Városmarketing: szegényház

2008. február 27. szerda 22:22

Városmarketing: szegényház
Huszonkét hónappal az Európa Kulturális Fővárosa program előtt még mindig csak a város tud pénzt fordítani arra, hogy promotálja Pécset a külvilág felé. Koncepció, stratégia egyelőre csak városi szinten van, s nagyrészt az is kimerül a szórólapozásban, tájékoztató füzetek terjesztésében, vagy éppen turisztikai vásárokon való részvételben.

Mindezeket Gonda Tibor alpolgármester közölte lapunkkal azok után, hogy egy sajtótájékoztatón bejelentették: Pécs részt vesz a csütörtökön kezdődő budapesti Utazás kiállításon. A börzén elsősorban a város kulturális örökségeit, az idei évre tervezett rendezvényeket és az Európa Kulturális Fővárosa programot ismertetik meg a várhatóan szép számú érdeklődővel egy hetven négyzetméteres standon.

Érdekesség, hogy az EKF Menedzsment Központ egyetlen fillérrel sem támogatja a rendezvényen való megjelenést, s a kommunikációra fordítható mesés százmilliók sem hozzáférhetőek még.

„Sajnos azt kell mondjam, hogy az EKF mintegy másfél milliárdos kommunikációs kerete még nem nyílt meg. Szomorú vagyok, hogy ennek a börzén való megjelenésnek a teljes költségét is az önkormányzatnak kell állnia. Mindennek ellenére a stand mind dizájnjában, mind információiban az EKF-et fogja majd hirdetni" - jelentette ki az alpolgármester. Mint megtudtuk a stand felállítását sem a menedzsment Központ munkatársai végzik, azért az Ezerszínű Baranya Kht. a felelős.

Nem lesz ökörsütés...

Mint azt Laknerné Bückler Andrea a Pécsi Kulturális Központ Igazgatója elmondta, idén mintegy kétszáz rendezvényt szerveznek a városban. Mindezek részletei megtalálhatóak a - többek között a központ épületében, a város kulturális intézményeiben és a Tourinform Irodán fellelhető - most megjelent „Programsoroló" című kiadványban. Gonda Tibor utalt rá: a város kulturális kínálatát kevésbé ismerők szemében a pécsi fesztiválok másról sem szólnak, mint az ökör- és malacsütésekről - minderre azonban idén sem kerül sor, minőségi programokat tartanak ugyanis - jelentette ki.

A Pécsi Újság.hu a város marketingtevékenységének menetét és pénzügyi hátterét firtató kérdésére az alpolgármester elmondta: az önkormányzat egyelőre csak a költségvetés által biztosított húsz- és a partnerek valamint egy pályázat és szponzorok útján érkező további hétmillió forintot fordíthat promócióra.

Az év első felében lényegében csak szóróanyagok terjesztésére, azaz tájékoztató kiadványok előállítására jut pénz, a nemzetközi promóció pedig el sem kezdődik. Az egyik legerősebb marketingeszközt a következő fogja jelenteni: az Alexandra könyváruházakban minden vásárló egy Pécsről szóló füzetet kap ajándékba - ebből százezer darabot kívánnak szétosztani.

A kommunikáció erősítésének szükségességét firtató kérdésünkre Gonda Tibor elmondta, hogy lényegében mindaddig nem számíthatunk érdemi áttörésre, amíg a kormány által biztosított másfél milliárd forintra nem kapnak garanciát. Ez pedig csak azután történhet meg, hogy a keret felhasználására (reklámok rendelése, promóció, kommunikáció) közbeszerzést írnak ki.

E téren így - az optimisták szerint is - csak az év végén indulhat meg a pénzköltés. Akkortól azonban a város- és turizmusmarketing költségeit is ebből - az egyébként még a városi büdzséből biztosított százmilliókkal megfejelt - keretből fedezik egészen 2011-ig.

Hogy a pénzből mekkora összeg mire, hogyan és mikor megy el?

A stratégia elkészítése a Menedzsment Központ feladata. A város javaslattételi lehetőséget kap: azaz felkérheti a központot, hogy mit és hogyan promotáljon.

Pécs nemzetközi szinten való hirdetésére a kormány közbeszerzést ír ki, így azokat is egy külsős cég intézheti majd - várhatóan év végétől, jövő év elejétől.

Ha minden igaz... Majd kiderül.

Korb Zoltán - Fotó (illusztráció): poszt.hu