duó egyike megfellebbezte a döntést. (Hadikék elfogadták a döntést, így az ezüstérem már biztos.)

A szép lassan az egykori sztárversenyző, sokszoros abszolút bajnok édesapja nyomába lépő ifj. Ranga László nem is rejti véka alá, hogy az esettel kapcsolatban nem kis elégtételt érez.

Mint mondja, több mint gyanús volt ugyanis, hogy a papíron az övékénél gyengébb autóval rendelkező, és a korábbiakban ekkora tudásbeli fölényt nem mutató riválisaik mennyivel jobb időket autóztak - ráadásul éppen itt, Pécs környékén, ahol ő jószerivel még a kanyar menti kavicsokat is külön-külön ismeri...

- Végre az életben először valami hasznát is vettem, hogy mi elvből százszázalékosan tisztességesek vagyunk az autó felkészítése terén - mondja. - A felügyelők a mi autónkat is többször megvizsgálták, ám mindent tökéletesen rendben találtak - teszi hozzá a dolog természetessége mellett is némi büszkeséggel.

Magáról a futamról, a különleges szombat délelőttjével, no meg az ő felmerülő, de szerencsére megoldható technikai problémáik ellenére is kellemes emlékekkel tekint vissza.

- Az új, fekedi pálya kivételéért nagy kár ugyan, de a körülményekre tekintettel megértem a versenyigazgató különben biztosan nem könnyű döntését, hiszen a biztonság mindenek fölött való, úgyhogy szerintem egyáltalán nem ártott a verseny nívójának, hírnevének ez a dolog, a Mecsek-rali továbbra is a kedvenc versenyem marad.

Sz. Zs. - Fotó: duen.hu