Zsolnay: mit titkolnak annyira?

2008. szeptember 14. vasárnap 21:05

Zsolnay: mit titkolnak annyira?
Mint arról korábban beszámoltunk, a Zsolnay Porcelánmanufaktúra Zrt.-nél az év elején közel hétszázmilliós tőkeemelést hajtott végre a pécsi önkormányzat. A tőkeinjekció után nem sokkal a közgyűlés felmentette a vezérigazgatót, Kovács Gyulát, s helyére Péterné Marosy Katalin került. Az új vezető április közepén sajtótájékoztatón jelentette be: a gyár gazdálkodásának racionalizálása az elsődleges feladat. Azóta eltelt négy hónap, így szerettük volna megtudni, hogy az eltelt időszak alatt milyen eredményt mutatott fel az új vezetés, ám a Zrt.-nél nagy a titkolózás.

Lapunk információi szerint a beiktatás óta megindultak az átalakítási folyamatok, de úgy tudjuk, hogy a beígért racionalizálás egyelőre csak egyes dolgozói juttatások jelentős csökkentését jelentette, illetve néhány fős létszámleépítést takart.

EKF: 18 hónap kell a költözéshez

Forrásaink szerint legalább másfél év szükségeltetik ahhoz, hogy a termelőegységek átköltözzenek a gyár keleti csücskébe, annak érdekében, hogy az Európa Kulturális Főváros program keretében felépítendő Zsolnay Kulturális Negyed létrejöhessen. A költözés legnagyobb, kilencszázmillióra becsült kiadása az új helyszín építészeti átalakítása. A gépek, kazánok felépítése és a technológia áttelepítése további kétszázmillióra rúgna.

Bár megkerestük Péterné Marosy Katalint, ő nem kívánt nyilatkozni arról, hogy az elmúlt négy hónap során milyen, a gyár működésének gazdaságossá tételét szolgáló lépeseket tettek. A vezérigazgató csak annyit közölt, hogy rövidesen sajtótájékoztatón számolnak be a manufaktúra működését érintő változásokról, illetve legújabb terveikről.

Gulyás Emil megyei MSZP-s képviselő, a cég igazgatótanácsának tagja sem volt bőbeszédű. Azt azért elmondta, a társaság igazgatótanácsának ülésén fogadják el a Zsolnay jövőjét meghatározó stratégiát, s a manufaktúra működtetésben "hatalmas változások lesznek". 

Szakemberek szerint ellenben aligha van lehetőség a korábbi gyárvezetés által kialakított irányvonaltól jelentősen eltérő koncepció kialakítására, mondván a korábbi években is a minőségi termékek gyártására helyezték a hangsúlyt, melynek hátterét az olcsóbb termékek piacra dobása adta.

Az elmúlt évben háromszáz főt foglalkoztató manufaktúra tavalyi 1,2 milliárdos bevételének nagy részét az ilyen típusú áruértékesítés tette ki, melynek fele a középkategóriás edények eladásából származott, de jelentős volt az épületkerámiák előállításából befolyt összeg is. Mindezek mellett tömegcikkek előállítására 120 millió forintos megrendelésük is volt.

Mint ismert, a manufaktúra előző irányítása alatt felmerült, hogy a svéd IKEA-nak szállítsanak porcelánt, hiszen e megrendelésből továbbra is biztosíthatták volna a minőségi termékek előállítását - a multival kötendő megállapodásról azonban azóta sincs hír.


B. M. - Fotó: Dittrich Éva